Stalprobleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:05

Mijn haf wordt helemaal gestoord als ze de stal in moet. Op vrijdag, na onze les staat ze daar altijd een nacht, omdat het dan te donker is om haar in de wei te gooien, we moeten dan namelijk een stuk lopen.
Als je haar in de stal zet, gaat ze gewoon rechtop tegen de deur aanstaan, en maar schoppen en slaan.. Na eent ijdje wordt het beter, maar sochtends begint het weer.. We doen haar zo weinig mogelijk in de stal, maar die paar nachtelijke uurtjes moet het gewoon :S

Ze is nu 4 jaar...

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:30

Mmh denk dat het bij Prom om dezelfde reden is als bij Sas...Het niet kennen en niet snappen. Sas vind het ook maar niks om tussen 4 wanden te staan.
In het begin flipte ze ook helemaal...rondjes lopen, zweten, stressen, de hele mikmak. Prom helaas gaat alleen nog stapje verder...die begint te steigeren en te slaan. Maarja..wat doe je er tegen. Sas is momenteel steeds rustiger. Ze beseft dat ze er moet staan: eten en rusten/slapen. En ook weet ze dat ze de volgende ochtend weer er uit mag. Maar zet haar momenteel ook wel eens gewoon te eten in de stal en sinds ik dat doe is ze eigenlijk een stuk rustiger met de stal in gaan en daar vervolgens blijven staan. Ook nu is ze s ochtends ook mooi droog, terwijl de eerste paar keer ze s ochtends even drijfnat was als dat ik haar s avonds er in had gezet...arme dier.

Dus misschien is dat een optie voor Prom?? Vraag of het mag en geef Prom aantal keer het eten in de stal. Zodat ze stal gaat relateren aan iets positiefs en niet alleen: opgesloten worden tussen 4 wanden waarna de baas weg gaat.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:35

Krijgt ze er iets leuks?
Iets te eten, een poetsbeurt?
Heeft ze de mogelijkheid tot contact met soortgenootjes?
Met een bergje hooi op de vloer moet het toch een stuk beter gaan lijkt me.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:45

Het is niet zo dat ze een speelbal heeft, maar ze krijgt altijd haar voer in de stal die vrijdagavond. Ze heeft niet direct contact, naast haar staan geen paarden.. maar verder in de schuur wel (met looppad er tussen dus)

Bergje hooi ligt er wel.. Maar ik zal dat van Bella wel eens proberen.. om haar ook gewoon buiten de nacht een keer daar neer te zetten

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:22

Bij een soortgelijk probleem zorgde wij er steeds voor dat het liefste maatje van het paard in de box er naast stond. Het bleef nog een poosje moeilijk voor deze ruin, maar er kwam meteen meer rust. Misschien kun je zoiets versieren voor je haffie.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 09:09

Dat is ook nog wel een goede ja! Ik zal het eens met de staleigenaresse overleggen, mag vast wel : P (Altijd beter dan een paard wat de stal kapot trapt toch? )

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:27

Is de stalingang wel breed genoeg?
Misschien heeft ze zich wel een keer flink gestoten en durft ze er niet meer in.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 11:50

Het is niet zo dat ze er niet in durft, dat gaat allemaal goed, maar zodra je dan bij haar weg gaat is het mis.. ook al blijf ik gewoon in de schuur staan, dus ik kan haar nog zien.. ik hoef mijn rug maar om te draaien of ze begint weer... :S
(en in de wei doet ze dat niet dus het is absoluut niet zo dat ze wil dat ik bij dr blijft )

ellepel

Re: Stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:04

waarschijnlijk vind ze het eng om opgesloten te zitten.
zie het als een soort claustrofobie

probeer een stal te regelen die heel open is, en waarbij ze direct andere paarden kan zien.
misschien tijdelijk met een ander paard ruilen van stal en kijken hoe dat gaat?

Deborahtjuh

Re: Stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:50

Ga dit even volgen...
MIjn paardje flipte namelijk ook toen ze int begin op stal vloog, nu doet ze het alleen nog als ze op stal komt te staan ! Dus als ander paard naar de les is of zo ...
Iemand raad???

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:53

Probeer het in de stal staan leuk te maken, inderdaad door haar daar te voeren, flink wat hooi, een maatje ernaast, een speelbal noem maar op.

Misschien helpt oefenen ook. Trek er eens een middagje voor uit. Als je maar zorgt dat het leuk is!

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:13

Probeer idd de stal een beetje leuk te maken, maatje er naast, te eten.
Misschien kun je het ook een keer proberen als het niet hoeft.......
Straks wordt je paard een keer ziek en moet het op stal staan en kan dat niet omdat ze dat niet kan, of er bang voor is.
Ik denk gewoon dat ze het niet gewend is en dat ze anstig is.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:11

TJa ene kant klinkt maatje er naast logisch, maar toch zou ik dat niet doen. Omdat ze straks niet zonder dat maatje naast haar kan, terwijl het gewoon domweg niet mogelijk is er elke keer een maatje naast te zetten.
Verder ziet ze wel de andere paarden voor zich staan, dus daar zou het probleem niet moeten liggen. Denk meer dat het het is dat ze inderdaad tussen 4 wanden staat....en ze moet gewoon gaan beseffen dat dat tijdelijk is, er geen verandering in aan te brengen is en ze er ALTIJD weer uitgehaald wordt....

roompie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:40

mijn pony is nu 11 jaar ze heeft zo ongeveer 8 jaar in een loopstal gestaan...
bij ons is dat niet mogelijk, ook mijn pony is heel erg onrustig, er staat een ander paard, een bal heb ik geprobeerd, hooi krijgt ze op stal en ook haar andere voer,, toch blijft ze heel onrustig..
dus ik wil ook wel tips

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:46

Wat ze trouwens wél doet: In de winter in de wei staat er een keet, ook te vergelijken met een inloopstal. Deze is aan drie kanten helemaal dicht (tegen de wind). Hier staat ze wel gewoon rustig in!