zadel met grote platte achterkussens VS zadel met kleine

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

zadel met grote platte achterkussens VS zadel met kleine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 16:35

Ik heb tot nu toe altijd zadels geahd met flinke achterkussens(net als plaatje 1 dus.)Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 2 verschillende kussens?Gaat zon zadel zonder van die grote platte achterkussens(zoals plaatje 2) niet "kieperen" met bijv lichtrijden,dus iedere keer los/vast van de rug in het ritme van het lichtrijden?

plaatje 1
Afbeelding
plaatje 2
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door QueJira op 15-12-05 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:35

ff tussendoor, ik vind dit de 2 mooiste kruisjes die ik ooit gezien heb

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:21

Het licht kompleet aan de bouw van je paard of je wel of geen keilkussens(zo heet het officieel) op je zadel moet.
Een wat breder kussen, dus een zadel met keilkussens, zorgt ervoor dat de druk op een groter oppervlakte verdeeld word.
Deze zadels ook een grotere ruimte tussen de kussens om zo de ruggengraat vrij te houden.
Voor het ene paard is dit erg prettig voor het andere paard kan dit funest zijn.
Het ligt dus compleet aan de bouw van het paard of er een zadel met of zonder keilkussens komt.

Moet wel zeggen dat bijna alle zadels tegewoordig met keilkussen worden geleverd, omdat het beter zou zijn voor de rug van het paard.
Dit hoeft dus niet het geval te zijn, er is pas geleden nog een topic geweest uit mijn hoofd van anour15 die een zadel zocht zonder keilkussens omdat dat voor haar paard niet goed lag.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:43

Klapperen is een kwestie van goed passen, dat kan met beide modellen.

Zeker bij paarden met een korte rug zijn van die grote keilkussens niet altijd optimaal: zadel te lang en drukt in de lendenen.