Trainingschema pessoa

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

forgood

Trainingschema pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 09:31

Hallo iedereen,

Ik heb laatst een pessoa gekocht. Alleen nu heb ik geen trainingsschema en aangezien ik nog nooit met zo'n pessoa gewerkt heb. Vind ik het fijn als ik dat trainingsschema wel heb,want dan weet ik hoe ik hem de eerste keer in moet stellen en hoe je het daarna op kan bouwen. Heeft iemand misschien zo'n trainingsschema voor mij?

Groetjes

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:46

Ga de eerste keer gewoon alles op zijn laagst zetten, dus dat er eigenlijk geen druk van voren is, maar het paard merkt zeker wel wat druk van achteren. Als je paard hier goed op reageert, (dus niet raar doet of anders dan normaal in negatieve zin) Kun je hem misschien iets hoger zetten... Ja.. ik deed het een beetj op mijn gevoel.. Maar zkeer beginnen met de laagste stand als je paard nog nooit iets 'raars' met longeren heeft omgehad.

Mijn paard liep er trouwens veel soepelder op

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:33

Zorg er alleen wel voor dat het gedeelte om z'n achterhand strak genoeg staat. Als dat te los is en hij gaat gek doen gaat dat ding een eigen leven leiden en dat wil je niet hebben.
Verder staat in de gids van Divoza een plaatje met de verschillende standen. Het hangt ook van je paard af wat hij moeilijk vind. Belangrijk is dat je goed naar je paard kijkt en daarop je pessoa aanpast.

Succes!

forgood

Re: Trainingschema pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:27

Alvast bedankt voor jullie reacties

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:09

Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Toen ik zelf begon met mijn paardje longeren met pessoa heb ik de eerste weken ook alleen maar op een ontspannen lage stand gelongeerd, in het begin een kwartier/20 minuutjes. Nu is het uitgebouwd naar een half uur. Als je paard eenmaal gewend is aan de pessoa kun je m gebruiken om te verbeteren, als je paard het moeilijk vind om met een lange hals laag te blijven kun je de pessoa laag instellen, heeft je paard de neiging om met rijden juist vaak te proberen om de teugels uit je handen te trekken stel je m wat hoger in.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:54

Had Divoza ook een emailtje gestuurd en die gaan nu het trainingsschema naar mij faxen . Bedankt voor je reactie.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:46

ik zou eerst aleen het bontje achter zijn kont doen. nix nog vast maken van voren. het kan zijn datie het eng vind en dan wil je hem niet vast hebben zitten. laat hem daar eerst aan wennen, geeftie er nix om, dan kanje beginnen met hem vast te zetten tussen de voorbenen. niet te strak. alsie al een tijdje gewend is kan je de hogere instelling proberen.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:38

Ik zal inderdaad eerst kijken hoe ze er op reageerd als dat bontje erachter zit . En daarna pas aan de voorkant vast maken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:44

Ik heb 2 maanden terug een pessoa gekocht en ik gebruik hem alleen op de laagst stand.Lekker lang en laag ze lopen beiden lekker los over de rug en dat is wat ik wil.Ik denk dat je voor jezelf eerst moet afvragen wat je precies wil bereiken en dan kijken hoe de pessoa je daar bij kan helpen.

Wees wel voorzichtig als je paard niet gewend is om iets achter zijn kont te hebben niet alle paarden vinden dat prettig.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:48

Ik wil graag dat ze lekker ontspannen gaat lopen,zodat ze lekker los en soepel wordt..

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:59

Heb je het trainingsschema al? ben wel geintresseerd erin..

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 22:11

Nee,het trainingsschema heb ik nog niet. Ze zullen het morgen wel faxen denk ik . Ik wacht af..Ik laat het wel weten als ik het schema binnen heb

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:22

Ja! Ik ben ook erg benieuwd naar het schema!! Ik heb een jonge haf, en ben eigenlijk wel benieuwd of ik het nou op een goede manier doe of niet

Mijn haf gaf er trouwens niets om, toen ik het tuigje om deed (en dat was een heel gehannes omdat ik hem zelf heb gemaakt)

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:24

bedoel je nou met trainingsschema over hoe vaak je het beste kunt longeren en hoe lang enzo?
want dan vind ik persoonlijk het echt onzin,ik ken mijn paard zelf het beste,en weet zelf het beste van hoe lang ik kan longeren en hoe vaak,dus bepaal je toch echt zelf?en je weet toch zelf wat je paard wel en niet aankan?

verder heb ik ook zo een teugel waar ik aventoe mee longeer,vind het een erg fijne teugel

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:57

Bij mij zeiden ze toen ik hem aanschafte dat ik eerst moest longeren en pas na een kwartier met passoa.
Dit mocht ik maar 5 min per keer doen, omdat ie anders onwijze spierpijn zou krijgen omdat het zo intensief was. Ik heb het hierbij ook over de laagste stand, dus de meest ontspannende.

Klopt dit niet dan? Ik ben echt bang dat ik haar overbelast, en gebruik hem daarom ook niet vaak.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:00

Daar ben ik het niet echt mee eens, mijn pony liep met pessoa makkelijker dan zonder aan de longe, en als jij jouw pessoa op de laagste stand hebt, krijgt ze volgensmij hier geen spierpijn van... Als ik eerst mijn paard ga longeren zonder, wordt ze alleen maar vervelend omdat ze het moeilijk vind. Zodra ik de pessoa erbij gebruik, is het klieren afgelopen gewoonweg omdat ze er steun aan heeft.

Tuurlijk niet meteen aan de hoge stand, maar als je hem los hebt, op de laagste stnad lijkt mij dat wat onzinnig

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:05

@ reddevil_taz Je moet idd heel rustig aan beginnen want het is zeer intensief trainen van je paard en je kan je paard er wel mee overbelasten.Maar als je hem al een hele tijd hebt en je gebruikt hem af en toe dan kan je in plaats van de 5 minuten wel iets langer doen je kan het wel opbouwen dus steeds ietsjes langer gebruiken.Ik vind het wel goed dat je eerst gewoon longeert kan je paard eerst opwarmen en dan ga je meer van je paard vragen ik zou dus lekker zo door gaan als je nu doet.Je kan hem wel 1 keer per week gaan gebruiken dat moet geen probleem zijn voor je paard.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:10

Ik doe vast wat fout dan, want die van mij loopt er niks beter of slechter of ontspannerder van. En veel strakker wil ik hem ook niet doen, ze staat al best kort/ opgekruld (stilstaan/stappen), maar met draf gebeurt er echt helemaal nada. En dan probeer ik dr toch echt goed van achter naar voor te bewegen, zodat ze van voren gaat zakken, maar nee hoor

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:21

Talida schreef:
Ik doe vast wat fout dan, want die van mij loopt er niks beter of slechter of ontspannerder van. En veel strakker wil ik hem ook niet doen, ze staat al best kort/ opgekruld (stilstaan/stappen), maar met draf gebeurt er echt helemaal nada. En dan probeer ik dr toch echt goed van achter naar voor te bewegen, zodat ze van voren gaat zakken, maar nee hoor

Ik denk dat je hem nu al te strak hebt zitten pas hier heel erg mee op heb je hulp gehad de eerste keren toen je hem gebruikte?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:32

monsera schreef:
Talida schreef:

Ik denk dat je hem nu al te strak hebt zitten pas hier heel erg mee op heb je hulp gehad de eerste keren toen je hem gebruikte?

Ik begin altijd heel lang, ze hangen nog net niet op de grond. en ze loopt net zoals zonder iets eraan gewoon vrolijk om zich heen te kijken...

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:44

Heb het trainingsschema gisteren ontvangen .

@mickeytje: nee,in dat schema staat op welke standen je de pessoa teugel kan doen.

Heb het net uitgeprobeerd op de lage stand en het gaat prima,ze gaf er niks om toen dat bontje erachter zat . Ze begont toch wel iets ontspannender te lopen. Ben blij dat ik het heb gekocht.

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:11

Kun je het trainingsschema misshchien hierop zetten?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:52

Talida schreef:
En veel strakker wil ik hem ook niet doen, ze staat al best kort/ opgekruld (stilstaan/stappen)

Ik begin altijd heel lang, ze hangen nog net niet op de grond. en ze loopt net zoals zonder iets eraan gewoon vrolijk om zich heen te kijken...

Door je eerste bericht kreeg ik de indruk dat je hem te strak hebt gezet ander krult je paard niet op.En mss heb je hem net te los hangen als ze alleen maar vrolijk in de rondte zit te kijken ik denk dat je hem net niet helemaal goed hebt zitten.Maar mss is dit gewoon niet jullie ding en kan je beter naar wat anders uit gaan kijken.

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:58

Ze is gewoon een uitgekookt portret, als ik hem omdoe "baas ik sta al helmaal opgekrult kan echt niet meer bewegen" en als ze dan wegdraaft "nananana heb ik je weer mooi gefopt"
En zo gaat het ongeveer met alles wat we testen

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:21

@roxy20: Ik zal het morgen even proberen of dat ik het in kan scannen,weet niet ofdat dat me lukt..