Rijden met ijzers in de sneeuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Rijden met ijzers in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:16

Heewj...
Ik heb een vraagje.
Mijn paarden die moeten hoefijzers omdat hun hoeven te snel afslijten -omdat ik niet over een bak beschik en het weiland laatst is omgeploegd- maar de winter komt eraan!
Nu lijkt het mij heel erg dom om met ijzers in de sneeuw te gaan rijden.. Kan iemand mij tips geven?

Lous

Re: Rijden met ijzers in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:10

Flink invetten heb ik ooit als tip gekregen. Maar dit werkt dus ECHT NIET. Niet aan beginnen dus. Wat je wel kunt doen is eventueel speciaal sneeuwbeslag kunnen aan laten leggen, maar ja dat kost wel weer wat meer dus je moet het ervoor over hebben.

Tot dat ik deze tip op bokt kreeg. Neem vier stuken hard plastic (van de deksel van een emmmer BV) en maak deze op maat van de binnenkant van de hoef. Als het heeft gesneeuwd schuif je deze in de hoeven tussen de ijzers. Als het heeft gesneeuwd ga ik dit ook uitproberen op mijn haf. Heb hier wel op bokt gelezen dat het wel werkt.

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:21

Hey slim dat ik dit lees dit probleem heb ik ook vaak in de winter. Mijn verzorgpony heeft ook ijzers en we hebben ook geen bak bij stal. Wel vlakbij maar ja, daar moet je dan ook weer naartoe rijden en als t heeft gesneeuwd ligt er altijd wel wat waar je doorheen moet... kga dat denk ik ook eens uit proberen Lous

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:26

er schijnen iets van sneeuwschoenen voor paarden te bestaan.
ik heb ze zelf nog nooit gezien maar ze schijnen te bestaan, misschien is het iets voor jou als je gaat rijden.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:38

klopt, m'n oude paard had zooltjes en veel minder last van de sneeuw/ijs in haar hoeven dan m'n andere paard!! wel zou ik dat plastic voor de zekerheid ook goed insmeren met vet of uierzalf... dan helpt het nog beter!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:35

hier zijn 3 weken geleden, toen er hier en daar wat sneeuw lag, diverse topics over geweest.

In landen waar veel en vaak sneeuw ligt en waar paarden b.v. voor de slee lopen (Oostenrijk) leggen ze sneeuwringen tussen de ijzers, die zijn hier ook te koop, bij dezelfde groothandel waar je smid z'n ijzers koopt:

Afbeelding

de sneeuw hoopt niet meer op en valt uit de hoef, maar het blijft een lapmiddel, blote voeten zonder ijzers geven toch altijd meer grip

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:48

ik heb gehoord dat je je paard ook gewoon skisokken aan kan doen alleen zou ik er wel een vandag over heel aanleggen anders blijft ie naar mijn idee niet zitten, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:49

Dat van die sneeuringen, zit dat gewoon los aan de binnenkant van het ijzer, of zit het voor een deel tussen het ijzer en de hoef meebeslagen?

Werken die sneeuwringen ook goed als je in de bak een bodem hebt van hippotex of all wheather tuft als het heeft gesneeuwd?

In mijn bak gaan die tapijtsnippers vastklonteren aan de sneeuw. En loopt mn paard binnen de kortste keren op dikke klompen.

Iid zooltjes werken ook heel goed als je ze goed invet tenminste.
Dat idee van dat plastic lijkt me ook wel wat, en als het goed werkt is het een mooie goedkope oplossing. Eigenlijk boots je gewoon zo'n zooltje na.
Ik ga er dit weekend gelijk een paar maken, dan liggen ze alvast maar klaar

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:56

die ringen zitten uiteraard mee beslagen tussen hoef en ijzers, anders zou je zo weer verliezen.

Ik heb geen verstand van bakken en bodems, want daar rijd ik nooit in, maar het lijkt me dat alles wat zich anders zou ophopen er weer uitvalt met die ringen.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:57

wat wij doen
Jaja daar komt het
We gaan eerst een rondje op de fiets en strooien zout waar we willen lopen... dan is daar geen sneeuw meer en loopt je paardje gewoon op de grond, en heb je overal mooi sneeuw om je heen

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:44

Ik laat ook altijd s'winters de sneeuwringen er onder slaan. Ze kunnen ongeveer 2 beslagbeurten mee en daarna is de kans op sneeuw wel zo goed als verdwenen.
Houd er wel rekening mee dat als je wil rijden met sneeuw en vorst je ook kalkoenen nodig kan hebben voor de grip.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:48

Ik laat mn smid sneeuwbeslag slaan.
Dan wordt er (10 euro per paar, iig bij mijn smid) rubberen zooltjes tussen de hoef en het ijzer gedaan waardoor er geen sneeuw in de hoef kan.

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:16

Ohkee! Geweldige oplossingen allemaal! Ga ze allemaal een keertje uitproberen en zeker bij me hoefsmid vragen!

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:19

ik hoorde een keer.:wolle sokken of de hoef doen..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:38

Sokken kan ook, maar dat helpt maar heel even omdat ze die alweer snel kapt lopen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:14

Eigenlijk is de beste oplossing gewoon om die 3 dagen dat er sneeuw ligt niet te rijden.

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:00

Dat is inderaad ook een optie;)

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:28

Ik weet niet waar je woont en hoe hard je traint.
Maar ga eens na hoeveel dagen sneeuw er bij jouw ligt in een jaar... Veel meer dan 2 weken zal het bij elkaar niet zijn.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:31

Bij dat sneeuw beslag, moeten de ijzers er dan weer opnieuw onder worden geslagen? Aangezien me paard net weer rondom staat en er toch weer winterse buien aankomen..

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:49

Mijne staat ook in de winter nu dus op sneeuwbeslag .Gister moest ze naar de smid zoiezo en heeft hij gewoon sneeuwbeslag erbij gedaan

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:51

het gaat ophopen, mijn ponys gaan er kreupel van lopen. ik rijd gewoon niet op zo'n moment. die drie dagen dat er indd sneeuw ligt!
je kan om de drie passen afstappen om t eruit te halen, n het worden echt ijsklompen.
bespaar jezelf de moeite en ga lekker borstelen en wandelen op een schoon pad!

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:15

Renee91 schreef:
Bij dat sneeuw beslag, moeten de ijzers er dan weer opnieuw onder worden geslagen? Aangezien me paard net weer rondom staat en er toch weer winterse buien aankomen..

Ja, die ringen worden tussen het ijzer en de hoef geklemt. dus de ijzers zullen er weer af moeten als je deze ringen er tussen wilt hebben.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 04:05

Ik heb woensdag ook sneeuwbeslag (van die ringen) eronder laten slaan door de smid.... Nu maar hopen dat het helpt....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 04:11

Idd sneeuwringen of rubber zooltjes.

Toen het in maart zo sneeuwde, had mijn paard rubber zooltjes tussen hoef en ijzer. Ziehier het resultaat: viewtopic.php?f=10&t=378555

Ik heb toen gewoon probleemloos kunnen galopperen, zonder glijden of klompvorming onder de hoeven. Kijk wel uit op platgereden of aangevroren sneeuw, daar helpen zooltjes niets: je gaat dan met ijzers over een soort ijsbaan. In 'losse sneeuw' gaat het prima.

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:28

reeskees schreef:
Werken die sneeuwringen ook goed als je in de bak een bodem hebt van hippotex of all wheather tuft als het heeft gesneeuwd?

In mijn bak gaan die tapijtsnippers vastklonteren aan de sneeuw. En loopt mn paard binnen de kortste keren op dikke klompen.

Ja, dit heb ik ook en je krijgt ze er moeilijk weg omdat ze zo vast zitten. Dit is heel stom en sneeuwbeslag is geen optie voor mij. Zo ook wel graag eens willen weten hoe jullie dit bij dit soort van pistes doen.