voer ik mijn veulen te veel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

voer ik mijn veulen te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:58

Hoi,

Ik las laatst een topic over hoe je je veulen harder liet groeien.
Nou wil ik dat niet want hoe dan ook moet je toch tot z´n 3e jaar laten staan.
Maar nu stond er dat als je te veel voerde hij dus harder ging groeien maar dat dat dan slecht was voor de botten/benen.

Nu mijn vraag: voer ik mijn veulen te veel?
want ik heb een nrps-hengsten veulen van 9 1/2 maand oud en is ± 1.25/1.30(ouders beide 1.46)
Ik geef hem per dag 2 kilo veulen brok of 1,5 kilo veulenbrok en dan 1 bixschep haver.
Nou lijkt dit veel maar als ik minder voer dan zie je z´n ribben.
En dat staat ook zo raar want wij hebben nogal geregelt lui op ons pad.

Misschien is het ook wel leuk als je zelf een veulen van ± ouders ook 1.46 te vertellen wat jij hem/haar geeft en hoe groot ze zijn.

alvast bedankt,
groetjes yvonne
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-12-05 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:08

Ik denk dat het wel veel is. Kan beter op die veulenbrok houden denk ik,en geen haver.
Gewoon 1 a 1,5 kilo gaf ik mijn haf veulen van 6 maanden,en dan onbeperkt hooi geven,das ook erg belangrijk,dan word ie vanzelf wel dikker.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:10

Ik ga er vanuit dat hij toch ook wel (onbeperkt) hooi kan knabbelen?

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:12

Ik vind het ook wat veel. Mijn veulen krijgt 1 kilo veulenbiks. Onbeperkt hooi of kuil is wel het beste. Daar kan je hem beter wat meer van geven dan de biks.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:13

om hem in conditie te houden is veulenbrok goed, haver moet je niet geven, en een halve kilo is erg veel!
veulenbrok altijd geven in combinatie met veel, heeeel veel weidegang, logisch op die leeftijd.
beste is in een groep, waar ze swinters voordrooghooi krijgen en in de zomer gras .

Theeglas

Re: Is dit te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:40

Hij komt elke dag van 10 tot 5 buiten en hij krijgt ´s ochtends, ´s middagds en ´s avonds een halve kruiwagen kuilgras en een halve kruiwagen hooi.
bedankt voor de reacties

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:19

Ik vind dat hij wel erg weinig buiten staat, maar 7 uurtjes....
Haver zou ik inderdaad niet doen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:25

haver is goed voor de ontwikkeling van de spieren, maar voorziet ook in een flinke dosis energie! sommige paardjes worden er heet van, dus zeker niet teveel haver voeren. teveel haver en weinig beweging kan ook leiden tot spierbevangenheid, dus hou ook dat in de gaten. de hele dag door hooi voeren is erg belangrijk. gewoon zoveel als ze opkunnen zolang ze niet te dik worden. mijn paardje werd als veulen ook erg mager, en kreeg 1 kilo brok per dag op een gegeven moment. dikker werd hij niet, maar wel groter. hij is 10 cm hoger dan verwacht.
veulenbiks is een nogal onnatuurlijk voer, en kan leiden tot overhoeveelheden aan bepaalde voedingsstoffen bij het voeren van goed hooi/ kuil. belangrijk is dat hij een minaraalblok heeft, en goed hooi. kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar lees je alles over goed natuurlijk voeren, zoals het hoort bij de anatomie van een paard. dat je een beetje ribbetjes ziet bij een veulen is trouwens helemaal geen ramp... hangt ook af van het ras natuurlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: voer ik mijn veulen te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:33

Op dit moment krijgen onze veulens (en een jaarling) samen 6 kilo brok, wortels en onbeperkt hooi. Het gaat hier om een kleine maat hackney, een New Forester, een appaloosa (75% New Forest) en een jaarling kleine maat hackney. De eerste is heel klein, de andere 3 zijn zo'n beetje dezelfde maat. Ze staan in het land, precieze controle wie hoeveel binnenkrijgt is er niet, maar het is dus ongeveer 1,5 kilo per veulen. Ze doen het er goed op, zien er goed uit, maar hebben het ook nodig, omdat ze ook 24/7 buiten staan zonder schuilstal.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:40

Faniek, bij mij komen ze ook niet langer dan 8 uur buiten. Wil ik nog een beetje gras voor ze overhouden, moeten ze echt niet langer buiten staan.

Ik voer mijn veulen van bijna 5 maanden iets meer dan een halve kilo veulenbrok, 's ochtends krijgt hij kuil en 's avonds onbeperkt hooi om de nacht door te komen.
Ik heb een keer contact opgenomen met een voedingsdeskundige en die vertelde dat het beter was om hooi te voeren dan kuil, hooi is goed voor de darmen oid.

dorientjuh

Re: voer ik mijn veulen te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:26

Tinne: volgens mij gaat het meer om de beweging die ze krijgen door in de wei te staan dan dat ze onbeperkt gras kunnen eten. Ik zou ze bij jou dan ook onbeperkt op de wei laten staan en als het gras dan op is bijvoeren met ruwvoer.

x_Irisje_xJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:32

mijn kwpn veulen is 7 maanden. Ze krijgt 1/1,5 kilo veulenbrokken per dag, en 3x per dag hooi. Ook voeren we wortels.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:34

ik vind dat je erg veel brok geeft.
wat geef je aan ruwvoer? aan onbeperkt hooi/kuil zou je veulen in principe ook genoeg moeten hebben