Veulen vaak tong uit de mond!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eeyore

Veulen vaak tong uit de mond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:31

Mijn friese merrieveulen steekt vaak haar tong uit. Je ziet hem dan in haar mondhoek buiten hangen

Ze is bij mijn ouders geboren en zolang ze bij de merrie gelopen heeft, is het niemand nooit opgevallen dat ze dit doet.

Ondertussen is ze bijna 9 maanden oud en zou al haar tanden moeten hebben, dus daar kan het volgens mij ook niet meer aan liggen. Ze krijgt 1 1/2 kg havens brok per dag aangevuld met een schepje zeewier en voldoende ruwvoer. Natuurlijk heeft ze ook beschikking over een liksteen.

Behalve dat het er niet uitziet (andré van duin is er niets bij) vraag ik me af of dit kwaad kan en of er misschien iemand is die dit herkent en die weet waar het door komt.

Ze eet overigens prima en valt niet af. Haar mest ziet er ook prima uit.

Ik hoor jullie ideen dus graag, want ik zou graag willen dat ze het afleert.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:50

Heb ik echt nog nooit van gehoord! Wat vervelend zeg!! Ze krijgt wel veel zeg voor een veulentje Vraag het eens aan een dierenarts, die weet er vast wel wat voor of hoe het komt. Succes

Y_DG

Re: Veulen vaak tong uit de mond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:12

de eerste maanden deed mijn veulen dat ook! Als het ware met haar tong spelen! ze kon niet goed eten met altijd die tong buiten. Ze wou dan eten maar telkens ging die tong naar buiten!

is met de tijd overgegaan..

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:16

Deed jou veulen dat ook al toen ze bij de moeder stond? of is ze er ook mee begonnen na het afspenen?

En hoelang duurde het voordat ze het niet meer deed?

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:18

Bij ons op de manege staat er een 4 jarig paard & die doet dat ook vaak,maar die heeft er geen last van ofzo!

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:38

Is het geen verveling? Paard van me vriendin doet t ook uit verveling in de boeken staat dat ze door middel van de tong zo doen en wel eens waar een gekke bek trekken ze een soort stof aanmaken in de hersens wat verdoofd...waardoor ze zich niet zo ellendig voelen zeg maar....zelfde effect als een praam ....

Wilt niet zeggen dat de jouwe dat ook heeft maar dat paard stond vaak op stal en deed t uit verveling....

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:14

Het zou kunnen.

Nu staat ze overdag altijd buiten en heeft ze als ze op stal staat redelijk wat contact met andere paarden. Maar het kan wel degelijk

Ik heb net een happy snacker voor haar besteld. Die gaan we ophangen en hoop dat het helpt.

meer tips zijn natuurlijk altijd welkom

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:30

eeyore schreef:
Deed jou veulen dat ook al toen ze bij de moeder stond? of is ze er ook mee begonnen na het afspenen?

En hoelang duurde het voordat ze het niet meer deed?

ze deed het vanaf de eerste levensdag Ze is er een paar maanden geleden mee gestopt. Ze is 8 maanden ik maakte me er niet echt zorgen om..

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:34

Ken ook een paard die dit doet schijnt iets met een tongafwijking te maken te hebben maar weet niet precies hoe het zit.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:37

is het niet veel beter om der naar een opfok te brengen waar ze overdags met ze alle buiten staan en snachts in een loopstal, dan weet je zeker dat ze zich nooit verveelt, heeft ze genoeg beweging en zijn er mensen die verstand hebben van veulens..

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:53

Toevallig stond er een tijdje geleden in Bit iets over een paard die dat ook had.. Vooral tijdens het rijden dan.

Sommige paarden schijnen het te doen als ze volledig ontspannen zijn.. maar ik denk dat er heel erg veel verschillende redenen voor zijn!
Het komt trouwens best wel vaak voor geloof ik, sommige doen zelfs een nylon kous om de tong van het paard tijdens wedstrijden zodat die niet meer naar buiten bungelt.. Triestig natuurlijk, lijkt me niet echt lekker in je mond namelijk..

Maar als er verder niets met het veulen aan de hand is, is er niet echt een probleem hoor.
Maar wat krijgt ze ongelooflijk veel biks! Onnodig bij een veulen zou ik zeggen! Of heb je er een seciale reden voor?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 07:07

Kijk ook even de mond goed na, want sommige veulens/paarden doen dat als hun kaak gebroken is. (mijn paard heeft ook z'n kaak gebroken gehad in de opfok, en daar is nu nix meer van te zien hoor!)