manen snijden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rieta

manen snijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:45

heyy,

Heb een nieuw paard van 4 jaar heb ik alweer een klein jaartje maar ik maak voor wedstrijden altijd van die dikke anky knotten vind ze zo gaaf.

Maar ze heeft hele dunne manen dus ik heb ze altijd al geknipt wat ook goed ging maar ik vind het niet zo mooi. Ze zijn nu goed op dikte de manen. Nu wil ik ze gaan snijden heb al zo'n mes maar heb geen flauw idee hoe het moet...

Dus als er iemand is die het mij even uit kan leggen graag

Groetjes Rieta

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:05

Je pakt een dun strengetje manen en houdt het onderaan vast. Je trekt het strak en gaat met het snijmesje op en neer, net boven je vingers. Dan pak je een volgend strengetje en zo werk je de hele manenkam af. Kleine plukjes tegelijk!

Controleer geregeld of je de manen niet te kort maakt of scheef gaat. Dus maak de manen iets vochtig en kam ze plat zodat je kunt zien hoe het wordt.

Begin met een klein stukje en houd rekening met de curve van de hals. Het wordt het mooist als de manen overal even lang zijn.

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:00

oh fijn ik zla het proberen dit weekend poging tot bedankt

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:34

als je ze niet dunner wilt hebben zal je ze toch echt niet moeten snijden want hier dun je ze mee uit.
ik toilleteer alle handels paarden bij ons op stal dus heb al met allerlei verschillende manen gewerkt, paarden met dunne manen moet je wel knippen, met snijden dun je het uit en met trekken hou je helemaal niks meer over. Om een getrokken uiterlijk te krijgen moet je de manen niet recht afknippen maar inknippen, (schaar vertikaal houden ipv horizontaal) dan krijg je het beste resultaat en blijven de manen op dikte

Flore

Re: manen snijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:48

Mijn paard heeft ook hele dunnen manen en ik snij ze ook altijd. Ik doe dit al een paar jaar zo en ze zijn nooit nog dunner geworden.

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:05

Ik snij ze al jaren gewoon met een schaar haha, gaat prima en de manen blijven mooi dik bij mij..

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:27

gewoon recht afknippen, net iets langer dan je wilt (tenzij je ze regelmatig bijhoud) Daarna inknippen:)

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:03

MaestroE schreef:
gewoon recht afknippen, net iets langer dan je wilt (tenzij je ze regelmatig bijhoud) Daarna inknippen:)

dan nog blijven de manen te geknipt om het zo maar te zeggen, ook lange manen kun je inknippent kort maken je moet in elkgeval dan van de schoft naar de oren werken en niet andersom

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:09

Breitling schreef:
als je ze niet dunner wilt hebben zal je ze toch echt niet moeten snijden want hier dun je ze mee uit.
ik toilleteer alle handels paarden bij ons op stal dus heb al met allerlei verschillende manen gewerkt, paarden met dunne manen moet je wel knippen, met snijden dun je het uit en met trekken hou je helemaal niks meer over. Om een getrokken uiterlijk te krijgen moet je de manen niet recht afknippen maar inknippen, (schaar vertikaal houden ipv horizontaal) dan krijg je het beste resultaat en blijven de manen op dikte

Als je alleen de puntjes afsnijdt blijven ze net zo dik en het geeft een natuurlijke look.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:11

Breitling, niet het snijden met een uitdunmes he, gewoon met een fruitmesje oid. Geeft hetzelfde idee als knippen maar dan natuurlijker.

Eilandje

Re: manen snijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:15

Ik knip de manen van mijn paard ook, niet omdat ik ze persé zo dik wil houden maar ze staat het echt niet toe dat ik ze trek, en dus probeer ik dat ook niet meer.

Ik heb hier op Bokt eens gelezen dat iemand dat zo deed en sindsdien doe ik het ook zo:

Ik maak allemaal even dikke vlechtjes, ik zorg dat het gevlochten stuk bij alle vlechtjes even lang is, dan doe ik er een elastiekje in en knip een stuk onder het elastiekje gewoon af. Dan prul ik daar nog wat mee, vorige keren heb ik met mijn gewone schaar wat verticaal en scheef zitten knippen in de onderste cm van elk vlechtje, ik heb nu net een uitdunschaar gekocht om dat volgende keer mee te doen.

Lekker gemakkelijk zo en het resultaat valt goed mee

Ik heb ook nog wel een solocomb, dat gaat ook redelijk handig, maar mijn mesjes zijn zo bot dat ze niet meer snijden en ik ben te tam om ze te vervangen