Zadelvraagjes voor 5 jarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Zadelvraagjes voor 5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:24

Ik sta op het punt een 5 jarig paard te kopen dat recreatief gereden is. Zelf wil ik hem dressuurmatig wat verder gaan rijden naar M2-niveau ofzo. Ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik wil hem dressuurmatig wel wat beter aan het lopen hebben. Het paard wordt verkocht zonder toebehoren (zadel). Het paard wordt nu maar 2 a 3 keer per week licht bereden. Ik ben van plan om 5 a 6 keer per week te gaan rijden.

Ik wil graag een kieffer maar deze is €1100,00 best prijzig dus. Zouden jullie nu al dit zadel aan laten meten door een zadelmaker? Denken jullie dat dit paard nog veel in bespiering toe zal nemen door het wat verder doortrainen en het vaker rijden? Zijn kieffer zadels makkelijk aan te passen op een paard waarvan de bespiering verandert is?

En als jullie een zadel gekocht hebben om de hoeveel tijd laten jullie de ligging controleren door een zadelmaker? En wat vraagt jullie zadelmaker hiervoor? Ik snap dat de ruggegraad vrij moet liggen en je onder het zadel door moet kunnen kijken als het op de rug ligt, maar ik vind het moeilijk om te zien of een zadel perfect ligt.

Hoevaak wordt een zadel gemiddeld opgevuld? En hoe kun je zelf zien wanneer een zadel opgevuld moet worden? Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:45

als het paard maar 3 keer gereden word..
zou ik nog even wachten met zo een duur zadel, want het paard zal zeker in spieren groeien

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:05

als je een zadel koppt kijk dan behalve de dingen die je al aangaf ook naar de breedte tussen de kussens, als je je paard inbuigt wordt ook zn rug 'krom' en dan moet ie gaan last hebben van een te krappe ruimte tussen de kussens. Een goede 2e handse bij een zadelmaker kopen die hem later kan opvullen/uitleggen lijkt me de beste oplossing. Hangt vd kwaliteit van het zadel etc af hoe vaak je m moet laten controleren en opvullen, maar 1 x per jaar laten nakijken/passen is een goed gemiddelde of eerder als je denkt dat je zadel niet goed meer zit.

Anoniem

Re: Zadelvraagjes voor 5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:25

Ik denk dat je twee dingen kunt doen. Ofwel een zadel kopen, dat door een zadelmaker na verloop van tijd goed 'vermaakt' kan worden, danwel beginnen met een goedkoop (eventueel 2e hands) zadel en die na verloop van tijd in te ruilen voor een definitief zadel.

Mocht je een goedkoop zadel willen, dan heb ik er hier nog eentje liggen. Een nieuw, merkloos dressuurzadel met normale boom. Kwaliteit is prima, maar het is geen zadel waar je 20 jaar mee doet denk ik.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 13:18

Bedankt voor jullie reacties!!! Wanneer zouden jullie echt voor een 'definitief' zadel gaan? Op 7 jarige leeftijd ofzo?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:12

Onze 3 jarige heeft een aangepast zadel nu, onze zadelmaker past ons zadel gewoon keer op keer opnieuw aan. Ook jonge paarden moeten een goed passend zadel hebben