HELP! Wil graag een paard kopen, maar hoe nu verder?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

L_Odette

HELP! Wil graag een paard kopen, maar hoe nu verder?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 15:18

Hallo!
Ik heb 2 fantastische paarden op het oog, maar nu? Het ene paard is een BWP van ongv. 1.68(ruin) de ander een KWPN-er (kleine maat) ongeveer 1.60(ruin). Maar nu nog mn ouders overtuigen. Bij mij in de buurt is een hele leuke rijvereniging met pension (278 per maand). Maar hoe hebben jullie het verder aangepakt met betrekking tot een hoefsmid/veerarts/harnachement en dat soort dingen? Wat zijn normale prijzen??

HELP!!!

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:20

heb je al toestemming van je ouders om een paard te kopen? wie gaat wat betalen? heb je al een stal? allemaal zaken die niet onbelangrijk zijn

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:25

Meestal is aanschaf niet zo'n heel groot probleem, maar houdt rekening met wat er allemaal bij komt iedere maand. En als ze ziek worden. Je hebt wel een buffer nodig om deze dingen op de vangen.

Dus als jij eerst een goed plan hebt over hoe je het allemaal wil gaan doen en je legt het daarna voor aan je ouders en je bent er van overtuigd dat het allemaal kan dan kunnen ze geen weer woord inbrengen in mijn ogen. Als je alles zelf zou betalen dan.

Prijzen zijn natuurlijk heel erg variabel. Het stalgeld alleen al verschilt al heel er per regio, zo is dat ook bij de meeste hoefsmeden en DA's

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:51

De prijzen verschillen heel erg, en dat kunnen wij dus ook niet zeggen. Ik zal zoals Ludora zecht: "Een goed plan maken" en dat aan je ouders voorleggen. Zij kunnen je denk ik wel verder helpen met stalling enz.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:56

Mijn ouders betalen de stalling enzo, ik betaal alle spulletjes die ik voor hem koop (en m'n eigen rijkleding) Dierenartskosten en verzekering betalen m'n ouders ook.
Ik bekap zelf, dus daar hebben we geen kosten voor.

Ik heb het heel luxe.

Ik zou idd als ik jou was alles helemaal uitzoeken. Wat het per maand gaat kosten, welke onverwachte kosten erbij kunnen komen, waar je het paard gata stallen, of je er zelf genoeg tijd voor hebt of dat je een bijrijder neemt (die eventueel meebetaald) enz.

Toen wij Anouar kochten zaten al z'n spullen erbij. Van zadel tot borstels.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:59

Als je al een stal op het oog hebt en ze heben daar plaats dan kun je daar eens gaan vragen met je ouders.
Meestal is daar een hoefsmid die langskomt en die kan jou paard dan ook doen.
Ook zal er collectief ingeënt worden en ontwormd, vraag ernaar op stal.
Het kan zijn dat als je een paard koopt er spullen bijzijn, zoals zadel, hoofdstel en dekens.
Anders zul je die zelf aan moeten schaffen bij de ruitersportzaak!
Je kan het beste hulp vragen van iemand die er verstand van heeft, zowel bij de aanschaf van je paard als bij de evt. aanschaf van zadel enz.
Kijk gewoon eens rond en vragen staat vrij!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:14

Uhm... stap 1 lijkt me om met je ouders de financien rond te krijgen en de allerlaatste stap pas om paarden uit te zoeken..
Voor je de financien rond hebt, hoef je echt nog niet te zoeken naar stalling ed..

LadyF

Re: HELP! Wil graag een paard kopen, maar hoe nu verder?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:15

Dat de stallingsprijs per regio varriabel is is me wel erg duidelijk geworden!
Ik betaal 95 euro/maand incl strooisel, hooi en brokken.
Even uitzoeken dus wat er allemaal nog meer bij komt kijken en inderdaad eerst je plan rond en dan pas op zoek gaan.
Succes in ieder geval!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 07:39

278 euro is ook voor de dure regio's wel érg hoog hoor. Daar moet dan wel erg veel luxe bijzitten, en heb je dat wel nodig?

DA kost je standaard ongeveer 40 euro voor 1x per jaar inenten.
Voorrijkosten/diagnosestellen voor een DA is meestal rond de 20 euro. Daar komt dan evt medicatie natuurlijk bij.
Ontwormen 1x per 2 maanden: 7-15 euro, afhankelijk van merk wormkuur.
Smid kost je 45 - 90 euro iedere 2 maanden, afhankelijk van of hij alleen bekapt of ook beslaat.

Zadel/hoofdstel/borstels/dekens etc kost je 1000-2000 euro (of meer), afhankelijk van of je alles nieuw koopt of evt 2e hands.

Anoniem

Re: HELP! Wil graag een paard kopen, maar hoe nu verder?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 07:48

Als je weet hoeveel je voor een paard mag uitgeven, weet je ook wat voor paard je kunt kopen. Zal hem toch wel even laten keuren. Die stalling is knalduur, kan best lager, maar als je ouders dat geeen probleem vinden.

Tuig gewoon kopen bij een ruiterzaak en het zadel aan laten meten, kan best een 2e hands zijn. Ik heb ook altijd 2ehands zadels, maar wel laten aanmeten. Daar kun je rustig voor op zoek gaan. Als je eerst gaat kijken welke je lekker zitten, heb je al wat merken en dan laat je kijken of het goed ligt op het paard. Soms mag je het zadel van het paard overnemen en ben je meteen klaar. Kun je iig beginnen met rijden.

Hoefsmid kan ook de hoefsmid zijn van de stal waar je komt, maar een goede hoefsmid vinden is niet makkelijk. Je kunt wel kijken of je toekomstige paard makkelijke voeten heeft, geen platvoeten of andere soorten afwijkingen. Vraag dat een DA.

Zorg dat als je een paard hebt, minimaal een potje hebt, want alle kleine dingetjes maken veel. Regelmatig hier op bokt genoeg mooie 2e hands spul te koop.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:43

Ik denk dat de stalling op een manege is ..
Bij ons in de buurt als je je paard/pony op een manege wilt stallen ben je ook ronde de 250 euro kwijt ..
Het enige wat ik daar meer zou hebben is een binnenbak, die ik nu niet heb..
Maar nu ben ik 100 euro per maand kwijt aan stalling en heb dezelfde luxe, maar dan geen binnenbak erbij maar een buitenbak ..

Ik zou eerst met je ouders kijken op welk bedrag je komt te zitten kwa stalling (uitpluizen, waar is het goedkoop, waar is het goed genoeg vooer mijn paard etc) DA, hoefsmid etc. En dan pas gaan kijken voor paarden ..
Je kunt wel een paard aanschaffen, maar als je geen geld hebt om hem te laten blijven schiet je er nog niets mee op ..

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:31