Hoe paard rustig in stal/wei te krijgen?Bang voor opening?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

o1_Esley

Hoe paard rustig in stal/wei te krijgen?Bang voor opening?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 16:54

De titel zegt het al een beetje maar ik zal het nog even goed uitleggen:
Met m'n eigen paard heb ik er geen problemen mee maar het paard van m'n vriendin die ik vaak buiten moet zetten/losgooien enz. die is bang voor openingen of deuren/hekken en zo... Als je haar uit stal haalt dus ze loopt langs de deur van haar stal dan gaat ze al heel snel stappen, wil je haar in de paddock krijgen (dus door het hek van de paddock) snuiven, wild doen... en rent ze langs me heen de paddock in zodat ik of m'n vriendin meegetrokken wordt en ook als je haar uit de paddock haalt hetzelfde en ook als je haar op het land wilt zetten (daar is ook een hek waar ze door moet). Het lijkt wel of ze vroeger een knal of zo heb gehad van een deur of zo?! En als je haar op stal wilt zetten dan rent ze ook die stal in... hoe krijgen we haar rustig door een opening?

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:19

In alle rust oefenen. Dat kan bijvoorbeeld eerst met springbalken en palen. Eerst zet je ze heel wijdt uit elkaar en dan steeds iets smaller.
Een rustige opbouw is erg belangrijk. Het paard moet zijn vertrouwen weer terug zien te krijgen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:28

normaal ben ik er niet voor .....maar in dit geval zou ik proberen dit met voer (stukje appel of wortel) op te lossen. Proberen haar af te leiden op het moment dat ze door een opening moet ?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:37

Heb je er goed stroom op staan?
Die van mij is daar zo gevoelig voor. Het is weleens gebeurd dat het draad op de grond lag. Bij nat weer kreeg ze via de natte wei een schok(je?) via de grond. Ze sprong nog wel 14 dagen een meter in de lucht op die plek.

't Is natuurlijk ook een dominantie-kwestie.
Een paard mag NOOIT als eerste de opening of staldeur door. Echt nooit toestaan, al is hij nog zo relaxed!!! Daarmee geef je een verkeerd signaal. Zet hem eerst stil en ga zelf altijd als eerste. neem een zweep mee en desnoods doe je het hoofdstel even om. Ook kan het handig zijn om het halstertouw met een halve steek een slag om de neus te doen.

En natuurlijk altijd je paard omdraaien als hij erin staat, zodat hij als hij bokkend wegvliegt, zich eerst moet omdraaien. Dan heb je altijd een beenlengte afstand.

o1_Esley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:43

Bij de hekken van de paddock en het weiland is idd een stroomdraad, maar die moet je eerst van de knip afhalen voordat je er zelf in kan... ik probeer sowiezo als eerste naar binnen te gaan maar ze rent echt langs me heen. Als je hem probeert stil te laten staan stapt ze steeds naar achter en snuiven etc. Bedankt voor de reacties, met de zweep en het halster+hoofdstel zal ik m'n vriendin zeker een keer aanraden! Op dit moment zijn we ook met die paaltjes bezig. We hebben het ook geprobeert met wat lekkers, maar daarmee wil ze jammer genoeg alleen sneller.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:27

ik heb dit een tijd gehad met mijn paard.
oorzaak: 1 keer tegen de deur gelopen.
oplossing: grotere openingen maken of voorlopig niet door een smalle opening lopen.
totdat het door een grotere opening goed gaat.
heeft veeltijd nodig en geduld.
bij mijn paard is het ook goed gekomen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:49

Eerlijk gezegd, als hij niet bang is, is het een dominantieprobleem. Dan zou ik het juist niet met lekkers proberen.
Misschien is het goed om grondwerk met hem te doen, zodat eerst het dominantieprobleem opgelost wordt.

In dat grondwerk zou je later ook tussen staanders door kunnen lopen, vervolgens balken aan de buitenkant van de staanders laten hangen zodat je een soort hek creeert (zoiets: /I I\ ).