hoeveel voer bij paard van 1m66

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

hoeveel voer bij paard van 1m66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 08:44

Hallo mijn paard is verhuist naar een stal waar ik nu zelf moet voeren,hij krijgt 2 plakken hooi en 2 kilo bix per dag. Hij loopt ongeveer een half uur per dag en soms een uur, hij heeft ook een uitloopstal. Krijgt hij nu voldoende voer?

tienus63

Re: hoeveel voer bij paard van 1m66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:49

Het hangt er natuurlijk van af wat hij verder doet. En de leeftijd van het paard. Als hij niets doet heeft hij waarschijnlijk voldoende aan wat hij nu krijgt.
Ik vind wel dat hij dus maar weinig te doen heeft gedurende de dag, als hij maar eventjes buiten komt. Een plak hooi erbij zal geen kwaad kunnen.

Ziet je paard er goed uit en hij kan de arbeid vol houden dan is het voldoende. Van een plak hooi extra worden ze niet dik, maar het is wel goed tegen de verveling en goed voor de darmen. 4 Voermomenten op een dag is wel aan de weinige kant. Zeker als hij niet of maar heel kort in de wei loopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 08:53

Bij zijn oude stal stond hij de hele dag op stal en kon ik daar moeilijk buiten rijden vanwege zijn gedrag,hij is zo braaf geworden nu op zijn nieuwe stekkie dat ik iedere dag wat meer arbijd met hem verricht.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:03

naar mijn idee krijgt hij veel te weinig hooi. Het geeft ze wat te doen maar het is ook beter voor de spijsvertering. Een paard is er op ingesteld om de hele dag een klein beetje in zijn maag te hebben. Zoals je nu de situatie omschrijft krijgt het paard 2 keer per dag veel voer te verstouwen en is een tijdje later zijn maag leeg.
Dus meer hooi en volgens mij is de brok voldoende zo.

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:50

Mijn paard is 12 jaar en 1.66, hij krijgt 2x per dag 1kg basisbrok met daarbij 2x een halve kilo Lucerne.
(+appels/brood en wortels).
Daar naast krijgt hij 3x per dag hooi.
Hij is 5x per week onder het zadel (dressuur/springen), 1 dag rust of buitenrit en 1 dag longeren.
In het weekend regelmatig op wedstrijd of naar het bos/strand.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:30

tienus63 schreef:
4 Voermomenten op een dag is wel aan de weinige kant.

Vind je?
Ik vind 4 voermomenten juist erg prettig!
Ik lees bij de TS overigens niets over 4 momenten.
Maar misschien lees ik er overheen.
Meer hooi zou inderdaad niet verkeerd zijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:37

Of je paard voldoende krijgt kan niemand zeggen, dan zou je het paard moeten zien

Gewoon even afwachten, een verhuizing geeft ook altijd stress

Daarna kun je altijd de hoeveelheid of het aantal voermomenten aanpassen.

Succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:54

Even naar je paard kijken: je mag de ribben niet zien maar je moet ze wel voelen als je met je hand erover gaat. Voel je de ribben niet dan staat hij wat te vet, zie je de ribben dan moet je meer gaan voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:02

die 2 kilo biks is meer dan genoeg maar 2 plakken hooi voor een dier van 1m66???
dat is veel te weinig.

Zonder goed ruwvoer werkt de vertering van een paard niet optimaal en kunnen bacterien en micro-organismen in maag, dunne en dikke darm hun werk niet behoorlijk uitvoeren. Zorg daarom altijd voor goed hooi of ander ruwvoer.

ik zou dit dier vier plakken hooi per dag gaan geven en gewoon die 2 kilo brok, eventueel iets minder brok.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 08:12

thanks voor de reacties heb nog een laatste vraag hoeveel kuil mag hij hebben per dag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:31

hij doet licht werk he?
en wil je kuil erbij gaan voeren of als hoofd ruwvoer?
en dan natuurlijk nog weer wat voor soort kuil, is het van dat donkere zure koeienkuil of licht en droog echt paardenkuil??

van kuil voer je iets minder, dus ik denk dat je dan in totaal op een kilo of 6-8 komt?
precies weet ik het niet, kuil is wel zwaarder dan hooi..

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:41

bij de meeste stallen krijgen de paarden maar 2x per dag gevoerd, dat is pas weinig. 4x per dag is al een stuk beter, maar ik zou er ook voor kiezen om hem meer hooi te geven en wat minder bix. Mijn horsie krijgt maar 1 kwart kilo muesli per dag en voor de rest heel veel hooi! door hooi te eten houden ze zichzelf trouwens ook warm (handig in koude dagen)

groejtes marjolein

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 08:45

Hij staat niet in mijn woonplaats dus 4 keer voeren gaat niet helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:54

Als een paard geen weidegang heeft, ga er maar van uit dat ze in de winter ongeveer een half pak hooi eten, een pak van ongeveer 18 kg. Dat ruw voer hebben ze nodig om zich warm te houden en voor de vertering van ander voedsel.

2 kilo is genoeg, ga er maar van uit dat het basisbrok van een goed merk is? 10 % van het totale gewicht van een paard moet je aan ruwvoer geven. Een normaal postuur paard van die lengte is ongeveer 540 kg, neem even mijn paard als voorbeeld, dus dan weet je hoeveel ruwvoer. Bij koude dagen en zeker de nachten kunnen behoorlijk koud zijn omdat ze zonder beweging op stal staan, zit je gauw op een half pak hooi. Zomers bij warm weer kan je wat minder voeren, hoeven ze hun kachel niet op te stoken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:55

marleen_usar schreef:
Hij staat niet in mijn woonplaats dus 4 keer voeren gaat niet helaas.

Snap ik, kan je onderling niet iets regelen? De laatste geef alle paarden nog een plak hooi voor de nacht en diegene die tussen de middag komt geeft alle paarden ook nog een plak, zit je nl al op 4 keer, iig op 3 keer en dat scheelt mega voor de paarden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:38

Ik vind dat hij wel veel brok krijgt, 2 kg voor een half uurtje arbeid??

Utah krijgt amper 1 kg op een dag, halve kg stimix (laag eiwitgehalte) maar dat is meer voor na het rijden als hapje en de rest paardenkuil. Een half uurtje tot een uur rijden is niet echt veel, ik zou echt meer hooi gaan voeren, daar halen ze genoeg uit!

Paarden worden heel makkelijk overvoert met krachtvoer, terwijl het echt niet nodig is!

En Utah loopt als een speer op die kleine kilo en is echt niet mager!

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:05

Ik geef mijn paard (1.63m) ook maar een kilo brok met een paar handen musli erdoor, plus hooi en weidegang van 's ochtends tot 's avonds, maar die moet echt niet meer, anders wordt hij erg dik. Hij loopt 5/6x per week een dik uur per dag. (zie foto van zijn postuur in mijn profiel)

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:42

Mijn paard van 1.77m krijgt 3 kg sportbrok per dag en drie keer flink wat hooi. Daarnaast gaat hij op de wei of op de paddock en op de paddock hangt ook weer een ruif.

Hij loopt minimaal een uur per dag gedurende 5 a 6 keer per week. Een dag loopt hij aan de longe en een dag alleen maar lekker op de wei of paddock. De longeerdag wil ik nog wel eens laten vervallen. Op de dag voordat hij stilstaat vervangen we het avondeten voor basisbrok en op de dag dat hij stilstaat zijn ochtend en middageten voor basisbrok.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:40

Mijn paard van 1.64 moet volgens de da minstens 6 plakken hooi op een dag krijgen zonder weidegang. Misschien ook eens bij jou da navragen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:21

Ik vindt dat hij teveel bix krijgt voor het werk wat hij moet doen.
ik zou het afbouwen en eens kijken hoe hij het bijv. op een kg doet.
doet hij het daar het niet goed op dan kun je de hoeveelheid altijd nog verhogen.
2 plakken hooi is heel erg weinig. dat zou eigenlijk minimaal 2 plakken per voerbeurt moeten zijn maar het liefst onbeperkt hooi.
hooi is het hoofdrantsoen van een paard, hierna komt pas de bix. bix wordt niet voor niets krachtvoer genoemt. dus dit hoef je pas te geven als hij het op alleen hooi niet red.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:58

hmmz geloof neit dat de lengte nou echt het enige is wat telt he? het gaat er ook om hoe veel hij werkt, en hoe snel z'n vertering is..

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 21:12

Ik heb het aan de v.a gevraagd van de week die kwam om te enten, 1 tot anderhalve kilo bix 4 plakken hooi en 1 plak kuil is voldoende.Hij reageerd nogal op het kuil want de v.a zag dat zij drollen niet compact waren dus dat hou ik even in de gaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:52

vind ik een heel goed advies!!!

een paard van die afmeting heeft wel die biks zowat nodig haast alleen al voor de vitamnies aan te vullen die niet in hooi zitten, je goede hoeveelheid, en zo zou ik ook zeker gaan voern