muziek in stal rustgevend?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

muziek in stal rustgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:30

heey,

is muziek in de stal eigenlijk rustgevend?

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:37

Op de privéstal waar ik vroeger ging helpen stond altijd muziek op en werd mij ook verteld dat het rustgevend was. dus voor zover ik weet wel.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:39

ik heb de baas van de manege een keer betrapt toen er keiharde Bach opstond in de stal (de manege was toen eigenlijk gesloten, maar we gingen met de bazin een boswandeling maken)

Jonge, je had zijn gezicht moeten zien toen hij doorhad dat hij niet de enige was in de stal!

Ik denk wel dat het aangenaam is voor een paard, bij een hond werkt het toch al zeker!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:40

Daar zijn volgens mij hele studies naar gedaan. Ik zelf ben van mening dat het ligt aan het soort muziek en het volume. Maar misschien dat het ook samenhangt met de ontspanning van de mensen op stal door de muziek. Wie zal het zeggen?

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:42

hangt vanaf welk genre,en het volume,maar volgens mij genieten paarden van een stukje rustige muziek.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:43

ja, ik denk niet dat je paard rustig gaat worden van heavy-metal ofzo :s Let er ook op dat de frequenties niet te hoog zijn, anders kan dat wel eens het omgekeerde effect hebben, waardoor je paard alleen maar hysterisch wordt :s

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:44

Ik denk idd ook dat het aan de soort muziek ligt, het lijkt mij sterk dat paarden van hardrock en hardcore houden

moobie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:06

bij mij op stal staat de radio vaak aan en ik merk dat mijn paardje er relaxt van word.

gianlucka

Re: muziek in stal rustgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:09

Ik heb dat ook wel eens gehoord, maar dat ze alleen rustig worden van klassieke muziek.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:15

Ons pensionpaard stond op eerst op een andere stal ... daar stond de radio naast zijn stal .. hij zag hoe de stekker eruit ging en deed dat na omdat hij de muziek schijnbaar niet aan te horen vond ...

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:31

Wij hebben eigenlijk altijd muziek aan, gewoon keizerstad FM , merk geen verschil tussen harde/zachte muziek of wel/geen muziek.
Wel kijken de paarden ons wel eens vreemd aan als we keihard zingend staan te poetsen .

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:50

shadowflower schreef:
Ons pensionpaard stond op eerst op een andere stal ... daar stond de radio naast zijn stal .. hij zag hoe de stekker eruit ging en deed dat na omdat hij de muziek schijnbaar niet aan te horen vond ...

Ook gevaarlijk dan dat ie bij de stekker kon. Voor hetzelfde geld bijt hij de snoer door

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:55

Wij hebben voor en achter stallen en bij beide staat de radio aan ..gewoon op praatvolume en voor staat ie op 538 en achter dat weet ik niet ach merk niet echt een verschil..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:58

sommige muziekjes wel, sommige niet (de meeste wel

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:16

mijn merrie heft nu Qmusic aanstaan. ze staat daar als enigste paard (tot nu toe ) zou ze zich dan minder vervelen door de muziek? ze kijkt vaak uit het raam en houd wanneer ze op stal staat zielsveel van mij, omdat ik de enige ben die haar daar is weg haalt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:17

Het is niet iets om elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aan te zetten. Ook een paard waardeert stilte en rust aan zijn kop. Maar af en toe een uurtje of wat kan geen kwaad.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:28

de radio staat enkel overdag aan, van 10 tot 4, dan zijn ze in de stal aan het werk. daarna gaat het wel uit, de rest van de dieren moeten ook slapen. De koeien staan er trouwens wel lekker op te swingen. Dus daar komt jullie lekkere melk vandaan haha
Ik snap wel dat ze rust nodig hebben en die krijgen ze dan ook wel. maar een uurtje is wel kort of niet? op de manege stond die de hele dag aan.

Rafarta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:32

Op de stal waar ik reed en waar mijn verzorgpony stond, daar hadden we eigenlijk altijd gewoon de (populaire) radio aan. Alle ponies waren gewoon rustig, maar een paard ging dan altijd een soort van headbangen. Maar of ze er verder echt last van had?

Volgens mij vinden ze het juist wel leuk zo'n achtergrond muziekje.

OemmiejO

Nehh.. Wel gezellig!!

Kimberley_

Re:

Ik weet niet of die van ons uitgaan eigenlijk..ik doe nooit het licht uit..Maar het lijkt me logisch dat als het meeste licht uitgaat (op een paar kleine lampjes na) dat de radio ook uitgaat

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:35

lijkt mij ook, die beesten willen ook pitten toch?

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:43

hehe jah alhoewel..1 van de 7 slaapt ook met muziek aan

Poffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:53

In 2003 stond er in de Bit 'n heel stuk over.
Een stukje;

''Amerikaanse gedragswetenschappers hebben geprobeerd aan te tonen wat het effect is van muziek op pony's. Ze stalden twee pony's voor langere tijd naast elkaar en haalden er dan eentje weg, waarna een uur muziek werd gespeeld. Het gedrag van de achterblijvende dieren werd daarbij bestudeerd. Ter controle werd de test ook gedaan zonder dat er muziek was te horen. Bij rockmuziek van The Cult reageerden de pony's hetzelfde als bij stilte. Bij countrymuziek van Hank Williams aten de pony's beter, maar bij jazz van The spies was dat juist minder. Klassiek, country en jazz maakte dat pony's meer hinnikten, wat een teken van onrust is. Conclusie van de wetenschappers was dat de test niet doorslaggevend kon worden genoemd. Ze zagen wel een duidelijk effect van muziek op de mensen die met paarden werken. En als die daardoor beter in hun vel zitten, heeft dat wél een aantoonbaar positief effecht op het kalmeren.''

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:34

@ Hollybolly: mag ik je een tip geven. Paarden zijn paarden en mensen zijn mensen. Je kunt paardengedrag en -gewoontes niet vermenselijken.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:39

Op mijn oude manege was er ook altijd muziek in de manegestal, totdat de radio er mee kapte..

Op zich vond ik het altijd wel fijn die muziek, maar of de paarden er ook wat van merkte.. Ik weet het niet..