Beetje warm onderbeen ,vocht,wat kan er zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Beetje warm onderbeen ,vocht,wat kan er zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:50

4 weken geleden verstapte mijn paard zich,dik been,kreupel en erg warm. Da geweest,dacht een pees,scan gemaakt,was niks op te zien.
Na een week stappen weer gaan rijden,alles zag er weer normaal uit.
Dierenarts zei wel dat deze smid hem te plat op zijn hoeven had staan,en radde me voor ook weer ijzers aan.
Heb ik erop laten zetten,en langzamerhand viel het me op dat ie in draf vaak struikelde,en ongemakkelijk liep,been werd weer warm en wat dikker,alleen aan onderkant.
Nu is gisteren een andere smid geweest,die zei dat zijn hoeven veel te lang waren van voor,dus hij heeft al die tijd een andere stand gehad,en dat de ijzers veel te krap zaten.
Vandaag weer even gereden,struikelen en alles voorbij,alleen zijn been net boven koot zit wat vocht,en voeld iets warmer.
Wat zou dit kunnen zijn?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:01

als het paard een hele tijd een verkeerde stand heeft gehad en nu pas gisteren door een andere smid weer 'recht' is gezet kan het wel even duren voordat hij aan die nieuwe stand gewend is.
Hangt ook van je nieuwe smid af hoe snel hij het paard weer recht heeft gezet, je moet dit heel voorzichtig en niet te snel willen corrigeren want dan krijgt ie weer last van zn benen/pezen/voeten doordat de stand ineens wordt aangepast.
Misschien heeft je paard dus wel een beetje last van zn voeten daardoor? of ietsie stalbenen?

Even in de gaten houden en anders de dierenarts weer bellen. Wordt het minder na een poosje stappen of blijft het dik? Zit er niet een klein wondje toevallig? Heb je zn temperatuur al opgenomen (ingeval van een ontsteking zal de temp iets verhoogd zijn)?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:06

Zijn temp is goed,en er zit ook geen wondje ofzo. Toen na die verstapping was zijn hele onderkant van been dik,en nu lijkt het afgezakt boven de kogel. Ik dacht ook al,misschien komt het door verkeerde beenstand,hij heeft echt een tijdje niet lekker geloipen met die andere stand.En daardoor denk ik dat ie zich overbelast heeft, Dat voetje stond ook veel platter dan andere voetje.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:22

Is heel goed mogelijk wat je zegt, afspuiten met een niet te harde straal en dan poosje gaan stappen en kijken of het minder wordt en anders toch de da bellen. Kan best paar dagen duren voordat het minder wordt. Is ie er kreupel op?
Je zal eerst moeten uitsluiten of het geen ontsteking is, bij bloedvergiftiging kun je bijvoorbeeld niet een paar dagen aankijken want dan weet je zeker dat het fout gaat!

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:58

Hij heeft geen koorts,denk geen onsteking zelf,na het lopen word het minder dik.Hij loopt niet kreupel ook.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:04

niemand meer?

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:10

Als je net een andere smit hebt, duurt het nog wel even voor hij echt een goede stand heeft. Dat is niet van de 1 op andere dag veranderd, maar gaat heel geleidelijk.
Het lijkt me overbelasting door een verkeerde stand. Zou voorlopig haar rust geven. En met jouw nieuwe smit overleggen.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:19

ik denk niet dat dit met een ontsteking oid te maken heeft, maar dat dit puur komt door een verkeerde smit.
Als je een tijd in een verkeerde houding hebt gelopen (wnat dat is in dit geval zo) krijg je na verloop van tijd klachten.
De enige remedie is wachten tot de hoeven weer goed zijn. Dat duurt lang doordat de hoeven geleidelijk groeien en dus steeds stukje bij beetje met de nieuwe smit verbeterd kan worden.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 20:26

bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook idd dat het door verkeerde stand komt.Ik ben net geweest,en het was nog een heel klein beetje dik,en niet meer warm. Hoop dat het nu beter gaat,groetjes eline

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:16

tyson20 schreef:
Hij heeft geen koorts,denk geen onsteking zelf,na het lopen word het minder dik.Hij loopt niet kreupel ook.

Veel met je paard stappen over de harde weg(Om de benen niet stijf te krijgen). En elke dag even de benen afspuiten, dan koel je het been een beetje waardoor de hitte uit het been gaat.