kan niet opstappen!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JanineN

kan niet opstappen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:56

hoi ,
ik heb een 4 jarige arabier maar kan echt niet normaal opstappen !!!
hij gaat rondjes om me heen draaien en weg rennen enzo!!!
heb al veel geprobeerd maar het lukt echt niet , ik kom er uitijdelijk wel op maar echt leuk... niet echt.
heef iemand nog een tip voor mij die kan ik goed gebruiken

groetjes
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-12-05 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel verwijderd

Valena

Re: kan niet op stappen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:57

Heb je al geprobeerd om de rechterteugel korter te pakken en het paard eventueel in een hoek te zetten?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:57

ze hem in een hoek
En doe de buitenteugel wat strakker...

Edit: iemand was me voor

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:59

ik heb dit ook met een paard gehad, achteraf bleek het zadel niet goed te liggen
de kamerbreedte was te smal voor hem, waardoor het zeer deed aan zijn rug als ik opstapte. (je trekt het zadel namelijk wat naar je toe) en dat klemde in zijn wervels.

een nieuw zadel én opstapje deden wonderen!

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 21:01

uh..nou ik heb hem wel in een hoek gezet dat iemand hem vast hield maar nog niet dat k dan me buiten teugel korter doe.
zal het zeker proberen!!!
bedankt voor (julliie:D ) tip!!!

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 21:03

ja precies daar had de mijne dus ook last van!!!
nu heb ik een nieuw zadel ( kentaur, zit heerlijk en ligt perfect ) maar misschien heeft hij het nog niet door ofzo.. ik weet het niet maar hoop zeker dat het goed komt zal!!!
zal morge alles proberen kan toch niet rijden want hij is z'n ijzer kwijt:(!!!

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:10

Zadel na laten kijken en eventueel het paard aanleren om hem na het opstappen een brokje te geven. Zo leert hij te wachten terwijl jij rustig kan opstappen. Als hij pijn heeft, gaat hij natuurlijk nooit stilstaan. Truukje met het brokje hebben ze meestal heel snel door!

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 21:19

bedankt voor de tip, het zadel hebben we al vernieuwd en we gaan morgen oefenen met snoepjes en stilstaan.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:19

Ik had precies hetzelfde probleem bij mijn paardje.
Ik heb 'opstapcursus' gedaan
Iemand houd je paardje vast, jij stapt op en stapt weer af.
Daarna stap je weer op en weer af, totdat je paardje gewon rustig stil blijft staan.

Daarna ga je proberen oftie ook stil blijft staan als er iemand naast staat, maar dat diegene hem NIET vastheeft. Dan herhaal je weer opstappen, afstappen enz. Totdat die weer gewoon stil blijft staan.

Als allerlaatste (als het goed is) blijft je paardje rustig stil staan als ji op wilt stappen!

Succes!

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:21

Op onze manege stappen we altijd op met krukje. Helpt ook héél goed.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:22

arabiandevil schreef:
ja precies daar had de mijne dus ook last van!!!
nu heb ik een nieuw zadel ( kentaur, zit heerlijk en ligt perfect ) maar misschien heeft hij het nog niet door ofzo.. ik weet het niet maar hoop zeker dat het goed komt zal!!!
zal morge alles proberen kan toch niet rijden want hij is z'n ijzer kwijt:(!!!

vergeet niet dat de pijn in de rug niet zomaar weg gaat. Hij zal opstappen associëren met pijn, en waarschijnlijk alleen daarom al gaan lopen.
Bovendien kan er best nog wat knellen in zijn rug, een nieuw zadel is prima, maar als jij knellende schoenen aan hebt gehad voel je ze de tijd erna nog steeds, ook al heb je ze niet meer aan!

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:25

hoe oud is je paard?
en heeft hij dit altijd al gedaan??
als het een jong paard is vind hij het mischien wel heel eng als jij opstapt
probeer het is op de manier zoals
Bertuss het beschrijft
en je kan je zadel even na laten kijken voor het zekere

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 21:55

hij is 4jaar, maar als iemand hem vast houd dan probeerd hij te stijgeren enzo !!!!
misschien heeft hij inderdaad last van zijn rug en kan ik er ook beter een dierenarts naar laten kijken voordat het erger word !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:58

Druk eens op zijn rug als je hem gaat poetsen of ga er een beetje op hangen, dikke kans dat hij dan nog steeds pijn heeft. Laat er dan echt wel een dierenarts naar kijken!!

edit:typegebrek

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:01

Een kennis van mij had een jong paard...heel braaf te rijden maar bij het opstappen werd hij gek.
Na maanden (!!!) kwam ze erachter dat er een spijkertje in het zadel zat wat net bij het opstappen door het kussen heen in zn rug prikte....
arm paard!!! (en arme zij, want ze is er een paar keer heel raar afgestuiterd)
moraal van het verhaal: zadel laten nakijken.
Verder sluit ik me helemaal aan bij de opstapcursus van Bertus.

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:04

ja ik zal wel eens op zijn rug drukken en als hij iets raars doet wat hij normaal gesproken niet doet dan zal ik inderdaad meteen de dierenarts bellen!!!
mijn pony heeft inderdaad ook dat het met rijden super gaat alleen met opstappen niet..en ik heb net een nieuw zadel maar zal voor de zekerheid er ook nog even na laten kijken want het zou zielig zijn als het daar mee te maken zou hebben en ik lekker rijen en denken dat hij zich aan stelt.

Deez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:00

Had onze fries eerst ook, wij hebben hem een tijdje in de hoek gezet..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:37

Sily

Re: kan niet opstappen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:20

Misschien dat je eens met een kruk zonder zadel op kan stappen om te kijken wat hij dan doet?
Als hij dan minder of niet reageerd kan je iig zeggen dat het zadel dus (nog) niet lekker ligt, of het idee van pijn er nog steeds in zit.

Laat er iig zoals je al zei een DA naar kijken, het zadel is wel vervangen maar kan best zijn dat zijn rug nog niet in orde is.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:29

ohw daar heb ik net wat over gezien.

Je pony is nog jong. Vergeet niet dat als je opstapt er aan een kant ineens meer gewicht komt.
Oefenen!
Als je paard is opgezadeld en goed genoeg is aangesingeld, ga dan naast je paard staan, beweeg het zadel heen en weer, je ziet het paard zal onstabiel zijn, maar denkt 'he jij krijgt mij niet om' en zet zich schrap, net als jij zal doen in bijvoorbeeld een boot die hard heen en weer schommelt. Je bereid je paard zo voor op wat er gaat komen, het opstappen.
Blijf met je voet in de beugel, maar wel recht dus met je benen van de grond af. Stap dan een paar keer op en af, maar blijf aan diezelfde kant en houd je voet in de beugel. Nadat je 2 a 3 keer op en af bent gegaan stap je helemaal op en laat je je rustig in het zadel komen.

Als je op zou stappen terwijl het paard niet stabiel is, verstapt het zich (zet tegen door het been te verzetten) en woops!, daar gaat hij. Als de eerste stap is gemaakt zal de tweede snel volgen, dan de derde en ga zo door.

Misschien heb je er iets aan

marjoleyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:59

Ik heb dat ook een keer met een jong paard gehad. Liep ook weg als ik wilde opstappen en als iemand hem vasthield werd diegene meegesleurd. Wat was het nu? Ik sloot hem te veel op met opstappen, hield dus de buitenteugel vast. Dat trucje hoeft dus niet altijd op te gaan. Laat je zadel nakijken en probeer anders eerst eens gewoon te hangen over het zadel. Ik denk namelijk dat je paardje het vertrouwen met opstappen een beetje kwijt is.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:05

Home » Forum » Over Paarden » [RT] Rijtechnische problemen

Paard staat niet stil met opstijgen

Hier is al een topic over.... kijk hier maar...

Flore

Re: kan niet opstappen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:54

Mijn paard stond vroeger ook nooit stil. Nu krijgt ze een suikerklontje als ik opstap en als ik eenmaal zit. Ik kan nu met een lange teugel opstappen en ze verzet geen voet meer omdat ze weet dat ze een klontje krijgt!

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:35