Angst voor 1 paard op stage.... Wat te doen???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Angst voor 1 paard op stage.... Wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 10:36

Hey, ik loop 2 dagen in de week stage en ben de eerste stage dag van een (4 jarige) weet niet precies hoe oud ie is, van hem afgevallen. Heel hard en had mijn enkel gekneusd met grote kans op blijvend letsel (kan geen korte bochten draaien en rennen gaat moeilijk)

De volgende week ook op maandag moest ik hem scheren. Geen probleem vind ik hartstikke leuk om te doen.
We hadden hem sedaline gegeven (doen we daar altijd)en toen ik wou beginnen begon hij al raar te doen. Wij de praam omgedaan en toen ging het scheren wel.
had hem al bijna helemaal af aan 1 kant alleen de benen nog en een klein stukje bij de lendenen.
Plotseling slaat hij mij keihad tegen mijn bovenbeen aan...... ik helemaal in shok
Scheermachine viel op de grond maar was gelukkig niet kapot. hij kwam alleen wel onder het paard te liggenen stond nog aan... Ik snel de stekker eruit getrokken en ben voor de eerste stal gaan zitten.

Khad ook last van me gezicht en toen bleek dat ik een snee had van de scheermachine.... die was tegen me gezicht gegaan tijdens de klap..
Heel erg bloeden enzo maar ik heb nu nog wel mooi een ijzer in me been staan en heb nog geluk gehad want als de scheermachine in me oog terecht was gekomen.....

Maar gister moest ik er weer op hem rijden... Ik helemaal in de stress had het al zolang mogelijk uitgesteld.
Ging hem eerst maar longeren zodat hij niet meer zo fris zou zijn... Bokken als een stier dat hij deed enzo, ik nog meer in angst. toen werd het tijd om op te steigen.. ik durfde echt niet (grote angst dat ik weer val en me enkel helemaal kapot gaat) ben er uiteindelijk ook niet opgestapt

maar toch baal ik ervan dat het me niet meer lukt... hoe zou ik het beste hier overheen kunnen komen??? het is al wel 4/5 weken na die ongelukken....

wie kan mij helpen????????

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:41

Misschien dat iemand anders hem een tijdje kan doen en dat je, als je ziet dat het goed gaat, langzaam weer begint. Het lijkt me niet handig om met de bibbers in je benen op zo'n jong dier te gaan zitten. Kan iemand je begeleiden?

Dorus

Re: Angst voor 1 paard op stage.... Wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:41

Niemand heeft er iets aan als je met angst op een paard gaat zitten, het paard niet, jij niet en je stagebedrijf niet. Ik denk dus dat je het beste gewoon kan zeggen dat je angst voor hem hebt gezien wat er gebeurd is. Pas als je het zegt kan er naar een oplossing gezocht worden. Ik denk dat je er verstandig aan doet om het rijden van dit paard voorlopig even aan iemand anders over te laten en dan onder begeleiding het weer langzaam op te bouwen.

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:46

Vertel dat je bang voor hem bent.
Laat iemand je begeleiden.
Des noods stapt er eerst iemand anders op en rijdt diegene hemtot hij moe wordt, en stap jij hem uit ofzo.

Bouw het in kleine stapjes op. Te grote stappen willen nemen werkt niet, want als je er dan op gaat, ga je verkrampen en dat voelt het paard weer...

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:50

Probeer met iemand daar te praten over je angst en het uit te leggen. Misschien kan die gene je dan wel helpen en zo.
Je moet eerst gewoon weer vertrouwen krijgen met dat paard, anders lukt het je niet. Wanner je bang bent voelt het paard dat ook en meestal gaan er dan weer dingen gebeuren.
Vraag gewoon iemand die er dan ff naast loopt todat jij je weer een beetje lekker voelt op hem, wie weet word je nog wel dikke maten met hem.
Ik ben zelf van mijn lievelings paard 2 jaar terug afgenukt en gebroken kuitbeen van over gehouden, het is een heel erg schrikachtig paard, maar ik ben er nadat de gips er af was wel weer op gegaan, de merrie was toen nog 3 bijna 4. Ze schrik nu nog heel veel en ze is 5 jaar. Had zaterdag een wedstrijd, komt er een paard van de trailer schrikt ze en gaat er weer bokkent vandoor. daarnaast rij ik ook nog op een volbloed merrie die eigelijks heel erg link is, ben al een keer met haar omgevallen midden in het stoom heb nog steeds last van me ribben, maar ik zet gewoon me verstand op nul en ga er weer voor. Je moet er niet te veel bijna denken van wat er allemaal kan gebeuren, want dan wprd je nog banger.
nog veel succes en ik hoop dat het weer goed komt

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:02

als je het niet direct bij je stagebedrijf durft aan te kaarten, neme dan contact op met school en vraag om hun hulp.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:16

naomi_s schreef:
als je het niet direct bij je stagebedrijf durft aan te kaarten, neme dan contact op met school en vraag om hun hulp.

Dat is ook een hele goede. Als je het niet zelf aandurft is er op school misschien wel iemand die jou tips kan geven over hoe je dit aan moet pakken en je hier eventueel in kan begeleiden.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:29

naomi_s schreef:

Jah dat is inderdaad een hele goede, want je moet je zelf natuurlijk ook een beetje van de beste kant laten zien op je stage, ik snap het wel als je het niet duft te vragen op je stage, ik zou het in het eerste in stantie ook niet durfen.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:51

Je moet het echt zeggen tegen je begeleider bij je stagebedrijf, want paarden merken het dondersgoed dat je bang bent, en dan is de kans dat het weer mis gaat nog groter! Je hebt nu al meer dan genoeg nare ervaringen met dat paard, maar laat het niet verder escaleren zodat je straks miscchien helemaal niet meer durft paard te rijden, dat zou zoooooo zonde zijn!!! Zeker als je eigenlijk graag een beroep met paarden wilt gaan uitoefenen...
Iedere ruiter loop wel eens tegen iets aan waarvan hij/zij denkt: Dit vind iki niet prettig, dit durf ik niet aan. Probeer dan ook niet te doen alsof tegen je baas, maar zeg het gewoon eerlijk. Hij zit vast niet te wachten op een bedrijfsongeval met nare gevolgen, en een daaropvolgend onderzoek van de Arbeidsinspectie.
Nee meid, gewoon aankaarten, en niet meer op dat dier gaan zitten. Zorg dat je plezier houdt in de paardensport!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:54

Inderdaad, als je er bang voor bent, niet met alle geweld er iets mee willen doen! Als het een goeie stageplek is, hebben ze daar begrip voor! Zo niet, dan ligt dat echt meer aan hen dan aan jou!

Op school uitleggen is ook een goede tip!

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:01

dank jullie voor de tips, ga er zeker werk van maken.
Ik vind het ook helemaal niet erg om hem in de molen te zetten enzo (kdraai die wel helemaal om wat bij de andere paarden niet mag) zodat hij me niet kan slaan.

en poetsen geen probleem maar erop rijden dat vind ik gewoon doodeng

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:37

jiehaaa schreef:
Je moet het echt zeggen tegen je begeleider bij je stagebedrijf, want paarden merken het dondersgoed dat je bang bent, en dan is de kans dat het weer mis gaat nog groter! Je hebt nu al meer dan genoeg nare ervaringen met dat paard, maar laat het niet verder escaleren zodat je straks miscchien helemaal niet meer durft paard te rijden, dat zou zoooooo zonde zijn!!! Zeker als je eigenlijk graag een beroep met paarden wilt gaan uitoefenen...
Iedere ruiter loop wel eens tegen iets aan waarvan hij/zij denkt: Dit vind iki niet prettig, dit durf ik niet aan. Probeer dan ook niet te doen alsof tegen je baas, maar zeg het gewoon eerlijk. Hij zit vast niet te wachten op een bedrijfsongeval met nare gevolgen, en een daaropvolgend onderzoek van de Arbeidsinspectie.
Nee meid, gewoon aankaarten, en niet meer op dat dier gaan zitten. Zorg dat je plezier houdt in de paardensport!

Helemaal mee eens!
Ik rijd ook al een tijd, ik stap op bijna ieder paard, maar er zijn er ook een paar, waar ik echt niet op stap.
Daar hoef je je ook echt neit voor te schamen. Eerlijk zijn.
Als je echt bang voor hem bent en je blijft doorgaan, pakt hij je toch iedere keer weer. En onthoud het zij zijn altijd groter en sterker, jij kan niet opboxen tegen 600 kilo. Ze voelen het echt aan of je bang bent of niet,
Suc6

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:19

Inderdaad: spreek erover en bouw het langzaam terug op!

Iedere ruiter heeft ervaringen met paarden waardoor hij a) er niet meer op durft of b) er weer op is gegaan en zo over zijn angst heen heeft moeten komen, soms met veel ongelukken tussendoor. Ook de mensen op jouw stagebedrijf moeten dat herkennen! Het is echt geen schande om schrik voor een paard te hebben.

Dus leg het voor en vraag of je mag beginnen met het paard alleen voor een andere ruiter uit te stappen. Op je stagebedrijf zouden ze moeten waarderen dat je zelf een oplossing zoekt om over je angst heen te komen.

Reageren ze vervelend ('In je werk straks kun je ze ook niet afgeven aan een ander' oid ) bel dan onmiddelijk naar school.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:09

Ik heb zelf een tijdje gewerkt op een springstal. Daar was ook een paard wat ontzettend vals was, aangezien ik niet groot en sterk ben tegenover een paard 1.73 hebben ik en de eigenaresse afspraken gemaakt wat ik met dat paard doe en wat ik niet doe(durf).
Als je bang bent, kun je dat beter zeggen en er afspraken over maken.
Dan werk je gelijk fijner en eerlijk word vrijwel altijd beloont!
Veel succes!

ikamanda19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:09

Ik zou het verhaal gewoon uitleggen en kijken of er afspraken te maken zijn dat iemand anders hem tijdelijk doet...

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:04

je kunt het beste gewoon eerlijk zijn, en zeggen dat je schrik hebt voor dat dier, dan weet je stagebegeleider waar hij/zij aan toe is.
En het is verder geen schande hoor, om bang te zijn voor zo'n paard.

Ik heb zelf ook een dier gehad om te trainen waar ik echt schrik van had.(was ook echt een drama dier)Ik heb toe de eerste 3 x gevraagt of de springruiter van de stal waar wij toen stonden er eerst ff een kwartiertje op wilde.
Dan zag ik wat het paard wel en niet deed en als ie lastig werd, hoe die springruiter dat op loste.Na een kwartier zelf er op(dan is de stoom er mooi van af) en dan ging het bij mij goed,Dit hebben we 3x zo gedaan en toen had ik meer vertrouwen in dat paard en stapte ik er meteen zelf op.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:22

Ik denk dat je altijd paarden zal tegen komen waar je het gewoon niet mee kan vinden, het is aan jou of je wil proberen er weer op te gaan, paard merkt dat je het eng vind, vooral nu het nog zo vers is, en de kans op ongelukken is dan groter....neem aan dat je iets in de paarden wilt gaan doen dus eerlijk gezegd vind ik dit een risico wat ik niet zou willen lopen.

Je kan ook gewoon verder gaan met het grondwerk met dit paard, de andere paarden rijden en weer zelfvertrouwen opbouwen, neem aan dat er andere mensen zijn die ook op dit paard kunnen rijden, en kans is groot dat je over een tijd dan uit jezelf zoiets hebt van joh paard krijgt me er niet onder en dan ga je wel vol zelfvertrouwen op het paard zitten.

Ik zou het even voorleggen aan je stagebegeleiders en school, niemand is er mee gebaat als jij bang op een paard gaat zitten.
En dat je later ook niet zomaar een paard kan afwijzen is niet waar, ken zelf ook wat mensen die zelf ook aangeven paarden waarmee ze het niet kunnen vinden doorgeven aan een ander, simpelweg omdat doormodderen terwijl het niet klikt of gaat gewoon niet het gewenste resultaat geeft.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:42

Dit kan ik zo goed begrijpen! Ben als de dood geweest van mijn eigen paard!! Lekker balen was dat. En nog heb ik weleens kriebels hoor als ik erop moet. Maar ik vind em zo leuk dat ik het toch probeer.
Toen ik op een gegeven moment echt niet meer durfde hem ik hem een paar weken niet gereden. Mijn instructrice reed hem dan. Langzaamaan ben ik begonnen met eerst een rondje uitstappen en dat hebben we langzaam opgebouwd. de eerste keer dat ik helemaal zelfstandig reed heb ik hem eerst, sorry, halfdood gelongeerd. En nu durf ik er weer zo op. Als ik weer die ellendige angst voel ga ik er niet op of gooi hem eerst los of longeer hem. Als ik dan bibbers heb als ik erop zit rij ik maar 10 minuten totdat ik me beter voel en dan ga ik er weer af. ik heb mezelf afgelkeerd mezelf hierdoor een slappe muts te voelen. Het is zoals het is, ik heb altijd snel angst gehad ondanks dat ik het rijden geweldig vindt. Voor dit paard heb ik 13 jaar lang een superbrave ruin gehad waar ik alle smee kon, die is helaas overleden.
Ik geloof erg in mijn nieuwe paard, ondanks mijn angst. Nu moet ik nog in mezelf gaan geloven!
Maar zoal ik al zei, ik begrijp heel goed hoe je je voelt!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:52

ik heb iets soortgelijks gehad op wat toen mn werk was.
we moesten de paarden aan het begin van de lente (als ze niet het land op gingen nog) grazen aan de hand. Allemaal prima, maar 1 van die paarden kon uit het niks ineens "schrikken" over je heen proberen te komen en meppen met zn voorbenen. Nou ben ik niet snel onder de indruk, mijn paard i 1.80 en heeft ook wel eens losse voorbenen, maar die was echt eng.
Heb gewoon (netjes) gezegd tegen mn baas wat mn probleem was en we hebben overlegd dat ik die ipv grazen aan de hand zou stappen, of iemand anders zou met m grazen.
Had wel het idee dat mn baas het maar belachelijk vond (want volgens hem was t dier kuikenmak, maja, hij deed er ook nooit wat mee) maar dat was zijn probleem.
(overigens is dat paard later, met grazen, inderdaad vol tegen het meisje dat m vasthield geknalt en vrolijk een voetje op dr rug geplaatst.
Dat bevestigde voor mij alleen dat ik gelijk had en dat ik blij was dat ik het, voor er verder dingen gebeurd waren bij mij, aangekaart had.

Kortom, als jij je niet prettig voelt met dat dier -> praat erover. Dan is het voor iedereen duidelijk en kan je gewoon afspreken hoe je dat gaat aanpakken.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 15:25

bedankt voor jullie reacties. kga het cker aankaarten bij school en bij mw begeleider

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:00

Gewoon er over hebben ja hun kunnen je helpen

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:31

sax89 schreef:
Hey, ik loop 2 dagen in de week stage en ben de eerste stage dag van een (4 jarige) weet niet precies hoe oud ie is, van hem afgevallen. Heel hard en had mijn enkel gekneusd met grote kans op blijvend letsel (kan geen korte bochten draaien en rennen gaat moeilijk)

De volgende week ook op maandag moest ik hem scheren. Geen probleem vind ik hartstikke leuk om te doen.
We hadden hem sedaline gegeven (doen we daar altijd)en toen ik wou beginnen begon hij al raar te doen. Wij de praam omgedaan en toen ging het scheren wel.
had hem al bijna helemaal af aan 1 kant alleen de benen nog en een klein stukje bij de lendenen.
Plotseling slaat hij mij keihad tegen mijn bovenbeen aan...... ik helemaal in shok
Scheermachine viel op de grond maar was gelukkig niet kapot. hij kwam alleen wel onder het paard te liggenen stond nog aan... Ik snel de stekker eruit getrokken en ben voor de eerste stal gaan zitten.

Khad ook last van me gezicht en toen bleek dat ik een snee had van de scheermachine.... die was tegen me gezicht gegaan tijdens de klap..
Heel erg bloeden enzo maar ik heb nu nog wel mooi een ijzer in me been staan en heb nog geluk gehad want als de scheermachine in me oog terecht was gekomen.....

Maar gister moest ik er weer op hem rijden... Ik helemaal in de stress had het al zolang mogelijk uitgesteld.
Ging hem eerst maar longeren zodat hij niet meer zo fris zou zijn... Bokken als een stier dat hij deed enzo, ik nog meer in angst. toen werd het tijd om op te steigen.. ik durfde echt niet (grote angst dat ik weer val en me enkel helemaal kapot gaat) ben er uiteindelijk ook niet opgestapt

maar toch baal ik ervan dat het me niet meer lukt... hoe zou ik het beste hier overheen kunnen komen??? het is al wel 4/5 weken na die ongelukken....

wie kan mij helpen????????

Kan me goed voor stellen dat je goed bang voor hem bent geworden geen je groot gelijk zal ik ook hebben.
Ik heb ook heel lang op een paard moeten rijden die ook niet de makelijste was.
Ik was er ook heel erg bang voor.
Ik ben toen samen met iemand gaan trainen.
Bij het begin moest ik eerst hij berijden aan de logeer lijn.
Een vriendin hielt die vast.
Bij mij gaf het het gevoel dat hij niet zo snel meer weg kon.
Die vriendin bleef me elke keer moet in spreken en echt na een tijdje heeft 2 weken geduurt met 3 keer in de week trainen.
Begon ik weer zelf vertrouwen te krijgen en ik begon het paard beter te kennen.
Na een maandje of zo zat ik er weer alleen op wel met iemand in de buurt.
Bij mij heeft het echt geholpen mischien is het proberen waart.
En mischien werkt het ook om hij door een ander te laten rijden.
Heel veel succes er ver mee.
Ik weet wat je door maakt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:14

VvdD -> VMR

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:59

Op mn werk is ook iemand die een beetje angstig is bij 2 paarden en omdat zij al bang is brengt ze dit over en gaat het beest juist gek doen want die denkt dat er wat is omdat zij een gespannen houding aanneemt. Vraag gewoon of iemand anders hem wil doen en bouw het rustig weer op. Als het dalijk weer een keer wel rustig gaat dan zul je zien dat je weer meer vertrouwen zult hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:24

Sily schreef:
En dat je later ook niet zomaar een paard kan afwijzen is niet waar, ken zelf ook wat mensen die zelf ook aangeven paarden waarmee ze het niet kunnen vinden doorgeven aan een ander, simpelweg omdat doormodderen terwijl het niet klikt of gaat gewoon niet het gewenste resultaat geeft.

Klopt, maar je wordt met dit argument op stallen nogal eens onder druk gezet om elk paard te moeten rijden, kan me zo voorstellen dat het als stagiair nog erger is dan wanneer je in dienst bent als stalruiter