Hoe maak je een paard lichamelijk klaar voor inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienna

Hoe maak je een paard lichamelijk klaar voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 22:56

De titel zegt het al. Ik heb een paard van 3,5 (iets ouder) die volgend jaar 4 wordt. Dan zal hij ingereden worden. (over een maand of 4/5)
Aangezien het me niet handig lijkt om er zo op te stappen, vroeg ik me af wat voor oefeningen er goed zijn om de bespiering alvast wat op te bouwen.
Balkjes draven doe ik nu een of twee keer per week, veel aan de hand stappen en draven (in het bos en op de weg een stukje af en toe) en dat was het eigenlijk wel.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:59

afn en toe longeren en dan lichtjes bijzetten met een gogue of pessoatuig. hierdoor worden de achterhand en de rugspieren getraind.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:02

inderdaad door middel van longeren, kan je hem ook al goed klaar maken. Je kan hem dan leeren op jou commando's te reageren, zijn bespiering en conditie op te bouwen. en aan het zadel en de hulpen te laten wennen. Dat is namelijk een best groot en belangrijk deel van inrijden. Als je het begin goed voorbereid en geoefend hebt, kan je er daarna zo op stappen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:08

idd gaan longeren. Verder tijdens het longeren al aan het zadel laten wennen, en eventueel aan het bit. Als je paard erg gaat hangen, kun je misschien eerst beter aan alleen een halster longeren, zodat je paard gevoelig in de mond blijft. Als het paard braaf zijn rondjes loopt, dan aan het bit laten wennen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:52

ALs voorbereiding op het werkelijke inrijden kun je je paard alvast alle basis stemcommando's leren zoals halt, stap, draf, galof en achterwaarts.

Aan de hand kun je je paard ook al aardig gymnastiseren door de laterale gangen te oefenen. Verder kun je hem al verkeersmak maken, als hij dat nog niet is. Wat schriktraining in de bak is ook een goede voorbereiding op zijn toekomstige 'baan' als rijpaard. Denk hierbij aan vlaggen, zeiltjes, balonnen, muziek, applaus enz.

Nog een tip: laat je paard nakijken door een goede osteopaat voor er iemand op zijn rug gaat zitten en laat een tandarts het gebit controleren voor die tijd, want jouw paard is dan zijn voorste kiezen aan het wisselen.

Adrienna

Re: Hoe maak je een paard lichamelijk klaar voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 09:57

Pessoa had ik ook al aan zitten denken, dus ik denk dat ik dat dan ga proberen.
Verder longeer ik af en toe zonder iets, dus gewoon los in de roundpen zeg maar (20m doorsnede dus meer een longeercirkel) en hij kent stap, draf en galop al. Hij gaat bitloos gereden worden, en longeersingel met dekje eronder ben ik nu mee bezig om hem eraan te laten wennen.
Qua schriktraining: hij is tot nu toe alleen bang voor wielrenners met glimmende pakjes aan, helmen op en zonnebrillen en dan van die platen in de wielen waardoor het rare geluiden maakt. Heeft zich toen in het bos ook losgerukt en is er vandoor gegaan. Verder is ie zo bombproof als maar kan zijn heb ik gemerkt.

Maar, pessoa dus. Ik moet toch nog naar de ruitersportzaak, dus dan kijk ik meteen even daarvoor
Heel erg bedankt voor de tips!