Paard met wond in training houden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Paard met wond in training houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:54

Een van de paarden heeft twee weken geleden een ongelukje gehad: bij het naar de wei brengen, is hij onderuit geschoven en zat onder de wonden. De schaafwonden zijn inmiddels mooi dicht alleen zit er aan het binnenkant van het voorbeen nog een wond vlak onder de buik. Ik denk dat hij met een voorijzer er langs is geschampt.

Ik ben bang als ik er een zadel of longeersingel op leg dat de singel langs die wond schuurt. Het ziet er echter naar uit dat de wond nog niet 123 dicht gaat.

Heeft iemand een tip hoe ik het paard toch wat in training kan houden?
Ik longeer nu zonder iets eraan en misschien dat ik, als ik eens kan rijden als het licht is, er zonder zadel op ga, maar misschien kan iemand iets bedenken waardoor ik toch nog door kan werken met het paard?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:01

lange teugels werken (wel wat opletten dat die er niet met zijn benen in raakt )
laten vrijspringen, kunstjes leren, gaan wandelen/joggen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:02

Het gaat me een beetje om het opbouwen/behouden van de bespiering
Amuseren doen we ons wel

Selena87

Re: Paard met wond in training houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:21

Zal er toch mee uitkijken stel je gaat rijden en je schopt het perongeluk weer open of schuurt het weer open kun je nog langer wachten.
Kun je beter wat gedult vertonen en wat intensief gaan longeren of iets dergelijks.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:27

iemand bij mij op stal longeert zonder longeersingel, maar wel met slof. die gaat zoals normaal door het bit en tussen de voorbenen, dan de uiteinden in een knoop op de schoft.

misschien dat dat minder kans heeft om er langs te schuren dan een singel??

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:50

gekke_koei schreef:
iemand bij mij op stal longeert zonder longeersingel, maar wel met slof. die gaat zoals normaal door het bit en tussen de voorbenen, dan de uiteinden in een knoop op de schoft.

misschien dat dat minder kans heeft om er langs te schuren dan een singel??

dit snap ik niet heb je een foto?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:09

Misschien geduldig zijn??.. Denk aan het beestje en laat hem rustig opknappen van zijn verwondingen. Spieren komen er wel weer hoor

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:59

Een paard kan 6 weken in de wei lopen zonder spier-, pees- of cardiovasculaire conditie in te leveren. In tegenstelling tot mensen houden paarden heel lang hun opgebouwde conditie vast.

Selena87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:52

Ibbel schreef:
Een paard kan 6 weken in de wei lopen zonder spier-, pees- of cardiovasculaire conditie in te leveren. In tegenstelling tot mensen houden paarden heel lang hun opgebouwde conditie vast.

Weer wat geleerd

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:00

meloveshein schreef:
Ibbel schreef:

Weer wat geleerd

ik dacht dat de spier afbruik veel sneller ging

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:48

Ibbel schreef:

Okay, dank je wel. Ik baalde al omdat we net begonnen waren met wat conditie en spieren op te bouwen maar het is zo'n paard dat altijd wat heeft. Dit is de derde keer sinds ik hem rij dat hij weer iets heeft. Zonde, want hij werkt ontzettend graag.
Hopelijk is de wond over een week of drie beter en kunnen we dan weer verder zonder al te veel moeite. Ondertussen moet hij dan maar wat aan de longe lopen. Die truc met de slof gaat helaas niet, omdat het echt aan de binnenkant van het voorbeen zit zou het daar gaan schuren.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:19

Anders moet je hem eens met een dubbele longe longeren?
Ook dat kan zonder singeltje.
Zo kan je er wel voor zorgen dat hij een normale halshouding blijft houden!
En de buitenlonge zorgt er ook voor dat het achterhand gebruik actief blijft!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:25

Waarom perse altijd trainen?Gun hem een paar weken op de weide,het is al erg genoeg voor hem dat hij gewond is en dat hij daarna nog eens moet werken en tsja over dat je net begonnen was
Na 9maand ellende begon ik ook weer met mijn vzpaard op te bouwen,hij lag hij plat na een galopje,moet je voorstellen wat een conditie ie heeft
Na een maand of 3 was hij klaar voor de bak,krijgt hij een peesblessure

Dat is pas balen hoor!
Maar goed,even zitten mokken en nu kijken we weer uit naar zijn genezing maar of het volledig gaat herstellen of dat hij weer bereden gaat worden?Geen idee hoor

Ik wil alleen maar zeggen,die wonde is te genezen,hij herstelt,gun hem tijd ja en ga er niet op zitten om hem alleen maar te trainen omdat je spieren wilt zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:51

Blue_Star, ik denk dat Urielle door wil trainen in het belang van het paard. Volgens mij kan ze genoeg paarden rijden als ze wil, dus ik geloof zeker niet dat het 'egoistisch' bedoeld is .

Ik begrijp het ook goed. Als je een paard in het werk hebt, dan wil je ten alle tijde voorkomen dat hij ineens 'stil' komt te staan. Natuurlijk ga je niet werken met een paard met een gebroken been, afgescheurde pees etc, maar dit gaat alleen om een wond waarmee het paard in principe gewoon kan lopen.

Lastig probleem trouwens. Heel fanatiek longeren zonder singel is ook niet echt handig (geen bijzets, dubbele longe ook lastig). Een keer of twee in de week vrijspringen is misschien wel een optie (als de wond daardoor niet makkelijk opnieuw aangeslagen wordt of open gaat).

Het enige dat eigenlijk nog overblijft is terug naar de pennytijd en zonder zadel rijden

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:36

Ik weet niet of jouw paard een goede springer is maar met in-uitjes kun je goed bespiering opbouwen, net als met cavaletti's laten lopen aan een longeerlijn.
Misschien zou je met behulp van een staartriem iets in elkaar kunnen knutselen waardoor je hem met bijzetjes kunt longeren en anders wordt het inderdaad weer pennytijd!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:12

Bedankt iedereen voor de tips!
@Aafje - ik zal eens zien of iemand me een keer kan helpen. Heb nl. nog nooit met de dubbele longe gewerkt en heb daar liever eens iemand bij die me de handigheidjes kan leren. Wel een goede tip, had er nl. nog niet aan gedacht
@Blue_Star Ik heb er zoals Corrine zegt genoeg paarden staan (eigenlijk teveel ), dus het gaat niet zozeer om mezelf als om het paard. Paard is verder perfect in orde en wordt niet vrolijker van niet werken. Daarbij komt dat het paard zo weinig conditie had dat hij na 20 minuten stappen al natte plekken had, dus ik was blij met enigszins basisconditie. Gelukkig vertelde Ibbel al dat het pas na een week of 6 verminderd, dus hoop ik dat hij snel weer in orde is!
@Corrine, dank voor de toelichting. Ik zou hem idd af en toe eens kunnen laten springen in de losspringpiste. Is weer eens wat anders voor hem en dat houdt hij toch wat conditie.
@Hobby, het paard kan denk ik wel springen. Ik rij nl. voor een fokker van springpaarden dus qua bloed zit het goed. Weet niet of er iets mee gesprongen is, het paard wordt 6 en heeft een jaar stilgestaan dus ik vermoed niet al te veel Helaas kan ik zelf niet al te best springen dus ik zal wat in- en uitjes zetten voor het losspringen dan Heb je een idee voor die staartriemconstructie?
En verder terug naar de Pennytijd dan maar

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:07

Ik ben normaal niet zo creatief, maar een staartriem was het enige dat ik kon verzinnen dat niet onder de buik doorloopt. Misschien is het mogelijk om (elastieke) bijzetjes rechtstreeks vast te maken aan de staartriem. Als een zadel eraan 'gehangen' kan worden, lukt dat met bijzetjes misschien ook? Mocht er iemand zijn die ment, dan zou je misschien ook de broek van het tuig kunnen gebruiken, want dat zit niet aan de staart, maar achter de hele kont. Misschien is het ook wel mogelijk om een gewone longeersingel een stuk naar achteren vast te singelen zonder dat het verschuift.
Voor het springen van in-uitjes bedoelde ik ook het vrijspringen, tenzij je erg goed blijft zitten zonder zadel, maar daar heb ik met springen al moeite mee met zadel . Bij de buren (ook springstal) gebruiken ze in-uitjes altijd voor spieropbouw en conditietraining. Veel succes met je paard!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:02

Ik vind het gewoon een nare plaats waar die wonde zit,er wordt best veel druk gezet daarop dus springen zou ik niet doen
Misschien gewoon longeren,geen bijzet ofzo,gewoon simpel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:18

Citaat:
aan het binnenkant van het voorbeen nog een wond vlak onder de buik

ik snap effe niet waar nou die wond zit? (let op! ikke blond )
als het aan de binnenkant van het voorbeen zit kan je toch gewoon een singel omdoen? en bijzetten kan je toch ook aan de zijnkant langs de schouder doen zonder via de ruimte tussen de voorbenen door te moeten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:09

Afbeelding

De wond zit hier, maar dan aan de binnenkant (bij een ander paard, maar dit was ff handige foto).

Je ziet dat wanneer dit been het standbeen is en het lichaam naar voren beweegt de kans reeel is dat het been (en dus de wond) langs de singel schuift.

Had de wond net wat lager gezeten dan was er geen probleem geweest, maar het is idd een rotplek zoals iemand hierboven al zegt.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:49

ok, dan zou ie dus langs de singel komen als het paard het been naar achteren beweegt, duidelijk. Het enige wat je nog zou kunnen proberen is de singel van bijv een longeersingel wat verder naar achteren leggen in de hoop dat het blijft zitten (maar dat is al eerder gezegd zag ik.). Of dan maar tijdelijk niet longeren met de bedoeling om bij te zetten maar gewoon 'los' voor de broodnodige beweging? Of een heel zacht (echt)bontje om de singel doen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:27

Een dik singelbontje zou idd kunnen, heeft iemand daar ervaringen mee, of het dan nog schuurt?

Longeren blijf ik gewoon doen hoor, paard heeft toch zijn aandacht en beweging nodig he

Wopkebrok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:45

mijn ruin heeft ook met een hele grote wond tussen zijn voorbenen gelopen maar die schuurde niet kapot met longeren.
Volgens mij zat dat op dezelfde plaats als die jij aangeeft. Ik heb er wel een foto van maar weet niet hoe ik hem moet plaatsen. Het is nu gelukkig dicht maar het heeft wel heel lang geduurd.