bescherming voor strandrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

deimiaj

bescherming voor strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:55

hallo allemaal,

ik ga voor het eerst met mijn paard naar het strand.
maar ik zit met een vraag.
hoe bescherm je de paarden benen van je paard.

je zit natuurlijk met zand, wat tussen je beenbeschermers gaat zitten( mulzand)
of valt dat mee?

zonder beenbescherming rijden vind ik erg risico vol, vooral omdat ze nog weel eens wilt struikellen, en als ze moe is met haar achtermenen tegen lkaar schuift...

wat raden jullie mij aan.
alvast bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:04

Met mijn oudere merrie rijd ik tegenwoordig altijd zonder beenbescherming, lekker door het water is ook goed voor de benen. Maar voor het eerst, ik zou denk ik toch een paar peesbeschermers omdoen. Met het zand valt het volgens mij wel mee als je niet ook door het water gaat. Dan zou je in het bos ook geen beschermers om kunnen.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:09

Ik reed altijd met gewone beenbeschermers. Dus van die neopreen gevoerde met klitteband. Gaat altijd goed. Ze worden wel wat zwaar van het water maar zakken niet af en ik heb nooit last van schuurplekken gehad.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:25

Ik heb bij Duvel altijd zijn gewone pijpkousen om. Er komt wel wat zand tussen, maar niet zo veel dat het gaat schuren of irriteren.
Hij heeft die van neopreen, maar ook van een ander (harder) soort kunststof. Ik rijd ook altijd door de zee en ook door het (mulle) zand. Als ik terug ben (ben vaak 2-3 uur weg als ik naar het strand ga) haal ik ze er vanaf en meestal zit er dan iets zand tussen, maar niet perse meer dan wanneer ik alleen door modderige bermen heb gereden.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:43

Ik raad aan om toch beenbescherming te doen, als hij met zn achterbenen tegen elkaar gaat lopen en soms wil struikelen zou ik dus gewoon peesbeschermers en strijklappen doen. Dat zand valt toch wel mee, als de bescherming goed past kan dr nooit veel tussen gaan zitten! Veel plezier.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:53

vriendin van mij rijdt ook met peesbeschermers en strijklappen op het strand. NOg nooit problemen mee gehad enne veel plezier

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:33

Gewoon niks. Je gaat toch alleen maar rechtuit? Zeewater is het beste wat je de benen kunt bieden en ontsmet en dicht ook eventuele wondjes die paard oploopt.
Waarom struikelt je paard, waarom raakt het zo vermoeid dat de benen niet normaal worden neergezet? Dat zit hem in jouw rijden, daar kun je iets aan doen. Hoef je je paard niet tegen te beschermen met been beschermers.

Verder, wat denk je dat beenbeschermers kunnen opvangen bij struikelen? Helemaal niks. Ze kunnen ook geen verzwikking of peesscheuring tegen gaan... en ze gaan struikelen ook niet tegen.
Strijken is een ander verhaal, maar een paar leert dat beter af als het pijn doen dan als er een bumper tussen zit... en goed bekappen doet wonderen.

Ik ken trouwens een paard dat jaren struikelde en vreemde bewegingen maakten, tot eigenaar het eens zonder beenbescherming probeerde.... paard struikelde niet meer. De beenbescherming was daar dus oorzaak en deed het paard helemaal geen plezier.
ik ben me naar aanleiding daarvan eens gaan verdiepen in beenbescherming. Kan ik iedereen aanraden.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:37

Lusitana, ik vind je erg kort door de bocht met je opmerkingen.

Wanneer er door zwaar zand gereden wordt, sommige stukjes onvermijdelijk op het strand en een paatrd tikt zich aan kun je beter een tik op je beschermer hebben dan op een pees.

Verder kan aantikken een afwijkende beenstand als oorzaak hebben en een paard leerrt dat echt niet door pijn zoals je zegt. Deze dieren moet je beschermen als het niet met beslag oid opgelost kan worden.

OemmiejO

Re: bescherming voor strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:34

gewoon peesjes? Tsja, je hebt dan alsnog last van zand, maar dat blijf je denk ik altijd houden met bescherming om de benen.. Gewoon daarna goed schoonmaken en schone peesjes omdoen..

Veel plezier met je strandrit!!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:55

ik ga mee met lusitana (ondanks het kort door de bocht tis maar wat je kort noemt).

Waarom bescherming op het strand?
Door het rulle zand is het sowieso niet verstandig om met een paard wat geen strand gewend is harder te gaan dan stap (peesblessures, spierblessures etc), dus hoef je ook niet zo met aantikken van achter naar voor rekening te houden.
Door het water kun je niet met wat voor bandage dan ook, ze worden allemaal nat en sommige zakken daardoor af en andere gaan uitzetten en dus knellen, er komt overal zand tussen en je kan je paard zn kogels daar flink mee doorrijden.

Wat dat moe worden en dan gaan strijken betreft, als je paard zo snel moe is kun je beter eerst wat conditie opbouwen voordat je uberhaupt naar het strand gaat of heel rustig gaan rijden.
Meestal worden ze een beetje fris op het strand en zijn ze dus sneller moe en dan is de kans op blessures alleen maar groter.

Er worden ook heel vaak renpaarden op het strand getraind en volgens mij heb ik die nog nooit met beenbescherming zien lopen....

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:02

@cissy: helemaal mee eens.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:18

Hier een echte strandruiter met strandpaard . Af die beschermers als je over het strand rijdt dan met laag water rijden is allemaal op te zoeken kwestie van google.

Ga verder helemaal met lusitana mee.

deimiaj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 14:06

helaas gaat het een beetje off topic.
mn paardje heeft al een groot verleden achter haar rug ze was een koerspaardje, en heeft daardoor wat medice problemen.
vandaar het struikellen en aantikken.
ze heeft een top conditie, doe ook mee met langenafstand rijden door bossen. daar heb ik wel atijd beenbeschermers om.

jammer van die opmerkingen terwijl je niet weet wat de redenen zijn.

ik maak hier op uit dat je geen last heb van zand tussen peesbeschermers, dat is goed om te horen.
ik heb geen idee of deim door de zee wilt, zou wel goed voor haar zijn.
ik kan daar altijd nog kiezen om ze dan af te doen.
ik heb van die 3 in een beschermers, en sluiten perfect. voor de achterbenen doe ik dan de gewone strijklapjes en springschoenen.
bedankt voor de reacties!

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:13

als het een ren paardje is geweest dan snap ik die been problemen, mn draver heeft ook een beetje. het struikelen heb ik nu een beetje onder controle nu ze geen ijzers meer heeft,
alleen moet ik nog wel goed opletten, want ze doet het nog weleens en als je hard gaat is dat niet fijn!
met grote ritten doe ik jaimie ook altijd strijklapjes om achter, ze zal ze maar net beschadiggen. en drie in een bescherming voor.

springschoenen vind ik wat overbodig, tenzij je van je paard weet dat ze dr kroonranden stuk maakt,
meestal doen mensen die voor aan de benen, omdat de achterbenen nog wel eens de kootholte aan wilt tikken.

Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:37

En even niet te vergeten: Ik kreeg altijd de tip mee van mijn hoefsmid om de hoeven voor een strandrit in te vetten. Het zout schijnt iig geen goede inwerking te hebben op de hoeven en met vet kaatst het nog een beetje af!

Heel veel plezier iig (stiekem ben ik een beetje jalours op je )

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:42

ik zou wel been bescherming omdoen, gewoon en peeesbeschermer voor en een strijklapje achter je weet maar nooit en als je bang bent dat er zant tusen de beschermers zit na de rit ff de benen afspoelen

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:45

Ik denk dat je geen probleem hebt als je beenbeschermers goed afsluiten (zoals de TS ook schrijft). Wel zou ik na gebruik de beenbeschermers even goed afspoelen - voorkomt later wondjes en zout water is voor sommige materialen vrij heftig - het vergoogt dan de levensduur van je materiaal.

# Elsjuhh: is het niet handiger om de hoeven van je paard na het strand in te vetten? Zijn ze lekker schoon gespoeld (mits je door het water gaat), en doordat ze wat vochtig zijn nemen ze het vet juist beter op. Toch? (of heb ik het nu echt helemaal verkeerd?)

deimiaj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:48

super tip van die hoeven invetten!! zal ik zeker doen!
zelf doe ik voor de zekerheid even een martingaaltje om denk ik ( even uit het vet halen dat oude ding) want dan raak ik iig niet de teugels kwijt die tip kreeg ik van lisette.

nog meer tips?
lijkt wel of ik op doorijs ga, maarja eerste keer strandrit is erg spannend)

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:55

Citaat:
jammer van die opmerkingen terwijl je niet weet wat de redenen zijn.

misschien wel handig als je dan voortaan alle gegevens even neerzet voordat je de vraag zet, dat kunnen wij toch niet ruiken?

ik blijf erbij dat 'blote' benen beter zijn, ook tussen 3-in-1 krijg je zand (spreek uit ervaring)

Elsjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:56

Hilli schreef:

# Elsjuhh: is het niet handiger om de hoeven van je paard na het strand in te vetten? Zijn ze lekker schoon gespoeld (mits je door het water gaat), en doordat ze wat vochtig zijn nemen ze het vet juist beter op. Toch? (of heb ik het nu echt helemaal verkeerd?)

Nee, juist niet, dan is het kwaad al geschied. Het gaat er juist om de het zout niet de hoeven intrekt. Daar olie en water niet mengen kun je het beter ervoor doen, zo minimaliseer je de vocht (en dus de zout) opname.

Martingaaltje is idd relaxed, doe ik ook altijd met mijn paardje, is toch een stukje zekerheid en zit niet in de weg. Mocht je nou een paard hebben dat echt gigantisch explodeerd dan kan een slof ook handig zijn (stalgenoot van mijn bind die altijd om dr lijf, voor de zekerheid dat)

En nog 1 tip, neem een zweepje mee, de meeste paarden die voor het eerst over de duinen (in het mulle wegzakkende zand) riching zee moeten vinden dat best eng.... Op het strand zelf zul je m wel niet nodig hebben gok ik zo

deimiaj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 10:53

dank jullie!!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:45

Elsjuhh schreef:
En even niet te vergeten: Ik kreeg altijd de tip mee van mijn hoefsmid om de hoeven voor een strandrit in te vetten. Het zout schijnt iig geen goede inwerking te hebben op de hoeven en met vet kaatst het nog een beetje af!

Die is ook nieuw voor me.
Ik jaag mijn paard altijd zo'n half uur door de branding met de idee dat het supergoed is voor hoeven en benen. En dat doe ik al jaren.
Hoop niet dat jouw hoefsmid gelijk heeft. Aan hoeven en benen van mijn paard is het iig niet te merken.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:50

Zeewater is erg goed voor de benen, maar kan inderdaad de hoeven uitdrogen. Het is niet zo dat dit vreselijk slecht is, maar als je paard al last heeft van keiharde hoeven dan zal het zeewater dat niet verbeteren .

Verder is een stukje stappen door het zeewater door de stroming vaak een stuk effectiever dan het afspuiten van de benen.

Ik rij zelf altijd met strijklappen. Nooit problemen mee gehad. Peesbeschermers of springschoenen lijkt me ook geen punt. Bandages zou ik nooit doen op het strand.

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:03

ik heb nog maar 1 keer een strandrit gemaakt( woon veel te ver van het strand af) maar heb daarbij gewoon peesbeschermers omgedaan, en voor de achterbenen strijklappen.
bandages zou ik inderdaad ook nooit doen. als ze nat worden worden ze zwaar..zakken naar beneden en struikelen zo over de bandages

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:50

Ook ik heb een exrenner. Ik rijd in de bak met peesjes, en buiten altijd zonder bescherming. Ik zou op het strand (wat ik binnenkort ook ga doen) dus ook zonder rijden.