Mijn 'oude' KN zadel op maat laten maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Mijn 'oude' KN zadel op maat laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:01

Ik heb een KN Symphonie, superfijn zadel, lijkt goed te liggen, maar...
Heb ook een Pessoa springzadel. M'n paard is steeds aardig loperig en ontspant oh zadel slecht, rij eigenlijk altijd met de KN. Nu wilde ik even wat uitsluiten, dus heb ik een week lang alleen met de pessoa gereden. En wat bleek... Paard werd minder loperig, ontspande makkelijker. Ik denk dus dat het toch het zadel is.
Is het mogelijk om zo'n KN van al wel aardig wat jaartjes oud nog op maat te laten maken?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:33

geloof wel dat het door een goede zadelmaker aan te passen is.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:34

Ik zou niet weten waarom niet. Waarom denk je zelf dat het niet zou kunnen?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:44

Ik heb mijn KN uit '96 laatst helemaal opnieuw laten opvullen. Dus alle oude vulling eruit en helemaal nieuw erin. Was geen enkel probleem.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:54

Hij is vrij recent opgevuld, en wel goed ook. Ik wil 'm echt helemaal na laten trekken, misschien toch Van Triest eens bellen...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:56

Als je zadel al oud is dan kan het de moeite lonen om 'm helemaal opnieuw op te laten vullen ipv alleen bijvullen. Dan is je vulling weer lekker zacht en veerkrachtig. Bij die van mij was de originele vulling helemaal hard en klonterig geworden. (En nee, ik smeer de kussens niet vol met olie, maar geen idee wat de vorige eigenaar gedaan heeft natuurlijk...)

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:59

heb ooit eens van een kennis een oud barnsby dressuurzadeltje gekregen(was geloof ik een jaar of 15 oud) en dat helemaal laten restaureren, alle vulling eruit, reparaties aan het leer buitenkant maar het binnenwerk was in hele goede conditie en op pas gemaakt voor mijn paard.
De zadelmaakster was verrast over de goed "ouderwetse" kwaliteit van het leer, had ze al een tijd niet meer gezien en het werkte voor haar zelfs een stuk prettiger!!
Een goede zadelmaker kan een hoop!! Ik zou het dus gewoon doen, geen probleem!

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:29

Je kan ook KN zelf even bellen of hun eigen zadelmaker bij jullie in de buurt komt. De KN man komt wel op een vaste stal in Noord-Holland, maar dat is voor jou een beetje ver, misschien komt hij ook wel bij jullie in de buurt.

sandra1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:34

Ik heb net door Van Triest mijn Hulsebos helemaal aan laten passen aan mijn paard.
Gezien de kundigheid en ervaring van Van Triest lijkt het mij dat hij ook wel een eerlijk oordeel zal geven of de KN van jouw nog aangepast kan worden of dat je beter een ander passend zadel kan aanschaffen.....maar wat mijn ervaring is met Van Triest, is dat hij heel veel kan doen om een zadel weer goed te krijgen....
MIsschien idd de moeite van een belletje eens waard..

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:31

Ik denk dat het wel moet kunnen, kun je niet eens rondbellen?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:37

ze kunnen er zelfs een hele nieuwe boom in zetten, van een ander merk als het moet. ze kunnen er een nieuwe lepel opnaaien.. noem maar op.

maarre... heb je al eerder een dressuurzadel op hemgehad?? sommige paarden reageren niet zo goed op bepaalde soorten zadels. willem kan bijv echt geen vzh of springzadel hebben(ivm met zijn schoft en schouders) die moet altijd een dressuurzadel.

misschien vind jou paard het niet fijn dat het zadel achter zijns chouders zit ipv erop..

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:00

Ja, heb haar wel meer met dressuurzadels gereden, dat is het probleem niet denk ik.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:00

aafje87 schreef:
heb ooit eens van een kennis een oud barnsby dressuurzadeltje gekregen(was geloof ik een jaar of 15 oud) en dat helemaal laten restaureren, alle vulling eruit, reparaties aan het leer buitenkant maar het binnenwerk was in hele goede conditie en op pas gemaakt voor mijn paard.
De zadelmaakster was verrast over de goed "ouderwetse" kwaliteit van het leer, had ze al een tijd niet meer gezien en het werkte voor haar zelfs een stuk prettiger!!
Een goede zadelmaker kan een hoop!! Ik zou het dus gewoon doen, geen probleem!

Zelf heb ik ook mijn oude super-zadel nog, dat is ook een Barnsby!
Je kan je zadel opknappen, maar niet alles is mogelijk, je zal een zadelmaker moeten vragen wat er mogelijk is, ook laten kijken of het zadel daadwerkelijk goed ligt!

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:42

Ik wil ook mijn oudere kn helemaal opnieuw laten vullen.
Weet iemand wat de kosten zijn???

Eva_vanO

Re: Mijn 'oude' KN zadel op maat laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:13

Ik heb een kn uit 1998 die heeft ongeveer een jaar geleden een hele nieuwe vulling gehad. Ik geloof dat dat toen rond de €95,- was excl. voorrijkosten etc. Een nieuwe vulling kan denk ik bij elk zadel wel.

Margreet

Re: Mijn 'oude' KN zadel op maat laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:03

Dit is een topic uit 2005!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:38

En daarom hier een slotje.