Welk soort zand voor rijbak gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Welk soort zand voor rijbak gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:54

Wij willen graag een rijbak aanleggen. Het is hier kleigrond, dus de grond omgooien is geen optie. Wij willen graag een lichte bak, omdat ons paard artrose heeft. Wie weet welk soort zand we het beste kunnen gebruiken en dat ook nog goed water doorlaat i.v.m. de drainage? Ook willen we nog dennenhoutchips door het zand doen. Welke chips adviseren jullie? Grof of wat fijner en van welke leverancier?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:57

het zand moet niet te fijn zijn... als het droog wordt krijg je dan stuifzand en dat is loodzwaar.
je zand moet dus een klein beetje kleiig zijn, maar dat weet een bak aanleg bedrijf je wel goed te vertellen.

ik vind de fijne houtchips prettiger dan de groffe, de groffe blijven nogal bovenop het zand liggen waardoor het heel glad kan worden als het regent.

wat ook een optie is: tapijt of viltsnippers. dat geeft een hele lichte en toch verende bak die altijd droog blijft. je mag er alleen niet hoog in springen (is slecht voor de bodem) maar lijkt me niet dat je dat doet met een paard wat artrose heeft

Jol1

Re: Welk soort zand voor rijbak gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:02

Degene die de bak gaat aanleggen stelde drainagezand voor. Maar dat vind ik met rijden te zwaar, omdat dat een grove korrel heeft. Heeft natuurlijk wel als voordeel dat het water goed afgevoerd wordt. Daarom probeer ik er nu achter te komen welk zand een goed alternatief is.

Mijn voorkeur gaat uit naar houtchips, omdat als je ooit nog eens je zand wil afvoeren die chips geen probleem zijn, maar tapijtsnippers wel. Het kost je dan een kapitaal om het zand af te voeren.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:04

een grove korrel hoeft niet persee zwaarder te zijn. als het een tijd heel droog is is een fijne korrel juist belachelijk zwaar.

bij een vriendin van mij op stal hebben ze een achtenberg bodem met dreinage zand en die is absoluut niet zwaar. paard zakt er maximaal 2cm in weg (en zo hoort het ook bij een goede bodem)

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:40

mijnervaring met houtsnippers grof of fijn is uitermate slecht, zolang het droog is is het prima spul maar bij een lange tijd nat weer gaan de snippers composteren waardoor je een afsluitende laag op je bak krijgt en al het water er dus op blijft liggen ipv door te zakken naar beneden.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:37

wij hebben er vulzand in en moet zeggen dat die meestal prima te berijden is. wij hebben er ongeveer 7 cm inliggen. Je moet hem nl niet te diep maken anders wordt hij te zwaar

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:42

dit volg ik ik even wij wonen ook op de klei maar onze bak is niks

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:59

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:00

zeezand ???

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:13

bruine schreef:
mijnervaring met houtsnippers grof of fijn is uitermate slecht, zolang het droog is is het prima spul maar bij een lange tijd nat weer gaan de snippers composteren waardoor je een afsluitende laag op je bak krijgt en al het water er dus op blijft liggen ipv door te zakken naar beneden.

Mij lijkt juist als je compost ertussen hebt je juist een mooie bodem krijgt. Als je kijkt naar bosgrond of echte zwarte grond (van de compost dus), dus blijven gemakkelijk los en toch licht (en verend) en lijkt water niet veel problemen te leveren.
Misschien een idee om je stalmest door je bak te doen? (komt nu ineens in me op ). Zou misschien prima gaan op zandgrond, op klei misschien iets minder...

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:16

Wij zitten op hele zware kleingrond en hebben een bak met ruim 30 cm Scheldezand met daaronder worteldoek en daaronder weer drainage. Prima bak, maar het is op deze grond wel een kostbare onderneming ... Wij hebben er niks doorheen gemengd.

Wel laten we de loonwerker na het inrijden van het zand er goed met de shovel overheen rijden zodat de bak meteen een goed eind inzakt en vlak wordt. Regelmatig slepen met een bodemvlakkertje en het is een geweldig goede bak.

Na drie jaar was de bak behoorlijk ingezakt en dan krijg je dus weer kans dat er meer water inkomt van af de zijkanten, dus onlangs hebben we er 80 kuub zand op laten rijden en de shovel nog eens aan laten rukken.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:57

@suzy, hier werd die compost 1 drekbende , de grond is namelijk niet meer doorlaatbaar dus al het water bleef er op liggen

Jol1

Re: Welk soort zand voor rijbak gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 12:37

Monique, hebben jullie nog puin onder het zand of een andere laag tussen de klei en die toplaag van scheldezand? Waar ligt de drainage in? De loonwerker dacht er bij ons aan om sleuven in de klei te trekken, drainage erin en op de drainage grind. Daarna worteldoek en dan een toplaag van zand evt. met (hout)snippers.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:32

Onder het worteldoek ligt grind en daarin zijn geulen gemaakt waar de drainage in ligt.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:03

Suzy schreef:
bruine schreef:

Mij lijkt juist als je compost ertussen hebt je juist een mooie bodem krijgt. Als je kijkt naar bosgrond of echte zwarte grond (van de compost dus), dus blijven gemakkelijk los en toch licht (en verend) en lijkt water niet veel problemen te leveren.
Misschien een idee om je stalmest door je bak te doen? (komt nu ineens in me op :D ). Zou misschien prima gaan op zandgrond, op klei misschien iets minder...

Bedoel je dan deels zand vermengd met gecomposteerde stalmest? Dit heb ik nog nooit gehoord. Is dit wel goed als bodem?