martingaal voor het eerst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

martingaal voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 00:28

ik heb pas een paard en wil graag gaan springen en bosritten maken.hij gooit gauw zijn hoofd te hoog de lucht in dat je de controle kwijt bent..kun nje dan een martingaal omdoen merken ze dat je het voor het eerst gebruikt enz..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:35

Een martingaal zorgt er eigelijk alleen voor dat de teugels normaal blijven inwerken als je paard z'n hoofd omhoog heeft.
De martingaal zelf houdt het hoofd niet naar beneden en als hij z'n hoofd normaal houdt werkt de martingaal niet.

Hij zou dus wel merken dat er een martingaal aanzit als hij z'n hoofd omhoog gooit. Maar het is het meeste veilige hulpmiddel en, mits op de goede lengte, kan het zeker geen kwaad.

Dus ik zou er gewoon een martingaal aandoen.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:53

nog meer reacties welkom...wat jullie zouden doen..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:57

Martingaal gebruiken, maar goed afstellen. Dat betekend dat je de ring van de martingaal tot aan het topje van het schouderblad, of tot de overgang kaak/hals moet kunnen brengen. Helaas zie je te vaak dat martingalen te kort zijn afgesteld, en eigenlijk altijd inwerken. En dat is niet de bedoeling.

Ik zou ook even nagaan waarom hij het hoofd zo in de lucht gooit. Heeft hij last van zijn tanden? Zit er iets niet goed in de mond? Past het zadel wel?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:59

Ze merken het waarschijnlijk wel, maar het zit hem als het goed is niet in de weg. Je martingaal zit goed als je vanaf de plek waar de singel zit tot het hoofd van het paard(bij zn mond) kan komen als het paard zijn hals in normale sta-stand heeft zegmaar. Dus niet afmeten met een paard dat aan de teugel loopt. Een martingaal werkt alleen in asl hij zn hoofd erg hoog opgooit, dus het kan verder echt geen kwaad. Het lijkt me erger als jij een klap voor je hoofd krijgt omdat je paard zn hoofd zover opgooit