Ruin of merrie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roos07

Ruin of merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:05

Ik ben van plan een paard te kopen. Nu hoor ik vaak dat een ruin een beter sportpaard zou zijn dan een merrie.
Merries zouden vaak belemmerd worden door hengstigheid waardoor ze kunnen staken, of zich niet kunnen concentreren etc.
Nu heb ik een leuke merrie op het oog, maar door deze geruchten weet ik het even niet meer...
Kan iemand mij advies geven?
En zijn er ook mensen die (slechte)ervaring hebben met hormonenkuren tegen hengstigheid?

Bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:07

ik rij momenteel 3 merrie´s en ik heb er totaal geen last van als ze hengstig zijn!

ik zou zelf voor een merrie gaan, mocht je ooit door wat voor rede een langere tijd niet kan rijden dan kan je altijd nog een leuk veulen fokken!

simonezorro

Re: Ruin of merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:09

Opzich maak het niet zoveel uit.je hebt ook merrie´s waarbij je niet merk dat ze hengstig zijn.Maar je hebt ook ECHTE merrie´s.
Merrie zijn in het algemeen zeikerig.En ruinen zijn knuffeliger.Het verschilt gewoon.

En als je echt gek op die merrie bent geworden zou ik haar niet laten staan..En als er ooit wat gebeurt ,kan je er altijd nog mee gaan fokken

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:11

0ojannekeo0 haha je was eerder

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:11

ik zou denk ik voor een ruin gaan, want die zijn meestal wat liever LET OP: MEESTAL dus niet altijd

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:22

haay, ik ga ook een paardje kopen en wou het liefst een ruin. Maar op 1 of andere manier zie ik heel veel leuke merries
Ik kijk nu gewoon naar het paard zelf, en niet meer of het een ruin of merrie is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:24

Ik zou inderdaad per paard kijken
Niet iedere merrie heeft merriestreken, niet iedere ruin is even simpel van karakter.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:30

je moet het zowiezo per paard bekijken...

Maar stel dat je paard op den duur niet meer in de sport kan maar nog wel fit genoeg is om een veulen te geven.
Daarom hebben wij enkel maar merries

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:47

Of je verkoopt ze op tijd weer door

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:56

Ik ga niet zeggen wie er liever of knuffeliger is.. dat kan elk paard zijn.
Het is wel zo dat een ruin stabieler is, gelijkmatiger. Merries vind ik vaak zeikerig, flauw, bitcherig, slaan vlugger, etc.
Tuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar die kans is nu eenmaal tig malen groter...

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:16

het is wel echt per paard maar over het algemeen zijn ruinen wel makkelijker, heb zelf een merrie gehad en 2 ruinen en de ruinen hebben gewoon totaal andere karakters mijn merrie was nog niet eens echt een pis merrie om het zo te noemen maar in tegenstelling tot mijn ruinen wel een stuk moeilijker, zoals het bovenstaande mijn merrie was ook vaak zeikering, snel op der teentjes getrapt, altijd eigen zin willen hebben etc, vaak hengstig was ze niet. mijn ruintjes zijn gewoon een stuk makkelijker in de omgang. we hebben op stal ook 2 merries staan waarvan 1 afschuwlijk sjaggie is en echt een pis merrie is, en de ander best lief maar gewoon erg lastig, bij het minste geringste flink uithaalt (en echt gericht)

Ik zelf zou graag een merrie willen ivm met een veulen fokken wat mijn vader graag wil en merries hebben echt een karakter wat ik leuk vind.
mijn ruintje is heel relaxt wat ook wel weer wat heeft, denk gewoon dat je naar het paard moet kijken

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:23

Branca schreef:
Ik ga niet zeggen wie er liever of knuffeliger is.. dat kan elk paard zijn.
Het is wel zo dat een ruin stabieler is, gelijkmatiger. Merries vind ik vaak zeikerig, flauw, bitcherig, slaan vlugger, etc.
Tuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar die kans is nu eenmaal tig malen groter...

Grappig, ik heb een merrie en een ruin en die zijn beide precies zoals je hier beschrijft.
Maar ik zou geen van twee willen missen.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 23:28

Bedankt voor de reacties! Ik ga me niet laten tegenhouden door het geslacht. Een beetje een uitdaging mag een paard wel zijn, zolang er maar wel te rijden valt. En zo te horen heeft nog niemand van de mensen die gereageerd hebben te maken gehad met hormoonstoornissen. Ik ga dus voor het paardje dat me het meeste aanspreekt!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:37

Ik heb 4 merries en stuk voor stuk merk ik niks van hengstigheid en zijn ze super lief. Nooit anders van karakter. Ik heb ook 2 ruinen gehad. Eén was echt superlief beestje, met de ander kon ik het persoonlijk niet goed vinden. Ik behandel ze als gelijke je hebt leuke ruinen en leuke merries (in dit geval heb ik alleen leuke merries )

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:45

roos07 schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik ga me niet laten tegenhouden door het geslacht. Een beetje een uitdaging mag een paard wel zijn, zolang er maar wel te rijden valt. En zo te horen heeft nog niemand van de mensen die gereageerd hebben te maken gehad met hormoonstoornissen. Ik ga dus voor het paardje dat me het meeste aanspreekt!

nou die heb je zeker wel hoor, bij ons is het lopende band aan paarden (handelsstal) en er zitten toch echt wel draken tussen ook onder het zadel en dat zijn voornamelijk merries het 2e paard waar ik het hier boven over had die dus ook slaat is absoluut geen lieverdje onder het zadel en zeker niet makkelijk te rijden, tuurlijk zijn er zat lieve merries, en ook lastige ruinen maar merries hebben net iets meer kuren zeg maar, dan weer wel en dan weer niet

xxRavernaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:48

Hoi

Ik was eerst alleen ook op ruinen gefocust en nu na twee ruinen heb ik een supermerrie. De eerste ruin viel me aan en sloeg en de tweede was superlief in de omgang maar echt niet te rijden. Ik denk dat je beter naar de combinatie kan kijken en je gevoel erbij. Ik heb in ieder geval van mijn fouten geleerd en heb nu echt een merrie die net een ruin lijkt hahahaha. Gewoon goed kijken en niet of het een merrie of een ruin is.

Groetjes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:13

Ik heb een merrie en 2 ruinen, 1 ruin is een shet dus daar heb ik helemala geen last van.
En mijn merrie is een echt meisje, maar loopt gewoon door tijdens haar hengstigheid, heeft weleens gekke streken maar leuk mee te leven.
De ruin is een echte zeurpiet, staat stil bij elk eng dingetje waar de merrie nog gewoon doorheen te rijden.

Voor mij is een merrie ideaal, alhoewel je idd vaak hoort dat dat gedrag juist minder zou zijn.
Denk dat je gewoon moet gaan voor waar je voor valt, ook ruinen kunnen een pain in the ass zijn.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:20

Ik hoor de laatste tijd vaak dat merries grotere vechters zijn dan ruinen, dat ze eerder en vaker voor je door het vuur gaan. Dat zou ook de reden zijn waarom je in de topsport bij het springen relatief veel merries tegenkomt. Of het waar is weet ik niet, ik heb er nooit onderzoek naar gedaan.

Wij hebben thuis twintig jaar lang alleen maar ruinen gehad. Ik heb sinds de zomer een merrie als bijrijdpaard en in oktober heeft mijn zusje een merrie gekocht. Hoewel wij allebei meer ruinenmensen zijn - ik had in mijn leven maar één merrie gereden waar ik echt goed mee overweg kon en mijn zusje begon haar zoektocht naar een nieuw paard al met 'liever geen merrie' - zijn we tot nu toe nog niet tegen typische 'merrieproblemen' aangelopen bij deze paarden. Ja, ze worden hengstig, maar daar merk je op zich weinig van.

Of ze vechters zijn, moet nog blijken. Ze hebben allebei karakter en werklust, maar in de sport zijn we er nog niet zo ver mee als met onze laatste ruin - en dat is een vechter.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:42

Ik zou zeker gaan voor een merrie
Ik heb een merrie, ruin en een hengst thuis (en nog een merrie van mijn zusje).
Mijn merrie heb ik ruim 12 jaar en ze heeft nog NOOIT getrapt of gebeten.
Ik merk nooit wat van haar hengstigheid.
De merrie van mijn zusje is wat gilleriger als andere paarden haar aanraken in haar hengstigheidsperiode, maar tijdens het rijden merk je er niks van.
Met ruinen heb ik eigenlijk heel weinig.
Mijn shet is pas 2,5 jaar en dus nog echt een ettertje (zoals de meeste shets denk ik), maar ik heb met veel ruinen gewerkt en ik vind ze over het algemeen "droog".
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar persoonlijk heb ik liever een merrie of een hengst.
Ik weet ook dat veel proffesionele ruiters (vooral in de springsport) de voorkeur geven aan merries, omdat die alles geven voor hun ruiter op het moment dat het nodig is.
Een ruin presteerd meer constant, met een hengst weet je het eigenlijk nooit zeker, maar een merrie kan heel erg pieken in haar prestaties.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:45

Als het klikt met het paard (ongeacht het geslacht) dan zou ik daarvoor gaan.
Voordeel van een merrie is dat je er ooit eventueel een veulen mee zou kunnen fokken, mocht er iets gebeuren waardoor ze niet meer bereden kan worden. Echter zou ik dit alleen doen als het echt een merrie is die het waard is als moederdier te dienen, er wordt tegenwoordig maar al te vaak raak gefokt.

Dus als ik tegen een paard aan lopen dat naar mijn zin is, dan komt het er ook. Ongeacht of hengst, merrie of ruin....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:48

Ook wij hebben zo'n enorme zeikmerrie op stal gehad, vreselijk gewoon. Alleen was ze echter lief in haar hormoniale periodes, dus tijdens hengstigheid en dracht. Dus is ze op den duur als fokmerrie gebruikt, geen problemen meer mee gehad.
Verder hebben we nog 4 merries, 3 hengsten en 1 ruin staan. Deze 3 merries hebben geen problemen, zien we ook nooit hengstig en staan gezellig tussen de hengsten. Eigenlijk is degene met de grootste kuren en de meeste spatjes op stal juist de ruin, daar weet je nooit wat je er aan hebt en hoe je die die dag moet benaderen, is iedere dag wisselend namelijk!

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:34

Gewoon je paard opvoeden wij hebben 3 merrie`s en 3 ruinen een merrie is altijd Chagrijnig maar wil super graag voor je werken en loopt overal door de andere merrie gaat met mij door het vuur en ze willen allebei ook graag een knuffel en een ruin is soms dan iets relaxte maar die loopt weer niet overal langs

maar zoals mijn moeder altijd zegt:

beter een goede merrie dan een slechte ruin.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:35

De ene merrie is de andere niet he...
Heb nooit problemen met merries gehad.
Naja ik ken er 1tje, die word wat lui...
Maar ja, ken ook ruinen die niet graag werken!

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:49

Ik heb ook een merrie en je kan er idd omschrijven als een bitch, maar ook met een lief karakter.
Alleen als ze hengstig is ze niet te rijden, dan is ze niet voorwaarts en heel vaak moeten pissen tijdens het rijden.

Momenteel heeft ze daar kruiden voor, maar toch blijft ze nu in de winter nog extreem hengstig.

JE merkt ook echt een partroon in de hengstigheid. Voor de hengstigheid loopt ze de sterren van de hemel, tijdens de hengstigheid is ze veel minder actief en houdt ze zich in met rijden en na de hengstigheid moet ze weer op gang komen.

Ze krijgt er kruiden voor, dit werkt, maar je merkt toch dat ze hengstig blijft.

We zijn er aan het denken om haar te spuiten tegen de hengstigheid, zodat ze niet meer hengstig wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Wij hebben gekozen voor een merrie (met goede papieren) om er mee te kunnen fokken.
Dat je er nog altijd wat mee kan.

Knuffelig is mijn merrie wel, maar tot een bepaalde mate, alleen als zij er zin in heeft.

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:00

Even alle voordelen van een ruin tegen gaan.. Mijn ruin vertoont nog echt 'hengstenstreken' ..
Opzich kan ik er wel goed mee overweg, maar dit kan dus ook voorkomen.

En merrie's tja, heb een merrie gehad en dit was echt een 'zeikmerrie' niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk..
Mijn merrie was daarnaast ook nog vrij dominerend, net als m'n ruin nu , misschien ligt het wel aan mij ..