agressief op stal, hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

agressief op stal, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:41

Ik berijd al zo'n 3 jaar een pony bij een vrouw, er staan hier 5 pony's, op 1 na allemaal veulens van die van mij.
Ze is nu 16 jaar.
Als ik in haar stal kom, of zelfs de deur naar de stal maar wordt open gemaakt gaan haar oren meteen naar achteren en staat ze tegen de tralies te bijten, chagrijnig te doen enz. enz. Ze trapt of bijt mij niet, maar is niet bepaald vriendelijk te noemen. Ik heb het idee dat dit gewoon dominantie is (of hoe je het ook moet noemen...), proberen om haar gebied (stal) af te bakenen voor anderen, en daar hoort niemand te komen.
Er is niet echt iets wat ze echt leuk vind, behalve naar buiten en dat gaat erg moeilijk (Kan sowieso alleen in de weekenden en mag alleen als we geen wedstrijd hebben dat weekend. Vaak ben ik in die weekenden weg, dus ze gaat (te) weinig op buitenrit.). Poetsen geniet ze niet van, ze staat met haar oren in haar nek en beleeft er geen lol aan. Haar buik is vreselijk gevoelig en haar rug (ik denk door de veulens, ze heeft ook singeldwang, heeft een hekel aan dekens opdoen enzo.) ook. Alleen met het poetsen van haar achterhand en haar benen vind ze het niet erg als ik poets en doet ze vriendelijk.
Echt, het is een wonder bij haar als ze haar oren naar voren doet. Onder het rijden is ze wel gewoon vriendelijk, op alle punten gevoelig, maar ze loopt gewoon vriendelijk.

Nogmaals, ze zal me niets doen, ze bijt niet, trapt niet, maar laat wel heel duidelijk merken dat ze er niet blij mee is dat ik in haar stal ben. Als ze eenmaal vaststaat en ik de stal in en uit loop is er niets aan de hand, maar zelfs dan heeft ze bijna constant haar oren naar achteren.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die dit herkennen en wat zij er mee doen? Ze is niet van mijzelf dus vaker naar buiten of vrij werken in de bak zijn geen opties, maar gewoon dingen op stal, waardoor ze me misschien meer accepteert in haar eigen stal. Baal er af en toe namelijk behoorlijk van.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:46

Ik heb hier verder geen ervaring mee, dus ik kan je niet helpen.

Maar wanneer zij echt last heeft van haar buik en rug zou ik daar iemand naar laten kijken! Wie weet heeft ze daar iets. En het is zelfs mogelijk dat de andere problemen daar aan gerelateerd zijn.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:02

nee, ze heeft niet echt pijn, maar is er gigantisch gevoelig. Ze heeft allemaal witte vlekken waar de singel zit, dus kga er vanuit dat haar zadel vroeger niet gepast heeft. Dit zadel past wel, en ze loopt ook niet moeilijk ofzo, ze loopt gewoon goed enz. enz. Waarschijnlijk door de veulens dat ze zo'n gevoelige buik heeft gekregen, ze heeft zo'n 8 veulens gehad geloof ik (waarvan er 3 op stal staan bij ons). Misschien dat ze daarom ook zo chagerijnig is? Ik weet niet of dat logisch is...

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:50

Tja, ik weet niet of dat kan. Ik weet dat mijn pony een stuk of 4 veulens heeft gehad en die heeft nergens last van.

Misschien toch eens voor de zekerheid na laten kijken door een zadelmaker of het zadel wel echt past. Ik vind die overgevoeligheid eerlijk gezegd niet helemaal normaal..

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:56

het komt mij zeer bekend voor. Een VZ-paardje van mij deed dat ook, maar zij heeft bij mijn weten maar 1 keer een veulen gehad.
Het was een zeer verwende merrie toen ze kwam, maar na enige tijd ging het beter. En stond ze vrolijk te hinniken als je aankwam.
Echter, na een tijd werd het slechter en slechter. Ze werd nijdig, oren plat, rollen met de ogen als je in dr buurt kwam en probeerde haar te poetsen, singeldwang, noem het maar op. Dit paardje had weldegelijk pijn, in de rug en rechterschouder.
Ik zou je dus echt willen adviseren, laat haar een keer goed nakijken. Het kan natuurlijk heel iets anders zijn, maar het klinkt me allemaal zo bekend in de oren... Ik zou het gewoon even controleren. Bijvoorbeeld als de DA toch toevallig op stal is voor inentingen ofzo?
Groetjes, Lacuna

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:00

En fysiotherapeute voor paarden, die wij op stal hebben gehad voor een paard, zei dat paarden ook last kunnen hebben van hoofdpijn. Dus een keertje doorlichten kan geen kwaad. Voor de rest heb ik de indruk dat het weinig is waar het paard echt lol aan kan beleven, en dat het ook niet een paardwaardige manier is waarop ze gehouden wordt. Kun jij niets aan doen, maar het paard uit het wel.
Chagerijnig met dekens op en afdoen is die van mij ook. Voor de rest wil ze ook weleens dreigen met aansingelen.
Zijn er nog andere mensen die dit paard opzadelen en op haar rijden. Als er op gereden wordt, hoe lang en hoe intensief is dat dan?

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:10

Ik zou er even een keer een da naar laten kijken want ik denk wel dat deze pony pijn heeft, als er niks uitkomt weet je da het daar niet aan ligt en kun je verder gaan kijken. Maar ik denk echt dat dezepony pijn heeft.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:18

Cassidy schreef:
En fysiotherapeute voor paarden, die wij op stal hebben gehad voor een paard, zei dat paarden ook last kunnen hebben van hoofdpijn. Dus een keertje doorlichten kan geen kwaad. Voor de rest heb ik de indruk dat het weinig is waar het paard echt lol aan kan beleven, en dat het ook niet een paardwaardige manier is waarop ze gehouden wordt. Kun jij niets aan doen, maar het paard uit het wel.
Chagerijnig met dekens op en afdoen is die van mij ook. Voor de rest wil ze ook weleens dreigen met aansingelen.
Zijn er nog andere mensen die dit paard opzadelen en op haar rijden. Als er op gereden wordt, hoe lang en hoe intensief is dat dan?

Waarom geen paardwaardige manier? Dat vind ik nogal onzin. Ze mag iedere dag een paar uur naar buiten in de wei met aantal andere pony's. Wordt iedere dag gewoon gereden enzo. Andere paarden worden op precies dezelfde manier behandelt en hebben nergens last van, zijn gewoon altijd vrolijk, dus dit begrijp ik niet helemaal...

Alleen ik rijd haar, drie kwartier op een dag, en dat 5 dagen in de week. Eens in de twee weken meestal een wedstrijd, dan rijd ik ongeveer een klein half uurtje los.
Ze loopt nu L2+14 dus rijd nu lichtelijk richting de M1 oefeningen, maar heb zelf wat moeite met mijn rechterhand, dus ben met rijden veel meer bezig met het oefenen op mijn houding, dan op moeilijke oefeningen rijden. Ze heeft hiervoor M2 niveau gelopen, met mogelijkheden om Z te lopen, maar het meisje dat haar zover zou rijden heeft gekozen een andere pony te gaan rijden, dus ze is nooit verder als M2 gekomen.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:28

Misschien meot je niet elke dag alleen maar rijden??? De meeste paarden worden daar zat van!! Die willen ook wel een keer wat anders. Ga eens een keer goed longeren of grondwerk met haar doen. En waarom kan een andere keer een buitenritje niet dan?

secricible

Re: agressief op stal, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:38

Citaat:
Ze is niet van mijzelf dus vaker naar buiten of vrij werken in de bak zijn geen opties, maar gewoon dingen op stal, waardoor ze me misschien meer accepteert in haar eigen stal.

Zoals ik al zij is dat geen optie. Als ze van mijzelf was geweest had ik dat heus meer gedaan, doordeweeks is het gewoon al nauwelijks te doen vanwege school enzo, dan is het te snel donker. In vakanties gaan we naar buiten, veel naar buiten, maar haar gedrag verandert niet echt.
De eigenaresse is zeg maar nog van het oude geslacht. Dus niet zo'n type dat voor ieder dingetje naar de arts gaat. Ze heeft haar als jonge pony gekregen (wel beleerd) en volgens haar heeft het zadel vanaf de eerste dag problemen opgeleverd, nog voordat ze haar kocht. Toen is ze helemaal nagekeken en er was echt niets aan de hand met de pony, gewoon singeldwang dus het zadel is echt geen pijn.
Ze zegt wel (en hier ben ik van overtuigd) "zodra ik het idee heb dat er iets mankeert, komt er een dierenarts." Maar ze is er van overtuigd dat dit gewoon een gedrags"fout" is, omdat het al lang speelt en er nooit wat is gevonden.

Ik ben het hier ook mee eens, een tigste keer een dierenarts halen heeft geen zin, het is gewoon iets wat in haar zit, misschien is het ooit een pijn geweest op haar vorige stal, misschien is het vanuit de veulens gekomen, maar ze wil haar stal afbakenen als haar eigen gebied. Buiten haar stal mag ik haar poetsen, mag ik overal aan haar zitten, laat ze niets merken dat ze het vervelend vind (behalve die singel), dus dan zou ze daar ook moeten dreigen enz. enz.

Het gaat me dus vooral om dingen om een beetje een band met haar te krijgen, haar duidelijk te maken dat ik haar geen kwaad doe op haar eigen terrein.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:57

secricible schreef:
De eigenaresse is zeg maar nog van het oude geslacht. Dus niet zo'n type dat voor ieder dingetje naar de arts gaat.

Ik ben het hier ook mee eens, een tigste keer een dierenarts halen heeft geen zin, het is gewoon iets wat in haar zit,

Beetje overdreven zeker die onderste zin aangezien je net daarboven had gezegd dat de dieren arts er niet bij gehaald wordt.

Ik zou ook niet een dierenarts erbij halen maar een osteopaat/fysiotherapeut die kan je berter vertellen of er lichamelijks niet in orde is.

ik heb zelf niet het idee dat er lichamelijks aan de hand is maar zou dat voor mezelf wel eerst willen uitsluiten maar heb het gevoel dat ze niet erg veel plezier in haar leven heeft maar aangezien je niets mag met het paard{niet naar buiten,niet vrij laten bewegen eens lekker met haar spelen} zal het erg moeilijk om dit gedrag te doorbreken.Mag je wel springen of balkjes lopen daar kun je je training al zo mee opvrolijken?

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:38

pablo is in de stal ook super chagarijnig, ze begroet me iedere dag vriendelijk met haar oren plat in de nek, ook als ik haar uit het land moet halen is het oppassen geblazen, komt ze aangesjeesd met de oren weer plat in de nek, tja ik ken haar niet anders
zodra ik haar vast heb is er niks meer aan de hand en onder het zadel wil ze heel graag werken!!!!
dus tja...en met aansingelen kijkt ze me ook wel eens boos aan maargoed ze is verder prima in orde....
dus je bent niet de enige hoor!!

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 23:00

We hebben een hele tijd wekelijks gesprongen, iedere woensdag, maar het schoot niet op. Bij het balkjes lopen probeerde ze zoveel mogelijk weg te komen, en als ik haar er met moeite overheen kreeg dan lette ze totaal niet op, knalde tegen de balkjes op omdat ze geen zin had haar benen verder op te tillen. Springen is niet echt geweldig, maar dat ligt meer aan mij als aan haar.
Toen ik net op haar begon met springen was ik niet duidelijk genoeg (manegepony's die alles springen gewend) en stond ze constant stil op het allerlaatste moment waardoor ik angst kreeg. En zij is het soort pony dat stopt als de ruiter onzeker is, dus ging het helemaal niet meer goed. Nu kan ik wel met haar springen, maar ik hoef maar een klein beetje onzeker te zijn en ze staat stil.

Overigens, dat ze niet haar voeten op wil tillen is onder het rijden helemaal over, dan loopt ze de sterren van de hemel (zover dat kan met mij, want ik ben ook geen Grand Prix ruiter )

@Meisje23: Ben blij dat ik nie de enige ben met dit probleem, en dat dat dus een bevestiging is dat het geen pijn is of dat ze geen plezier in haar leven heeft, want het is duidelijk dat ze dat wel heeft op de meeste punten. Tuurlijk, het kan altijd beter, meer afwisseling zou goed zijn, maar ik betwijfel of veel paarden dit hebben. Paarden die veel lopen in de sport zijn ook vooral aan het trainen, gaan ook niet veel op buitenrit (want ze staat genoeg in de wei hoor.) enzo. Nou worden die wel meer gelongeerd en in de stapmolen gezet, maar echt longeren kan ik niet (wel gewoon rondjes laten lopen, maar zie daar niet echt het nut van in, ik heb ook altijd het idee dat ik daar niet veel goeds bij kan doen bij haar.)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:19

Waarom maar doorhameren op het dressuren, waarom maar doorhameren op dat springen? Er zijn andere disciplines waar je paard misschien net zoveel plezier aan beleeft. Misschien mist ze de uitdaging, misschien verveelt ze zich stierlijk, en misschien mis je gewoon de klik.

Als longeren niets voor haar is, zou je kunnen freestylen of een paar sessie Natural Horsemanship met haar doen. Je meer bezig houden met de psyche van dit dier. En misschien is het werk wat je haar biedt voor haar net niet uitdagend genoeg. "Wet pads make sweet horses", zo is een gezegde binnen de westernsport. Zet haar eens echt hard aan het werk, en kijk of dat veranderingen in haar gedrag oplevert....

maaike77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 07:36

ik heb ook een paard en die valt je me teen aan als je bij hem in de stal komt.
het is ee ruin van 4 jaar.
hij staat heel de dag buiten buiten is hij kei lief maar dan op stal is hij niet te genieten en poetsen al helemaal niet. bij mij doet hij ijgenlijk niks bij ander mensen wel. weten jullie wat het probleem is meschien?
groet

sharonlisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:50

Dat zelfde probleem heb ik ook met mijn 4-jarige ruin, in de stal is hij vaak boos en buiten de stal niet, ik zet hem vast in de stal als ik ga poetsen en opzadelen, want hij heeft wel eens zijn kont naar mij toegedraaid.
Bij het opzadelen en het aansingelen heeft hij nooit zijn oren naarachteren, meer bij het borstelen van de hals.
De dierenarts heeft er naargekeken en zij dat er niks met de hals aan de hand was.
Hij doet het ook als je voor zijn stal staadt en hem wil aaien, oren naarachteren en boos doen.

In het begin was het erger, ik kon hem gewoon aanraken maar als iemand anders hem ging aanraken draaide hij zijn kont naar hun toe.
Dit is er gelukkig nu uit.
Ik denk dat het bij mijn paard een dominantie probleem is, heb gemerkt als ik zelfverzekerder de stal binnen kom hij in ene wel gewoon kan doen, kan nu ook de stal uitmesten als hij erin staad, zet hem gewoon in de hoek en dan doet hij dat ook zonder te mopperen.

Mijn paard heeft ook voernijd, gaat nu wel beter omdat ik nu in een hoek box sta, maar mijn paard heeft voernijd tegen anderen paarden maar ook tegen mensen, hebben jullie paarden dit gedrag ook??

Bij mij heeft het geholpen om dit gedrag niet te toloreren en het gaat steeds beter.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:01

Je paard zit duidelijk niet lekker in haar vel.
De gevoelige rug zou ik na laten kijken maar goed die beslissing is kennelijk niet aan jou. De gevoelige buik duidt op spanning en/of buikpijn. Voordat mijn paard van mij was, was ze ook behoorlijk sjaggerijnig en stond regelmatig met opgetrokken flanken.

Probeer eens wat anders met je paard. Poets en zadel buiten de box. Laat de box voor je paard de plek zijn waar ze zoveel mogelijk met rust gelaten wordt. Ga eens wandelen, grondwerk doen, doe oefeningen zonder zadel (erop). Kortom, prikkel je paard!

Om aanrakingen te accepteren zou je ook eens aan TTeam kunnen denken. Probeer uit te vinden waar de 'lekkere' plekjes van je paard zitten. En misschien het belangrijkste: accepteer je paard zoals ze is. Je zult nog versteld staan wat voor uitwerking dat kan hebben.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:51

Ach meid, ik heb ook paard, die zo ontzettend gezellig is op stal.
Echt een merrie, jantje lacht jantje huilt.
Ik hoef ook niet bang te zijn dat ze gestolen wordt, want een vreemde mept ze net hard der stal weer uit, dus dat is makkelijk, maar leuk is het niet. Zodra ze merkt dat je bang bent, dan ben je de pineut, maar als je er even corrigeert is het ok.
Haar oren staan ook naar achter, poetsen vind ze op haar buik en borst ook niet fijn, staat ze konstant te bijten en lelijk te doen.
9 van de 10 keer negeer ik dat gedrag, soms als ik zelf uit mn hum ben en ik heb er geen zin in, krijgt ze een grote mond of een klap op der borst.
aansingelen is ook 1 ramp, niet echt singeldrang, maar die buik zet mw uit dat wil je niet weten, ze krijgt dan echt zo'n pompoenenbuik, zo zet het uit.
Dit had ze ook al voor haar dracht. Ik heb haar menig keer laten onderzoeken en er komt nooit iets specifieks uit. het heeft waarschijnlijk met haar verleden te maken, toen is ze neit zo fijn behandeld.
Ik kan goed met haar opschieten, ze doet me nix (anders...nou)
dus ik laaat het lekker zo. Je kan er toch nix aan doen. Ik maak me er ook zeker niet meer druk om.
Vervelend? Ja dat is het soms zeker.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:19

Cassidy schreef:
Waarom maar doorhameren op het dressuren, waarom maar doorhameren op dat springen? Er zijn andere disciplines waar je paard misschien net zoveel plezier aan beleeft. Misschien mist ze de uitdaging, misschien verveelt ze zich stierlijk, en misschien mis je gewoon de klik.

Als longeren niets voor haar is, zou je kunnen freestylen of een paar sessie Natural Horsemanship met haar doen. Je meer bezig houden met de psyche van dit dier. En misschien is het werk wat je haar biedt voor haar net niet uitdagend genoeg. "Wet pads make sweet horses", zo is een gezegde binnen de westernsport. Zet haar eens echt hard aan het werk, en kijk of dat veranderingen in haar gedrag oplevert....

Ik geloof niet dat de topic starter verder wil kijken en het heel erg eens is met mensen die met haar mee praten.Jammer want ik denk ook dat er bij dit paard wat verder gekeken moet worden.Want voor mijn gevoel zit dit paard echt niet lekker in haar vel.Even op het longeren terug te komen er zijn zo veel verschillende manieren om te longeren en je kan er ook heel veel mee afwisselen door veel overgangen en door balkjes te gebruiken enz. maar je moet wel even verder kijken en goed opletten waar het paard WEL goed op reageert en daar op verder gaan.

petraba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:25

Mijn paard, een ruin!!, doet ook erg chagerijnig op stal. Hij is een keer helemaal na gekeken en er is niets gevonden. Hij wil gewoonn laten zien dat het zijn stal is en dat iedereen daar maar uit moet blijven. toch is het best vervelend, want het is toch leuker als je paad hinnekt als je binnenkomt ipv zijn oren in zijn nek te leggen.
Als ik hem ui de stal haal dan is het over en dan is het een vriendelijk en vrolijk paard. Als jij weet dat je paard geen pijn heeft en dat hij niets te kort komt zal ik me geen zorgen maken.
Het is gewoon een vervelende gewoonte van hem.
Ach ieder paard heeft wel iets.... toch??

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:52

Het lijkt me vreselijk om om die manier met je paard te moeten omgaan.
Een heleboel paarden worden heel chagerijnig als ze op stal staan en er zijn maar weinig mensen die zich afvragen hoe dit kan.
Een mens wordt in de gevangenis gestopt als hij/zij iets verkeerds heeft gedaan, wat hebben die paarden verkeerd gedaan?
Mijn paardjes hebben een uitloop en zijn heel blij en ik zou het ook niet anders willen!

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 15:55

monsera schreef:
Ik geloof niet dat de topic starter verder wil kijken en het heel erg eens is met mensen die met haar mee praten.Jammer want ik denk ook dat er bij dit paard wat verder gekeken moet worden.Want voor mijn gevoel zit dit paard echt niet lekker in haar vel.Even op het longeren terug te komen er zijn zo veel verschillende manieren om te longeren en je kan er ook heel veel mee afwisselen door veel overgangen en door balkjes te gebruiken enz. maar je moet wel even verder kijken en goed opletten waar het paard WEL goed op reageert en daar op verder gaan.

Nee hoor, ik wil rustig verder kijken, maar als je had gelezen, heb ik nie talle mogelijkheden. Het is niet mijn paard en ik mag niet veel met haar, dus moet ik het proberen in de stal op te lossen. Geloof mij, als het mijn eigen pony was geweest, had ze ook een 24/7 weidegang gehad, had ik ook niet iedere dag gedressuurd, maar ik kan niet veel anders als het mij niet wordt toegestaan. Het enige wat ik kan doen is proberen het zo goed mogelijk voor haar te maken. En ze heeft geen slecht leven, ze komt niets tekort, maar het zou zeker beter kunnen.

Ik ben erg blij te lezen dat er meer mensen zijn die een pony of paard rijden of hebben dat op stal niet de vriendelijkste is. En inderdaad, het is niet echt geweldig als ze altijd kwaad naar je kijken als je aan komt lopen.

@ellenlouise: Ik heb dit zelf ook ergens gelezen, ik had ook het idee dat dat wel iets kon zijn, ik PM je eventjes voor meer informatie.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:14

Ik vind het erg aandoenlijk dat je je zorgen maakt om een paard wat niet van jou is, maar verder beperk je ons wel met het feit dat je er niet mee kunt.
Heel gemeen gezegd: had dit topic niet beter in een ander topic thuisgehoord: Manege en verzorgpaarden? Hadden we ook niet zoveel advies hoeven te geven wat toch niet opgevolgd kan worden...

petraba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:19

Cassidy schreef:
Ik vind het erg aandoenlijk dat je je zorgen maakt om een paard wat niet van jou is, maar verder beperk je ons wel met het feit dat je er niet mee kunt.
Heel gemeen gezegd: had dit topic niet beter in een ander topic thuisgehoord: Manege en verzorgpaarden? Hadden we ook niet zoveel advies hoeven te geven wat toch niet opgevolgd kan worden...

Ze zit gewoon ergens mee!! En misschien heeft iemand wel een advies voor haar waar ze WEL iets mee kan,

JE HOEFT NIET TE REAGEREN HOOR!!

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 16:20

daarom staat het er in het eerste berichtje ook bij.