wat is precies 'vals'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blessie

wat is precies 'vals'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:59

heey

iedereen hoor ik wel eens praten, of zeggen, ja die pony was vroeger vals, of die pony is vals enz. maar wat betekent het eigenlijk precies? ben er wel benieuwd naar
groetjes

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:18

Vals? Vals noem ik een paard mens of dier aanvalt (trappen, bijten, omver lopen) zonder daar duidelijke reden voor te hebben.

Maar ik denk dat er maar bar weinig echte valse paarden bestaan...
Mensen roepen sneller dan dat ze iets werkelijk menen en doordacht hebben!

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:20

oke bedankt

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:21

ik denk ook dat er weinig echte "valse" paarden zijn. Er is vaak altijd wel een reden te bedneken waarom een paard zoiets zou doen.

Eigenlijk weet ik geen preciesze betekenis van "vals" zijn, maar ik denk dat er bijna altijd een reden voor is iig.
(bijv. angst)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:33

vals wordta l snel geroepen. vaak doet een paard iets omdat er wat dwars zit.

maar je hebt ook paarden die echt een heel moeilijk karakter hebben.

wij hadden een paard(van rex magna, vrij rot karakter)die naar mij toe ronduit gemeen was. mijn vriend kon dan nog wel wat bij hem doen, maar mij trapte hij het liefst het licht uit de ogen.

dit deed hij ook bij de vorige eigenaar, bij de man ging het goed, de vrouw pakte hij.

dus er zal ongetwijfeld iets hebben gezeten waarom hij zo deed(hij heeft daarvoor 2 jaar in een kudde gelopen) maar hij heeft bij de eigenaar na ons ook iemand in de nek gebeten. dat paard greep je gewoon meteen als hij iets niet eerlijk vond..

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:34

sorry voor het offtopic:
je moet een andere ava. Deze heb je gejat van Mlies

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:42

IDD MINE MINE MINE

Terug met dat ding ja.

Dankjewel..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:43

Ik denk dat er geen valse paarden bestaan.
Als een paard mens of dier iets aandoet is daar altijd een aanlijding voor. Hoeft niet iets te zijn wat op dat moment gebeurd, maar kan ook iets zijn wat al lang geleden gebeurd is.

Pietje20199

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:50

Ik ben er mee eens, dat de meeste paarden vals worden gemaakt, en niet vals geboren worden.

Maar ik heb ook het bewijs, dat de valsheid aangeboren is. Het paard waarmee ik op rij, kan echt vals zijn. Vanmiddag kreeg ik al bijna weer een mep van haar.
Bij haar is er niks bijzonders gebeurd. Als veulen ging ze al gericht meppen. Alle paarden bij mij op stal, hebben dezelfde opvoeding gehad. Zo ook dit paard, maar op de een of andere manier heeft zij een heel ander karakter. ik ben er nog steeds niet uit waarom ze vals is.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:53

Ja, er zitten soms een paar tussen die niet helemaal sporen...

Bij ons op stal is er ook zo'n kreng, die gewoon een ander in de hoek jaagt, en dan verrot trapt. Niet echt paardig gedrag volgens mij.

Maar ja, over het algemeen idd vals gemaakt en niet vals geboren.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:57

Paarden die niet met andere paarden opgroeien leren de paardentaal niet en heel vaak zijn die paarden "vals" tegenover andere paarden

Pietje20199

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:00

Ja, het paard waar ik op rij, is naar andere paarden heel gewoon. Is daarin heel nuchter.
Maar ze heeft naar mensen een grote afschuw.

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:48

Ik ben het met eerder postings eens.
Valse paarden worden zeker niet geboren maar altijd gemaakt.
Vals bestaat volgens mij niet. Er ligt altijd iets aan te grondslag.
Volgens mij kan dat 2 kanten uiten.
Angst of Dominantie (gebruik aan leiderschap)
Een paard kan uit angst handelen omdat hij in het verleden is gecorrigeerd op een wijze die hij niet als prettig heeft ervaren.
Dit vertaalt zich dan in aangeleerd gedrag. Hij zal zich dan in een bedreigende situatie uiten door te slaan, te bijten of een andere vorm van fysieke aanraking.
Dominantie.
Je paard wel graag voor de kudde (jij hoort ook bij de kudde) zorgen. Heb je voldoende leiderschap dan zal het paard onder jou staan in de hierarchie zo niet dan zal hij jou beschermen.
Hij denkt dan vanuit de paarden gedachten. Het kan dan voorkomen dat hij tegen je duwt, of uithaalt om je te beschermen voor iets ergers (binnen zijn gedachten wereld).
Wij kunnen dan een andere mening toegedaan zijn maar dan denken wij als mensen en niet als paarden.

Het is dus een kwestie van je paard goed opvoeden. Dan zal een paard nooit vals worden (ook geen rex magna). Dit kan natuurlijk ook nog op latere leeftijd gedaan worden. (hoe, bp me maar)

Groet
Conrad

gianlucka

Re: wat is precies 'vals'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:58

Ik denk wel dat vals bestaat, alleen denk ik inderdaad ook dat vals gemaakt wordt en niet geboren wordt.

Ik heb een pony gereden en die was ook echt vals. Als ik hem riep dan hinnikte hij heel lief, als ik dan bij hem stond en ik draaide me even om dan beet ie mij echt heel hard. Hij heeft zijn eigenaar een keer in z'n zij gebeten, opgetild en in de hoek van de stal neergesmeten. Dat noem ik vals, want er was geen aanleiding voor, die man wilde hem gewoon uit zijn stal pakken.
Ook bij mij deed hij het zonder aanleiding. Hij is vroeger mishandeld geweest en waarschijnlijk is hij daarom zo geworden. Hij deed zulke dingen ook altijd in de stal. Als ik hem buiten zijn stal had was hij hartstikke lief. Waarschijnlijk in zijn stal mishandeld of iets dergelijks.
Maar vals was hij zeker!

Erg jammer dat beesten zo "gemaakt" worden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:06

Ik vind vals maar een stom woord. Dan moet ik aan een of ander monster denken

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:03

tja mijn pony zou ook vals geweest zijn... ik heb het zelf gezien, je kon gewoon de stal niet in, viel aan beet ect. het was best extreem... toch had ik haar gelijk gekocht, ze stond nog geen dag bij me, en ik kon alles met haar doen, ik ging bij haar in de stal zitten, en ze kam mn hele gezicht aflikken enzo, aan het begin best erg, omdat ze 's ochtends nog zo "gevaarlijk" was.... maar het beestje was daar gewoon dood ongelukkig, beetje lastig dus om te zeggen wanneer een paard vals is, en waar het aan ligt, soms dus gewoon de omgeving

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:09

een vals die is een dier dat door de mensen zo verkeerd behandeld is, dat het een geestelijke stoornis heeft opgelopen. dit kan komen door letsel, of door verwarde gevoelens (oid). het houdt in dat er sprake is van uitzinnige agressie (met als uiteindelijk doel om te doden), die niet te stoppen valt.

een dier dat echt vals is, kan je imo het beste afmaken. zo'n dier heeft geen leven, aangezien het leven voor een dier in NL zonder mensen niet mogelijk is. gelukkig zijn er maar heel weinig echt valse dieren.

mijn hond heeft in aar verleden ook het één en ander meegemaakt, waardoor ze soms raar kan reageren. de schuld van de oude eigenaar, en zielig voor het beestje. maar ze is niet vals, ze is gestoord, dat wel, maar ze kan ermee leven en wij ook, dus dan hoeft er geen probleem te zijn.

loulou

Re: wat is precies 'vals'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:12

ik denk idd dat 99% van de paarden (en ander dieren trouwens ook) vals wordt gemaakt door de mens. maar je hebt altijd uitzonderingen. dieren waarbij gewoon een foutje zit in de hersenen ofzo waardoor ze nooit te vertrouwen zullen zijn.