ataxie.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

ataxie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 22:20

Heey!

Ik had een vraagje.. Er staat ergens een advertentie van een paard die i.v.m van lichte ataxie niet meer geschiks is voor de sport. Nou ben ik niet echt thuis in dit soort dingen. Dus wat kan je allemaal er dan nog meedoen? en zou ze nog gewoon geschikt kunnen zijn voor recreatiepaard?

groejes Naomi

Margee

Re: ataxie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:42

Ligt eraan waardoor de ataxie is gekomen en in welke mate het dier atactisch is.
Persoonlijk zou ik daar niet graag opstappen. Ik heb nml een atactisch (zo bleek) paard gehad dat gewoon omviel omdat zijn achterbenen bepaalde hersenseintjes vertraagd doorkregen.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 22:46

Waardoor het komt weet ik niet. Zou ik na moeten vragen. Maar had dat paard het in lichte vorm of zwaarder? Ik wist wel dat het met het zenuwstelsel enzo te maken heeft. Maar had verder geen idee hoe dat dan met rijden gaat.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:01

ik zou er niet aan beginnen!
mijn paard werd afgekeurd op ataxie, wat niet zo bleek te zijn, zn bekken stond al jaren scheef waardoor hij verkrampt was

maar ataxie is ene verzamelnaam voor veel 'vage' klachten die te maken hebben met de coördinatie van de achterhand, wat weer komt door stoirngen in de signaaloverdracht.

het paard kan bijvoorbeeld moeite hebben met korte scherpe wendigen of met zijgangen, weer anderen hebben moeite met nageeflijk lopen of met het schakelen in tempo
ook schijnt het zo te zijn dat ze de eerste misstappen maken in de galop, met risico op vallen en ataxie kan ook nog eens erger worden
ook is het voor het paard niet prettig, ik ken een paard wat wel echt ataxie had en die schrok er zelf steeds van als hij een misstap maakte, zelf zou ik er ook niet graag op rijden, een keer een echte misstap en daar lig je dan samen met je paard

hoe leuk, lief, braaf en mooi het paard ook mag zijn, ik zou verder zoeken naar een ander paard!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:52

Ben het helemaal met renske eens.
Een paard kan nog zoveel krijgen, dus waarom eentje kopen die al zoveel heeft?
Ik zou gewoon rustig verder zoeken naar een ander paard.

mirgino

Re: ataxie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:26

ik heb ook [als het dezelfde is ] de adv gezien.

de merrie wordt alleen verkocht voor de fok,er kan niet meer mee gereden worden staat er!

je kan hier dus niet meer op rijden!

zo`n adv vindt ik erg link,er zijn nl altijd mensen die denken een goedkoop paard te kunnen kopen om als rijpaard te gebruiken.
[deze heeft redelijk goed in de sport gelopen]
ook al zetten ze het erbij,ik zou zo`n paard af laten maken als ik hem niet kon houden maar nooit verkopen! je weet maar nooit wat een andere eigenaar er mee doet.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:49

Ik zou zo'n paard ook nooit kopen, er zitten een hoop risico's aan.. En je kunt er lang niet alles meer mee doen. Ik zou voor een ander paardje gaan die (nog) niets heeft.