Waar op letten bij het aankopen van een trailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Waar op letten bij het aankopen van een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 14:03

Waar moet ik opletten bij het aankopen van een trailer?

Welke hoogte moet deze zeker hebben ( als ik een paard wil met een schoft van max +/- 168 cm?

Ik heb een mooie gezien, hier vrij ver vandaag voor een hele mooie prijs, maar weet niet waar het addertje zit. Dus voor ik er naartoe ga vraag ik best nog eens naar de hoogte....

Maar weet dus niet hoe hoog hij zeker moet zijn

Want er bestaan er toch zo voor pony's ook , he ?

saleen

Re: Waar op letten bij het aankopen van een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:16

schattebol schreef:
Waar moet ik opletten bij het aankopen van een trailer ?

De kleur

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:19

de bodem!
Let op, bij een vastgeniete rubbervloer of gietvloer kan je de bodem alleen aan de onderkant beoordelen. Eronder kruipen en schroevendraaier mee!

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:18

Technische staat van het onderstel en opbouw.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:20

zeker de bodem bekijken!!!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:32

Paardentrailers (moderne) zijn allemaal 2 meter 40 hoog. Er zijn ook véétrailers, die zijn dan ook bedoeld voor vee, dus koeien. En die zijn wel lager.
Als je een nieuwe koopt, kijk dan gewoon naar wat je praktisch vindt. Voordeurtje aan de rechterkant vinden sommigen handig omdat je niet aan de verkeerskant staat als je hem open doet, anderen vinden het lastig dat je daardoor over de dissel moet stappen als je zelf links bent uitgestapt uit je auto.
Een zadelkast is handig, maar betekent ook dat je binnen geen ruimte hebt vóór je paard.
Kijk of de bandenmaat een beetje courant is (iedere 5-6 jaar moet je nieuwe banden, ongeacht of ze versleten zijn, is nodig ivm verteren/UV schade), of er een reserveband bij zit, en wat de moermaat is (lastig als de moersleutel van de auto niet past als je een lekke band hebt).

Sommige trailers hebben een houten tussenschot, anderen kunststof of rubber. Vloeren heb je met rubber of met grint. Buitenkant kan hout of polyester zijn. Het is maar net wat je wilt.

Je hebt ook trailers met 'koppelhulp' die aangeeft dat de trailer goed is aangekoppeld, maar laat je niet 'verblinden' door dat groene palletje op de koppeling - het kan ook schijnveiligheid geven voor wat betreft het aankoppelen - je moet zélf weten dat het goed zit.

Voor tweedehands trailers geldt: laat de bodem, de koppeling (demper!), de banden en de remmen controleren voor je hem koopt.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:38

Ibbel schreef:
Paardentrailers (moderne) zijn allemaal 2 meter 40 hoog. Er zijn ook véétrailers, die zijn dan ook bedoeld voor vee, dus koeien. En die zijn wel lager.
Als je een nieuwe koopt, kijk dan gewoon naar wat je praktisch vindt. Voordeurtje aan de rechterkant vinden sommigen handig omdat je niet aan de verkeerskant staat als je hem open doet, anderen vinden het lastig dat je daardoor over de dissel moet stappen als je zelf links bent uitgestapt uit je auto.
Een zadelkast is handig, maar betekent ook dat je binnen geen ruimte hebt vóór je paard.
Kijk of de bandenmaat een beetje courant is (iedere 5-6 jaar moet je nieuwe banden, ongeacht of ze versleten zijn, is nodig ivm verteren/UV schade), of er een reserveband bij zit, en wat de moermaat is (lastig als de moersleutel van de auto niet past als je een lekke band hebt).

Sommige trailers hebben een houten tussenschot, anderen kunststof of rubber. Vloeren heb je met rubber of met grint. Buitenkant kan hout of polyester zijn. Het is maar net wat je wilt.

Je hebt ook trailers met 'koppelhulp' die aangeeft dat de trailer goed is aangekoppeld, maar laat je niet 'verblinden' door dat groene palletje op de koppeling - het kan ook schijnveiligheid geven voor wat betreft het aankoppelen - je moet zélf weten dat het goed zit.

Voor tweedehands trailers geldt: laat de bodem, de koppeling (demper!), de banden en de remmen controleren voor je hem koopt.

Hhhmmm, tja niks aan toe tevoegen, eigenlijk....
Hoewel, je kunt het ook vanaf de andere kant doen. Koop het grootste wrak wat je vinden kunt, betaal er hooguit 200 euro voor (eigenlijk al te veel) en bouw hem zelf opnieuw op. Dat vergt natuurlijk enige kennis van zaken, maar het kan wel

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:40

Zou je adviseren om een 2 hands trailer bij een zaak te kopen. Je hebt veel handelaren die zich als particulier voordoen en kopen een trailer maken hem schoon en verkopen hem aan jou met dat hij helemaal na is gekeken en dingen vernieuwd zijn.

Let op dat de assen niet krom zijn (door een kuil gereden), kijk of het plaatje van het chassis klopt, kijk naar de remmen

Bij een zaak is het meestal iets duurder maar je hebt wel garantie en weet dat de trailer goed is. Je moet er wel aan denken dat jou paard en misschien die van je vriendin er ook in staat en als er wat zou gebeuren het leed niet te overzien is.

Succes !!!!

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:04

Kijk of de papieren kloppen met wat er op het trailerplaatje staat.
Ik heb weleens een trailer gehuurd ( bij een bavag bedrijf) die zwaarder bleek te zijn dan op de papieren stond en we daar door bijna een ongeluk gekregen hebben.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:23

Kijk goed naar de bodem en de wanden, word achterdochtig als er extra zstukken op de wanden zijn gezet (binnen en/of buiten)neem een dunne schroevendraaier/prikker mee en ga onder de trailer liggen om te kijken of alles wel hard genoeg is, vergeet ook niet de laadklep, die moet ook absoluut hard zijn Ook de verlichting moet het doen, de papieren moeten in orde zijn en de trailer moet een eigen kenteken hebben.

schattebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 11:34

Alina schreef:
de trailer moet een eigen kenteken hebben.

Stomme vraag: in Belgie ook?

saleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:18

nee in belgie moet dat niet...... DUH

hoe komen ze er toch bij dat belgen dom zijn......... geen idee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:22

Felicity schreef:
Citaat:
Ik heb weleens een trailer gehuurd ( bij een bovag bedrijf) die zwaarder bleek te zijn dan op de papieren stond

dat kan doordat er later een rubber vloer in gestort is die wordt niet meegeteld bij de keuring voor de RDW, eveneens de trapbescherming etc niet. Al dat rubber bij elkaar is behoorlijk zwaar!

Saleen schreef:
Citaat:

Beetje minder kan ook wel he, jij komt met deze opmerking op mij ook niet echt bijster slim over! Schattebol stelt gewoon een vraag en daar kan best normaal op worden geantwoord.

schattebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:43

schattebol schreef:
Alina schreef:
de trailer moet een eigen kenteken hebben.

Stomme vraag: in Belgie ook?

bij nader inzien toch niet zo een domme vraag omdat bepaalde aanhangers WEL een eigen nummerplaat hebben omwille van grootte of speciale afmetingen........

saleen schreef:

en dit getuigt idd niet echt van een bijster slim inzicht op het vlak van vriendelijkheid en hoffelijkheid

hoe komen ze er toch op dat nederlanders boeren zijn?

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:31

Geen idee of het in Belgie ook moet, ik zou ook niet weten waar ik het voor je kan vinden...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:09

cissy schreef:
Felicity schreef:
Citaat:
Ik heb weleens een trailer gehuurd ( bij een bovag bedrijf) die zwaarder bleek te zijn dan op de papieren stond

dat kan doordat er later een rubber vloer in gestort is die wordt niet meegeteld bij de keuring voor de RDW, eveneens de trapbescherming etc niet. Al dat rubber bij elkaar is behoorlijk zwaar!

Ik vond het echt heel gevaarlijk.
Wij gebeld naar dat bedrijf. Toen we bijna in de vangrails zijn beland. Omdat dat ding heel erg zwabberde achter de auto.
Zegt die vent dood leuk ja dat kan kloppen je auto is te licht. Volgens het papier van de trailer en de auto mocht hij dat gewicht hebben. Kijken we op dat plaatje was de trailer 500 kilo zwaarder dan op de papieren stond.

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:41

Schattebol,

Ik lees allemaal informatie over hoe de trailer voor ons mensen moet zijn. Dit is natuurlijk ook heel erg belangrijk maar vergeten we niet te kijken naar wat voor het paard belangrijk is.

Ik zou de trailer altijd bij een officiele dealer halen. Ik zelf heb goede ervaringen met www.vanhooffaanhangwagens.nl in drunen.

Haal je de trailer bij een goede dealer dan hoef jij je over de bodem, de assen etc geen zorgen meer te maken. Je kan dan kijken wat is voor je paard handig.

Waar moet de trailer voor het paard aan voldoen:
- lichte binnenkant
- niet te veel ruimte (is een misverstand)
- niet te stijlen klep
- goede oploopmat geen losje houtjes bijv.
- goede stangen met weinig spelling
- stangen die snel en veilig te plaatsen zijn
- goede ventilatie mogelijkheden
- goede haken voor het vast zetten van je paard en het ophangen van hooi
- geen gevaarlijke uitsteeksels aan de klep waar je paard zich aan open kan halen.
- voldoende ruimte tussen de voor en de achterstang minimaal 180cm bij een paard van 1.68
- goede bodem, niet glad (dus ook geen stro in de trailer)
- goed tussenschot waar het paard niet onderdoor kan.

Ik denk dat dit de belangrijkste zaken voor het paard wel zijn mochten mensen nog andere zaken kunnen toevoegen dan zie ik het graag.

Groet
Conrad van Pruijssen

Bedenker van een paardvriendelijke aanpak om een paard trailermak te maken. (werkt ook bij echte traumapaarden)