stal benen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maaike77

stal benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 22:37

korte vraag,
Mijn paard staat nu in een stal met een bodem van zand. Stevig aangelopen. Hij heeft een beetje last van stalbenen. Dit is nadat hij er uit is vrij snel verdwenen. Binnenkort kan ik hem misschien in een andere stal plaatsen met een betonnen vloer. Heeft hij dan meer kans op stalbenen?

Groet

Maaike

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:29

stalbenen worden veroorzaakt bij mijn weten door het vasthouden van vocht omdat het paard min of meer stil staat op stal. Ze worden beperkt in hun bewegingsvrijheid....

Mijn paard heeft voor de keuring 5wkn in training gestaan waarbij ze 23u per dag zo`n beetje in een 3x3m box stond. Na 3weken had ze ook last van stalbenen...bij mij hebben er nog nooit paarden stalbenen gehad, ook ik had eerst zand in mijn boxen en later een verharde vloer. Stalbenen kwamen pas na langdurig in 1 box stilstaan (bij een ander)...

Denk dat veel bewegen of dagelijks eruit voor je paard ook beter is...dat zal eerder stalbenen voorkomen dan een andere bodem...

Muizje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:00

Het komt idd vaak van te lang achter elkaar stilstaan.
Meer beweging of weidegang lost al een hoop op

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:04

Zorg, als je paard niet de hele dag naar buiten kan, voor een extra grote stal. Jij krijgt ook last van dikke benen als je de hele dag op een wc moet staan... Beweging is echt de enige oplossing.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:37

Mijn paard heeft als ik een dag of 2 niet rijd last van stalbenen, het kan geen kwaad alleen het ziet er niet mooi uit. Gewoon rijden of beweging geven en het is alweer over. Met koud water afspoelen helpt ook, alleen het helpt niet als je minder dan 15 min het doet.
Maar je bent zeker niet de enige die daar last van heeft Dus maak je geen zorgen.. en dat van dat zand of beton,, dat maakt niet uit, ze staan sowieso stil op een stal. Volgens mij maakt het ook niet uit of de stal groter is, ze gaan heus geen rondjes lopen in een wat grotere stal, ze kunnen zich er toch niet in uitleven.

petraba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:20

Mijn paard heeft ook stalbenen. Ook al komt hij elke dag uit zijn stal en heeft hij voldoende beweging. Als ik hem er uit haal en een rondje of twee loopt is het weg.
Mijn paard staat oop zaagsel, dus het maakt niet uit op welke ondergond hij staat,
Het is niet om je zorgen om te maken.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:31

sammie_44 schreef:
Mijn paard heeft als ik een dag of 2 niet rijd last van stalbenen, het kan geen kwaad

Ik vind het logisch dat je paard stalbenen krijgt als je 2 dagen niet rijdt arm paard meer als 50 uur opgesloten in zijn box.Ik denk dat dit geestelijk best wel kwaad kan voor een paard.

@ topic starter.Als je paard stalbenen krijgt is dat vaak een te kort aan beweging probeer je paard vaker naar buiten te laten of meer beweging te geven.Het kan ook een combinatie zijn met minder beweging en te veel krachtvoer.Ik denk niet dat het uit maakt in wat voor box je paard staat.

maaike77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:26

super bedankt voor het reageren.
hij komt er van de week in te staan en ik ben benieuwd.
hij komt zowiezo voldoende buiten.

groet maaike

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:32

Ik heb voor mijn paard mini transportbeschermers gekocht. Hij had ook hele erge stalbenen en was echt onwijs stijf. 's avonds 12 klittebandjes om en 's ochtends 12 klittebandjes af en ik heb nergens meer last van

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:32

Mijn paard heeft ook stalbenen,maar ik kan ze in de winter niet buiten zetten dus als ik ga rijden stap ik lang genoeg in. Maar last heeft ze er niet van. In de zomer staat ze elke dag buiten maar dat gaat niet in de winter dusjah

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:45

@ Monsera: Umh,, ik mishandel dus uit jou woorden mijn paard?? Umh juist ja. Mijn paard komt elke dag buiten en elke dag komt ie in de kas, waar paddocks staan waar ze andere paarden kunt zien. Ze is hartstikke gelukkig en nog nooit zo best geweest sinds ze daar staat. Jij weet ook niet wat er met het paard gebeurt is waardoor ik niet elke dag kunt rijden,dus ik zou als ik jou was niet meteen een conclusie trekken.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:34

willem heeft er ook last van.. maar dat komt in zijn geval door de eiwitten. als hij een dagje vrij heeft gehad heeft hij de volgende dag wat dikkere benen, gelukkig niet zo erg meer. maar ik mag niet klagen.. hij heeft super benen voor een 18 jarige en stijf wordtie r al helemaal niet van

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:01

sammie_44 schreef:
@ Monsera: Umh,, ik mishandel dus uit jou woorden mijn paard?? Umh juist ja. Mijn paard komt elke dag buiten en elke dag komt ie in de kas, waar paddocks staan waar ze andere paarden kunt zien. Ze is hartstikke gelukkig en nog nooit zo best geweest sinds ze daar staat. Jij weet ook niet wat er met het paard gebeurt is waardoor ik niet elke dag kunt rijden,dus ik zou als ik jou was niet meteen een conclusie trekken.

Nou nou nou dat kan ook wel wat minder niet?Ik zie alleen staan wat jij daar neerzet en trek daar een conclusie uit als dit anders is wat idd zo is dan kan je dat gerust tegen me zeggen maar dat hoeft niet op zo'n manier.

Als je paard zo vaak buiten komt snap ik niet waarom ze nog stalbenen krijgt mss krijgt ze te veel voer als je niet komt rijden en ze alleen maar los staat?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:49

Anouar heeft ook hele erg last van stalbenen als hij een dag binnen staat (ik rij wel elke dag, maar ik kom 's avonds) Hij is dan helemaal stijf. Ze benen zijn dan zo dik dat het vanaf de knie tot de hoef een rechte lijn is.
Ik heb hem het liefst elke dag buiten. Dat kan ook, van half 9 tot half 5 kunnen ze in de wei. Maar meneer is nogal eens eigenwijs en dan weigert hij gewoon z'n stal uit te komen als ze hem buiten willen zetten. En dan kan je doen wat je wil, maar hij gaat echt niet naar buiten. Dus dan blijft hij maar binnen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:49

Nee, ze krijgt goed voer, niet te veel niet te weinig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:53

monsera schreef:
Als je paard zo vaak buiten komt snap ik niet waarom ze nog stalbenen krijgt mss krijgt ze te veel voer als je niet komt rijden en ze alleen maar los staat?

Ik heb een paard te rijden dat standaard met dikke kogels op stal staat. Hij staat 's ochtends minstens 3 uur buiten en komt er 's middags of 's avonds nog uit maar hij heeft altijd dikke benen totdat hij gereden is. Komt zelfs met dikke benen van de wei ????
Paard krijgt vooral een hele bunch hooi te eten, af en toe bieten, maar weinig mengeling.

monsera

Re: stal benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:02

Oke maar dan snap ik het nog niet.Zal dan wel iets met dat paard zijn en dan bedoel ik niet gelijk iets erg maar het is toch niet normaal dat een paard dat heeft lijkt mij.Dat paard is er erg vatbaar voor door een of andere reden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:15

Is ook niet normaal, maar hij is vast de enige niet
Ik begrijp ook niet waar het vandaan komt, hij heeft er geen last van, loopt niet onregelmatig of stijf... vaag paard gewoon. Maar ik bedoel maar dat er toch nog een element zit aan die stalbenen wat we blijkbaar niet kennen.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:31

Urielle, ik heb gehoord dat je paard ook stalbenen kan krijgen van veel hooi. Had iemand gezegd in mijn topic over stalbenen. Kan je misschien nog wel vinden onder mijn naam