Oud en Nieuw komt eraan brrrr....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

San

Oud en Nieuw komt eraan brrrr....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 12:50

Hi,

Even een vraagje. Mijn paard is doooodsbang voor vuurwerk. Ik heb hem nog niet zo lang en hij komt uit de middle of nowhere. Nu staat hij dus bij mijn ouders thuis op stal en dat is dus echt midden in de randstad vlakbij woonwijken enzo.

Er wordt nu al wat vuurwerk afgestoken en met rijden betekend dit ook echt vliegwerk, hij is gewoon echt een uur lang overstuur met rijden. Als ik hem sta te poetsen of hij staat op stal en hij hoort de knallen staat hij ook gelijk te stuiteren. Nu wordt er nog niet zoveel vuurwerk afgestoken, maar ik maak me druk om oud en nieuw en dan vooral om de nachtelijke uren dat hij op zijn stal staat.

Hebben jullie misschien tips om hem rustig te houden of in ieder geval rustiger? Ik dacht zelf al wel aan de radio aanzetten op stal? Want die staat ook altijd aan als er iemand aan het poetsen is enzo.

Van de dierenarts heb ik al wel wat tips gehad om ervoor ze zorgen dat hij heel blijft, maar misschien hebben jullie nog aanvullingen. Zij zei emmers en voerbak uit zijn stal schroeven, stalbandages om en dik in het stro zetten met veel hooi zodat hij wat te doen heeft.

CouCou

Re: Oud en Nieuw komt eraan brrrr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:55

Dat is zoiezo een goed idee. Ik weet niet of een tube Sedalin (of het vervangende middel ervan) kan helpen.
Radio idd lekker hard aanzetten.
Ik zou het eigenlijk anders ook niet weten.

Heb je een buitenbox? Zoja, vergeet dan zeker niet het luik dicht te doen!

Ik ben blij dat Iris daar niet zo moeilijk in is. Maar nu sta ik zoiezo op een stal waar je het vuurwerk bijna niet hoort.
En hoe Eowyn reageert (mn jaarling), tja, dat zullen we moeten ontdekken, maar dat is er 1-tje die zich absoluut niet druk maakt!

Ik wens je erg veel suc6.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:59

Kan je niet een slof rotjes kopen, je paard loszetten in de bak,
en dan net zolang rotjes afsteken tot ze er niet meer op reageerd?

En anders idd de bovenstaande dingen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:59

Je zou buiten de tips die hier boven zijn gegeven ook bachem bloes remedy kunnen geven. Dat is homeopatisch en werkt rustgevend.

Sedalin kan ook wel, maar pas dan een beetje op met eten... het is namelijk een verdovend middel.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 13:00

Ik vroeg dus ook aan de dierenarts of ik sedasan (vervanger sedalin) moest geven in zo'n geval maar zij raadde dit sterk af.

Ten eerste moet de hartconditie van een paard best goed zijn als je sedasan geeft, is volgens haar niet zonder risico's. Daarnaast versterkt een verdoving als sedasan het gehoor heel sterk, dus horen ze de klappen alleen maar sterker. Daarnaast kunnen ze dan niet op een normale manier reageren op die knallen en is de kans dat ze zich bezeren alleen maar groter doordat de kans groter is dat ze vallen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn andere paarden interesseert t echt helemaal niks. Maar goed ik doe maar geen sedasan geven dus als zij dit zegt.

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:01

MarrieLeen schreef:
Kan je niet een slof rotjes kopen, je paard loszetten in de bak,
en dan net zolang rotjes afsteken tot ze er niet meer op reageerd?

Dat lijkt mij zeer gevaarlijk i.v.m. dat het paard zich in dolle paniek aardig kan verwonden...

Beter kun je het paard dan aan een lang touw (longeerlijn, wel handschoenen aan doen!) doen en dan bijvb met een klappertjes pistool werken.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:03

Ja, daar heb je gelijk in. Maar idd iets, waardoor ze aan de knallen wennen.
Dan kan een gewoon klappertjespistool idd ook.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:07

MarrieLeen schreef:
Ja, daar heb je gelijk in. Maar idd iets, waardoor ze aan de knallen wennen.
Dan kan een gewoon klappertjespistool idd ook.

je paard inladen en naar het oefenterein gaan van oom agent, moet je kijken hoe makkelijk hij terug komt.

Maargoed vind het aan de ene kant een oplossing, maar aan de andere kant, als dat fout gaat.... vind het een beetje eng.

Ok dat van Sedalin, zou ik dan ook niet gebruiken.
Idd iets van een bach-bloesem of Rescue, dat helpt ook zeeer goed.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:11

Als je een radio zender aanzet, en zeker met oud en nieuw doe dan geen zender die waarschijnlijk rond middernacht vuurwerk geluiden afspeelt. Maar radio 4 o.i.d.

edit: Misschien raakt je paard ook al wel in paniek van de geur van vuurwerk, dat heb ik zelf namelijk, als ik het spul al ruik, maar ik zie niet waar het afgestoken wordt, iiiiieeeeeekkkkkks. Dan kan ik mij niet voorbereiden op de knal.

Informeer eens bij Cheveyo hier op bokt, zij heeft onlangs vuurwerk training gedaan met haar paard.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 16-12-05 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CrackerHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:13

Ik heb advies gevraagd bij de paardendrogist, deze raadde mij Calmitan aan. Ik heb inmiddels een voorraad spuiten besteld.

Een pasta in injector voor gebruik bij paarden tijdens stressvolle situaties. De voedingsstoffen in Calmitan ondersteunen de werking van het zenuwstelsel en helpen het paard ontspannen. Calmitan ondersteunt het reactie- en concentratievermogen en draagt zorg voor een betere stressbestendigheid van uw paard of pony bij hoefbehandelingen, transport en zware belasting.

Calmitan wordt toegepast bij gestresste en onrustige paarden, tevens bij spiertrillen, spanningen en koliekachtige verschijnselen.

Calmitan kan gerust gebruikt worden bij wedstrijden en is absoluut dopingvrij.

Een Calmitan pasta werkt gedurende ca. 4-6 uur.

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:17

Hahah, dat is ook een goeie.. je zou maar hebben.. knetterhard radio aangezet.. bam bam gelukkig nieuw jaar.. Haha

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:23

misschien kanje proberen om rond half 12 een baal kuil/hooinaar binnen te gooien, zodatie wat te eten heeft.
op mijn vorige stal deden ze dat en dat werkte vrij goed.

dat moet jenatuurlijk neit doen als je verdoofd hebt.. want eten en verdoven mag niet samen.

de radio is ook een goed idee.. schijnt dat ze ontspannen worden van klassieke muziek dus dan is radio 4 een goeie

de geur kan ook veel paniek meebrengen. willem is niet bang voor vuurwerk, die gaat er uitgebreid naar staan kijken, die vind het prachtig. maar iets ruiken wat rookt daar raaktie van in paniek(dat was van de zomer ook met die dikke vlieg in de vliegenlamp die rookte nogal)

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:45

of van die doppen indoen die renpaarden/springpaarden ook wel eens in hebben met van die oortjes eroverheen?

CrackerHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:48

cissy schreef:
of van die doppen indoen die renpaarden/springpaarden ook wel eens in hebben met van die oortjes eroverheen?

Weet je toevallig ook waar die te koop zijn

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:23

Duindigt bellen in Wassenaar. Die weten dat vast wel.
Nog niet eens zo'n slechte optie, tenminste, als je ze inkrijgt!

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:44

mijn paardje hielt er ook niet van, ik zette haar op stal met de radio aan, niet in eenkeer kei hard, maar af entoe even aandie knop draaien.
veel stro e uitstekende dingen weghalen.
jaimie kreeg 5 minuten voor het begon heel veel hooi, en de deuren gingen dicht( 2 delige deur)
en er bij blijven zitten. maar pas wel op voor je eigen veiligheid!!
ik heb haar een keer los laten lopen in de paddock, en zdit ging helemaal verkeert.
dus op stal en ramen en deuren dicht kan ik je aanraden!!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:24

de paarden die niet gewend zijn binnen te staan blijven lekker buiten. Wel komen ze in de wei naast het huis, dat is de veiligste afrastering (veulenwei normaal) en we kunnen ze constant in het oog houden!

De paarden die normaal op stal staan blijven gewoon op stal, de stal is hun veilige plek. Wel zorgen we voor wat afleiding in de vorm van hooi en zetten we zoals normaal de radio aan.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:55

eowyn04 schreef:
Duindigt bellen in Wassenaar. Die weten dat vast wel.
Nog niet eens zo'n slechte optie, tenminste, als je ze inkrijgt!

Ik ga op onderzoek uit! Als ik een adres gevonden heb, plaats ik deze hier

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:33

Lastig probleem, soms helpt het om de radio goed luid aan te zetten op stal...Wij wonen buitenaf dus hebben dat probleem ook niet. Maar ik zou denk ik een radio aanzetten...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:45

Jah ik denk dat het dan uiteindelijk maar radio 4 aan wordt. Voerbakken losschroeven, stalbandages om en flink wat stro en hooi in die box en hopen dat hij de nacht doorkomt.

Misschien hebben de andere paarden nog een goede invloed op hem... en wordt hij ineens helemaal kalm... maar ik vrees van niet.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:57

Mijne wordt helemaal gek. Ik sluit ze op in haar stal (staat 's nachts altijd binnen hoor) met een plak hooi, voerbak en emmer haal ik tegen kwart voor twaalf uit stal, eveneens hooinet. Ze staat in een dik pak stro, stalbandages om, radio aan en zak wortels binnen handbereik. Tegen twaalf uur doe ik haar halster om en een lijn, dan kan ik ze nog een béétje rustig houden. Radio blijft aan en zit ook de hele tijd tegen haar te l*llen, maar ze gaat gewoon door het lint... Ik zal blij zijn als het weer voorbij is

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:06

Soms kan het nadrukkelijk bij een paard zijn, alleen maar een bevestiging voor het paard zijn dat het echt eng is.

Op het moment dat een paard schrikt (waarvan dan ook) en je gaat ze toespreken is dat voor het paard een teken dat er echt wat is.

Mijn pony stond voorheen ook dicht bij het dorp, maar daar deden ze het licht aan in stal en hielden de deur gewoon open.
Anders voelden ze zich opgesloten en kunnen ze niet van zich af kijken.
Het hele spulletje stond om 12 uur lekker hooi te knagen.