pony verdronken wegens luiheid landeigenaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schanshaas

pony verdronken wegens luiheid landeigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:18

Hallo

Afgelopen september hebben ik en mijn vrienden shetlander gekocht, deze is helaas verdronken door luiheid van de land eigenaar.
Wij hadden hem op een landje gezet waar een slechte omheining omheen zat, dus ben ik regelmatig in contact geweest met de land eigenaar en die zei telkens"van het 't weekend doe ik er wel wat aan. Op een gegeven moment werden wij het zat en gingen we opzoek naar een ander stuk land. dit was helaas lastig te vinden nu hetgeen het een hengst was. In die periode dat wij een ander land aan het zoeken waren is onze magic verdronken. Wie is hier dan verantwoordelijke?

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:20

Als ik zelf al kan zien dat de omheining niet goed is, en dat de landeigenaar er niks aan doet, dan had ik er al lang zelf wat aangedaan.
Dus ik denk dat je zelf schuldig bent. Want wat is het voor moeite om zelf een draad te spannen?

jubeltje

Re: pony verdronken wegens luiheid landeigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:21

Ik denk toch jullie, omdat bij aanvang al bekend was dat het stuk land slechte omheining had. Dan blijft het jullie wordt tegen het zijne.

En verder ga ik met mijn voorganger mee, jij bent verantwoordelijk voor de levenskwaliteit van jou pony.

schanshaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:22

Hij had namelijk gezegd dat hij het snel zou doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:22

Kijk eens in dit topic: viewtopic.php?f=13&t=506036

JIJ bent verantwoordelijk voor waar je je pony stalt....

De titel van dit topic moet dus zijn: Pony verdronken omdat IK te besodemieterd ben om een deugdelijke wei voor 'm te zoeken....

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:23

Jij bent verantwoordelijk voor het leven van je pony. Je had ook zelf een draadje kunnen spannen, en je wist dat de omheining niet goed was. Ik had me pony er al helemaal niet ingezet!

Een eigenaar is zelf aansprakelijk voor zijn/haar dier...

schanshaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:24

We hadden eindelijk een land gevonden waar een hengst op mocht staan. Dat is hier namelijk een moeilijk te vinden

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:24

Je bent als paardeeigenaar ten allen tijde verantwoordelijk voor je eigen paard. En als je ziet dat de eigenaar er niets aan doet, moet je je paard daar weghalen. Dat het moeilijk is om een hengst ergens onder te brengen had je van tevoren moeten bedenken. Maar desnoods huur je ergens op een stal een box waar hij dan inkan. Dat dit eventueel met meer kosten verbonden is, is niet het probleem van de landeigenaar, maar van jullie.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:25

Echt ontzettende pech dus!
De landeigenaar kan wel vanalles beloven, maar als dat niet gebeurd dan moet je daar je pony weghalen.
Een pony is je eigen verantwoordelijkheid; je hebt er zelf voor gekozen om je pony daar neer te zetten (land zonder omheining) dus weet je wat de gevolgen kunnen zijn.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:25

ja oke, maar jullie hebben zelf wel gemerkt dat hij het niet snel deed. ik had het in eerste instantie zowieso zelf gedaan. als de landeigenaar het toch wil doen, maar het na het weekend waarvan hij zei dat hij het zal doen, niet had gedaan, had ik toch echt zelf even de omheinig in orde gemaakt.

ook ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor de levenskwaliteit van je pony (mooi verwoord jubeltje!)

verder helemaal eens met bovenstaande reacties!!

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:26

Dan nog hadden jullie in mijn ogen zelf een draadje kunnen spannen. Jullie hebben blijkbaar wel gezien dat het gevaarlijk was zoals de wei erbij lag, maar jullie hebben er zelf ook niets aan gedaan. Het spijt me heel erg, maar ik denk toch echt ook dat jullie verantwoordelijk zijn

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:04

Het is al vaak gezegd, inderdaad, je bent zelf verantwoordelijk voor je pony en dus ook waar je hem stalt c.q. in de wei zet!

Als je ziet dat de wei niet in orde is, kun je er voor kiezen om je pony er niet in te zetten of om inderdaad zelf de omheining in orde te maken.
En dat het moeilijk is om een wei voor een Shetlanderhengst te vinden, dat geloof ik niet! (ik heb zelf ook altijd Shetlanderhengsten gehad en heb ze nog steeds!)
Tuurlijk heb je wat beperkingen, maar zolang het geen rijpaardhengst is... Een Shetlander kun je al gauw ergens kwijt! En ook ben ik het hierbij eens met een reeds geplaatste opmerking; dit had je van te voren moeten voorzien als je een hengs aanschaft!

De moraal van dit verhaal: het is echt je eigen schuld en je hoeft het een ander niet te verwijten! En ik hoop dat je, mocht je nog weer een pony kopen, de volgende keer beter oplet waar je hem of haar in de wei zet! Maar als je het mij vraagt moet je eerst eens nadenken of jij het wel waard bent om een pony te hebben....

schanshaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 18:53

okeej ik had de wei in orde kunnen maken maar zodra ik aanbood het te doen zei hij nee ik doe het ik wil dat et goed gebeurd...

daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor het land...
dat we verantwoordelijk zijn voor de pony okee..
de land eigenaar gaf ons ook geen geld om de omheining te kopen...
desnoods hadden we het 2e hands gekocht...
nu de pony dood is.. en wij nu weten waar hij is...
heeft de land eigenaar zijn land door gegeven aan een ander... hoe bedoel je scheinheilig... het is dus ondertusse bekend dat HIJ de schuldige is van het verhaal...
wij gaan er nu een stokje voor steken dat de rest van de paarden NIET verdrinkt dus zorgen wij er voor om de paarden er af komen...
of de omheining moet gemaakt worden...

oowjah we hebben veel dingen daar die daar niet in orde zin.. bijv de stallen ( waar we ons paardje niet eens indurfte te zetten ) die zo ompleurd...

nou ik laat het hier ff bij...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:56

Wat wil je nu met dit topic bereiken?
Hoe je het ook wendt of keert, jij had je pony niet in een wei mogen zetten met slechte omheining. Rot voor je pony dat het zo is afgelopen maar echt je eigen schuld.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:57

tja je hebt er zelf voor gekozen om je pony daar heen te zetten hoor. als je ziet dat de stallen niet goed zijn en dat je je pony dara niet in durft te zetten, zoek je toch een ander plek?

is er vooraf afgesproken dat de omheining bij de wei in zat? wij verhuren ons land ook aan mensen, maar bij dat huurgeld zit de omheining niet in. paarden hebben lint nodig, schapen gaas, noema maar op, dat is niet te doen. de eigenaren zorgen zelf voor de omheining, en als ze weg gaan krijgen ze die omheinig uiteraard ook mee. en ik hoor veel vaker dat mensen het zo doen.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:59

Ik denk niet dat de eigenaar van de pony geheel verantwoordelijk is. Goed, de omheining was slecht, maar hij heeft niet 't recht om zelf daar een draad te spannen omdat het zijn land niet is.
Bovendien ben je op zoek gegaan naar een ander stuk land, dat werkt ook in je voordeel.
Ik vind dat de eigenaar van het land verantwoordelijk is. Als je iemand toestemming geeft zijn paard bij jou in het land te zetten moet je ervoor zorgen dat het land in orde is.
Hoe lang heeft jullie pony daar gestaan?

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:02

Schaduw ?
Hm ik heb er geen verstand van maar igg heel erg veel sterkte

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:03

Dat is niet waar Cadish, iemand kan jou toestemming geven om een paard los op zijn erf te zetten, loopt hij de weg op en wordt hij overreden dan is dat jouw eigen verantwoordelijkheid.

Het is zelfs zo dat ik een paard heb gehad met een open been door korte paaltjes in de bodem van de wei die er werden ingezet waar ik niks van wist, ik kwam 's avonds aan en mijn paard moest gehecht worden. Toch eigen verantwoording want ik had de eigenaar toestemming gegeven mijn paard op dat land te zetten, ook al wist ik niks van de paaltjes die er in de loop van de dag werden ingezet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:05

Heel erg voor de pony

maar de enige die je de schuld kunt geven is jezelf.
jij wist dat de wei slecht was en zet hem er toch in.

en castreren is zo moeilijk niet, dan had je hem overal kunnen stallen.

Zelf ben ik ook een paar keer van stal veranderd, omdat er gebreken kwamen die niet opgelost werden.
1x heb ik op eigen kosten een wei hoger afgemaakt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:09

Ik denk idd ook dat het jouw verantwoordelijkheid is. Het ws toch jouw pony, en jij moest zijn land kkiezen. De pony kon dit zelf niet doen. Als je was gaan kijken naar het land, en je had de omheining gezien, dan had je bijvoorbeeld eerst kunnen zeggen dat het in orde moest komen, en dat je dan je pony erop zou zetten. En verder, als de stallen zo slecht waren, dan had ik hem zowiezo niet daarneer gezet.
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar het is wel zo. Teminste, vanuit mijn ogen. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig voor je is, maar misschien moet je er eens een keertje goed over nadenken.
Groetjes, mij

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:11

Misschien eerst weiland en een goede stal zoeken voor je zomaar een pony koopt! Sorry hoor, maar hoop wel dat jij nooit meer een paard koopt!!!!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:12

Ja, eerlijk gezegd had jij er ook wat aan kunnen doen, je ben eigenlijk zelf lui als je maar afwacht tot er wat aan gedaan word! Als je echt van zo'n ponytje houd, had ik er al lang wat aan gedaan!

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:14

Ja oke Urielle, maar de eigenaar van het land heeft er toch ook schuld aan? Hij ziet immers zelf dat zijn land niet in orde is en de eigenaar van de pony bied zelfs nog aan het zelf te doen maar dat wil hij ook niet.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:15

Citaat:
oowjah we hebben veel dingen daar die daar niet in orde zin.. bijv de stallen ( waar we ons paardje niet eens indurfte te zetten ) die zo ompleurd...

nou ik laat het hier ff bij...

Je zet je pony er dan toch niet neer?????!! Als er zo slechte stallen zijn?? Zet hem dan gelijk op een betere stal! Sorry, maar het lijkt alsof je niet zoveel voor die pony overhad..

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:16

Cadish schreef:
Ja oke Urielle, maar de eigenaar van het land heeft er toch ook schuld aan? Hij ziet immers zelf dat zijn land niet in orde is en de eigenaar van de pony bied zelfs nog aan het zelf te doen maar dat wil hij ook niet.

Als de eigenaar die omheining niet wou plaatsen was ik allang weggegaan en een betere stal gaan zoeken!