weidegang in de winter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:24

hai allemaal

kan een paard met winterdeken en regendeken
dag en nacht op het land staan?
en er is geen beschutting (ja bomen waar geen blaadjes op zitten )
of is dit niet goed?

ArabStables

Re: weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:42

Het is wel beter om voor beschutting te zorgen als ze de hele winter op het land blijven staan. Pony's kunnen echt wel tegen een flinke partij kou, maar ze houden niet van langdurige regenval met wind, voor dit laatste is dan ook de schutstal bedoelt.
Het is natuurlijk ook per ras verschillend; een fjord of een haflinger zou ik eerder s'winters op het land zetten als een KWPN'er omdat die er gewoon wat beter tegen kunnen.
Maar als je een goede winterdeken/regendeken op je pony hebt liggen moet dit wel kunnen lijkt mij.
Zorg er wel voor dat je af en toe de dekens van je pony neemt, zodat alles even kan luchten; voor je pony ook prettiger.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:47

Met een deken en regedeken kunnen ze prima buiten. De regendeken houdt ze lekker droog en als het waait gaan ze maar met hun kont naar de wind staan.
Imo veel beter dan opgesloten in een hok van 3 bij 3 (want dat is een stal eigelijk wel)

Jol1

Re: weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:55

Veel paarden hebben toch een hekel aan vochtigheid. Kou is minder een probleem. Als het wekenlang erg nat is in het land, dan is het toch wel fijn als een paard een keertje droog kan liggen. Ook moet je voorzichtig zijn met mok. Als een paard 's winters mok krijgt, is het lastig om dit te laten genezen als je paard buiten staat. Zelf zou ik voor een schuilstal kiezen of het paard 's nachts binnen zetten. Het ligt natuurlijk ook aan het ras. Een shetlander kan er beter tegen dan bijv. een KWPN'er

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:04

Flame (welsh x new forrest) en Igor (welsh x oldenburger) staan ook 24/7 buiten.. Zonder dekens of wat ook.. ze hebben ook geen schuilstal, alleen word de wind een beetje opgevangen door een paar bomen.. Het gaat ze prima af hoor.. Als je paard er aan gewend is kan het..

Als ik gereden heb gaan ze even op stal om droog te worden en blijven soms een nachtje bij huis.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 05:46

Mijn verzorgpaardje (Tinker = koudbloedje dus) staat overdag gewoon zonder deken mocht ze 's nachts buiten staan heeft ze een dunne winterdeken om.
2 van de andere pensionpaardjes staan met 2 300grams winterdekens buiten maar 1 daarvan is geschoren.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:39

Alle paarden kunnen zonder extra bescherming gewoon de hele dag buiten staan, ook in de winter. Je moet ze dan wel al vanaf de zomer buiten hebben staan, zodat ze de wintervacht optimaal kunnen ontwikkelen.

Als je toch een beschutting wilt maken: van een drietal schuttingdelen maak je al een goed windscherm.... dakje erboven (golfplaten) en je bent klaar....

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:21

Tuurlijk kan dat.
Mijn paard staat ook dag en nacht buiten. Zomer en winter en dan zonder deken.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:26

Het kan wel! Paarden in het wild leven toch ook buiten? Oke dan zijn de paardjes van tegenwoordig niet meer zo wintervast als de wilde paardjes maar goed. Ze krijgen wel een dikkere vacht, en met goed voedsel en goede dekens kunnen ze makkelijk buiten lopen hoor
Mijn verzorgpony (haf) loopt ook de hele winter buiten.. (zonder deken)

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:28

in principe kunnen alle paardenrassen zonder dekens het hele jaar buiten blijven, maar omdat het buiten af en toe flink nat is, ben ik bang voor mok en zet ik ze snachts binnen