shet bij paard in de stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alano

shet bij paard in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:17

zou het een goed idee zijn om bij mijn paard in de stal een shetlander te zetten? hij heeft een uitloop stal dus zegmaar 2 keer zo groot als een gewone 3x3 box. (zomers zouden ze dan de wei op gaan)
maar levert dit geen problemen op als ik ga rijden dat de shet dan bijv. helemaal gek word omdat hij dan gescheiden van z'n maatje word?
alvast bedankt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:18

Een vriendin van mij had dit ook en dat ging hartstikke goed, maar dat zal van paard tot paard wel verschillen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:27

lijkt mij vrij klein voor een paard én een shetlander. Met mooi weer willen ze namelijk beiden buiten staan (in een stukje van 3x3) en bij slecht weer beiden binnen (in een hokje van 3x3). als je er twee paarden in moet houden moeten zowel je binnen als je buitenverblijf groot genoeg zijn voor twee paarden TEGELIJK..

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:37

ja, daar heb je wel gelijk in...maar dit zijn de grootste stallen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: shet bij paard in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:41

Mijn oude pony heeft 10 jaar met mijn Shetlander gestaan in een box van 3,5 x 3 dat ging hartstikke goed, dikke maatjes waren het maar ze gingen wel het hele jaar door overdag naar buiten. Nu staat mijn Shet met mijn jaarling samen in die box en dat gaat ook goed.
Ik denk dat als je ze de hele winter in zo'n loopstal laat dat ze echt veel te weinig bewegingsruimte hebben en zich aan elkaar gaan irriteren. Dus kan wel goed gaan mits ze overdag naar buiten kunnen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:41

Ik zat er ook over te denken maar doe het dus niet.
Shet en paard zijn gek op elkaar maar als ze nu bij elkaar buiten staan is het van elkaar losweken al zo'n gedoe, als ze dan samen in 1 box staan lijkt me dat al helemaal niet te doen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:44

Opzich kunnen ze wel bij elkaar, maar ze moeten dan wel beide genoeg ruimte hebben! Elk paard is hier verschillend in, en dat kunnen wij ook niet zeggen hoe moeilijk of hoe makkelijk het scheiden dan is/wordt.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:51

@ Sily: ik had mijn Shet van veulen af aan en heb hem van het begin af geleerd alleen te staan. Gorben was de reden waarom ik een maatje moest hebben omdat hij niet alleen kon staan. Maar als ik wilde rijden bleef Sam gewoon of in het land of op stal en dat ging prima als je ze er maar vanaf het begin af aan laat wennen. Nu met Hunter doe ik hetzelfde, de ene keer neem ik Hunter uit de box en de andere keer Sam en blijft Hunter dus alleen en dat gaat goed. In het land gaat het ook goed. Het is gewoon een kwestie van wennen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:58

Lontje mijn shet is 13 en mijn bonte 4

Maar toen de bonte kwam heeft de shet hem uitgekozen als beste maatjes zijnde, hij is dwars door een stroomdraad heen gerend, de groep in gegaan en naar bonte gelopen die op dat moment helemaal alleen stond omdat hij nog niet geaccepteerd werd door mijn haf en de andere merrie die erbij stond.

Vanaf dat moment zijn die twee een eenheid, ze hebben 1 keer samen in een box gestaan omdat de shet uitbrak en snel mee rende naar zijn boxje, stonden samen hooi te eten en met geen mogelijkheid kreeg ik shettebeest er nog uit

Denk niet dat het bij alle paarden een kwestie van wennen is, in de zomer staan ze samen in het land en haal ze er ook samen uit, 1 van de 2 eruit halen en de ander gaat dwars door de stroomdraden heen.

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:06

oooeeewh dat is drama ja , ik had dus hetzelfde met Gorben (was 28), die kon absoluut niet alleen op stal of in het land staan. die kwam inderdaad ook dwars door alle hekken en draden heen zetten. Gelukkig kwam ik toen op een stal waar ze met z'n allen tegelijk naar buiten en naar binnen gingen en toen kon ik dus ook met mijn shet aan de slag zonder dat Gorben helemaal uit zijn dak ging. Moet wel zeggen dat mijn Shetje gewoon heerlijk no nonse is en zich er gelukkig niet druk om maakt (hij was 1,5 toen ik hem kocht, nu 12) Maar als er verder geen andere paarden zijn of als ze de andere paarden niet goed genoeg vinden dan is het inderdaad een groot probleem! Dat leer je ze ook inderdaad niet meer af denk ik .

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:10

ow ok.....dan ga ik er nog eens goed overna denken

Lontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:12

Ik denk als je een veulen shet koopt of jaarling en hem/haar van begin af aan ook alleen leert te staan dat het dan wel moet kunnen.
succes ermee

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:25

Bij mij op de manege doet 1 iemand dat ook en het gaat hartstikke goed hoor

xxx

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:18

mijn fjord, merrie van 2,5 en minihengstje van nog geen jaar staan samen in stal van 5x3, en gaan samen ook de wei in. helemaal geen problemen. eten doen ze samen uit 1 bak. en hooi van dezelfde stapel. en snachts liggen ze helemaal tegen elkaar aan, echt lief!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:55

Bij Rashida staat ook een shetlander.. Dit gaat eigenlijk best goed.. Ze staan nu in een box van 3 bij 3 of 3,5 bij 3,5 ofzo.. Over 2 weken komen ze in een grotere box te staan, dus dat is wel fijn

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:42

Ik denk dat je dit gewoon moet proberen
Mijn shet zou dus nooit bij mijn dravertje komen. Die gaat trappen als 'ie te dicht bij komt, dus dat risico neem ik niet.
Als het goed gaat, waarom niet
Volgens mij vinden ze het eerder gezelliger

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:46

Ik vind ook dat je het moet proberen hoor..

Bij ons op stal staan er ook een shetlander en een gewoon paard bij elkaar in stal, (grote stal) en het gaat supergoed tussen die 2! dikke maatjes van elkaar. Dus het zou moeten kunnen..

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:24

Ik heb 2 echte mini shetten en een e pony in een stal van 3,5 bij 3,5

Dit gaat uitstekend, nog nooit ruzie geweest en ze staan verder altijd buiten, dit is alleen in de winternachten. Ze eten ondanks de gescheiden voorbakken uit 1 bak en staan netjes bij elkaar aan het hooi.
Ik heb nog nooit 1 seconde problemen met ze gehad en ze hebben de ruimte om alledrie lekker ruim te liggen

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:30

Heeft die shet anders geen stal?? Ik zou er wel een beetje mee oppassen.. sommige paarden (dan kijk ik naar de mijne meteen) kunnen heeeel erg kwaad worden op shetlanders, vraag me niet waarom maar sommige hebben een bloedhekel aan die beestjes en moeten er niets van weten.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:34

Ik had eerst ook mijn mini-shet bij mijn paard van 1.70 op stal en dat ging prima.
Als ik mijn paard eruit haalde - prima, maar andersom werd mijn paard wel onrustig..(het ging wel)
Toen ze alebei een poos drachtig waren heb ik ze uit elkaar gehaald. Ze hadden duidelijk wat meer ruimte nodig voor zichzelf...

Natuurlijk eerst in de bak testen of ze elkaar aardig vinden...en dan heel langzaam naar de stal verhuizen (dus eerst de shet aan dde buitenkant van de stal vastzetten etc)
Eerst was de shet de baas over mijn paard

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:38

Een vriendin van mij doet heeft ook een shet bij haar new forestpony staan. Ze zijn dikke vriendjes. Ze staan in een stal van 3x4 en gaan overdag regelmatig op de wei. Als we de pony gaan rijden en de shet laten staan in de stal is er niks aan de hand. Als we de pony uit de wei halen en de shet laten staan met de andere paarden dan ontsnapt de shet steeds. Ik moet er wel bij zeggen dat die shet gereden wordt door haar zoontje van 8 dus die komt er toch wel vrij regelmatig tegelijk uit met zijn maatje

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:39

Tja, ik ken een verhaal dat iemand inderdaad de shetlander ook bij haar paard zette, om zo kosten van de stalling te besparen.
Dit ging even goed, tot het paard een keer pissig werd tijdens het voeren en de shetlander een gebroken kaak sloeg...............

Het ging altijd goed............. ze waren ook altijd lief voor elkaar.

Maar als er wel klappen uitgedeeld worden is zo'n shetlander natuurlijk heel kwetsbaar !!!!

Het is maar net of je dat risoco wil lopen.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:42

Dat kan natuurlijk. ik denk ook wel dat je goed moet bekijken hoe je paard nu al reageert tegen andere paarden. Als hij nu bv al last heeft van voernijd, dan zou ik het inderdaad niet doen. Daarnaast moet je goed kijken of de faciliteiten in de stal goed zijn. Die vriendin van mij heeft een waterbak die veel te hoog hangt voor de shet. Daarom zet ze altijd een emmer met water in de hoek voor de shet, maar daar op stal is er verder niemand die kijkt of er nog genoeg water is voor de shet. Let daar dan wel op

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:50

ilsejee schreef:
lijkt mij vrij klein voor een paard én een shetlander. Met mooi weer willen ze namelijk beiden buiten staan (in een stukje van 3x3) en bij slecht weer beiden binnen (in een hokje van 3x3). als je er twee paarden in moet houden moeten zowel je binnen als je buitenverblijf groot genoeg zijn voor twee paarden TEGELIJK..

er staat toch duidelijk in de 1e post 2 keer zo groot als 3x3...

lijkt me ruim genoeg voor een paard en een shet. wel opletten dat je ze ook nog uit elkaar kunt halen na verloop van tijd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:27

Mij lijkt het juist niet groot genoeg, de totale ruimte komt dan op 6*6 waarvan 1 kleine stal van 3*3 en een kleine uitloop van 3*3. Klinkt goed voor 1 paard. Maar twee paarden (ook al zijn het kleine pony's) is imo vragen om problemen.

Ik heb 2 stallen van 4,5 * 5,2, een paddock van 9*15 eraan vast. En daar lopen twee pony's in, een haf van 1.38 en een tinker van 1.45. Mooi dat die stallen soms te klein zijn als ze chaggerijnig zijn, doordat het wat nat is en ze niet genoeg kunnen lopen, Terwijl het verder de beste maatjes zijn Gelukkig kunnen zij nog op een redelijk grote paddock rondlopen en zo uit elkaar zijn, maar twee paarden op zo'n kleine ruimte is imo echt een noodoplossing en niet iets voor altijd...

Plus, het worden idd erge klevers...