Karakter of omdat ik vreemd ben?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Karakter of omdat ik vreemd ben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:22

Vanmiddag zijn mijn man en ik bij een schitterende 5,5 jarige stermerrie wezen kijken.
Ze is een Marlon X Jorn. Drachtig van Cartano.
De eigenaar zei dat ze wat éénkennig was.
Dit klopte ook. Dat merkte ik gelijk aan haar gedrag.
Toen ik haar van buiten de box wilde aaien pobeerde ze me te bijten.
Ook toen ik bij haar in de box stond probeerde ze me te bijten.
Tot twee keer toe.
Dit is voor mij een reden om haar niet te kopen.
Mijn man zei gelijk, dat als ik twijfelde ik het niet moest doen.
4 van mijn 7 paarden zijn ook éénkennig, maar ze zullen nóóit bijten of proberen te bijten.
Nou vraag ik me af of dat kwam omdat ze me niet kende, of gewoon omdat het een karakter fout is?
Kunnen paarden bijten naar mensen die ze niet kennen, uit angst?
Of betekend dit misschien dat ze het vaker zal doen?
Vragen..... twijfels....

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:25

ik denk dat je haar gedrag naar de eigenaar ook maar eens moet bestuderen! laat hem/haar poetsen, opzadelen,... doet ze het ook naar de eigenaar, laat je haar beter staan!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:40

Ben enkele weken geleden ook naar twee paarden gaan kijken. Twee zussen, beiden zeer braaf. Toch was de ene niet zo blij met me, heeft verschillende keren proberen bijten en op een keer lukte het haar ook. Met de andere klikte het wel. Ik ben een week later nog eens gaan kijken en de ene legde oortjes in de nek en knapte naar mijn hand. De andere was weer superlief. Bij mijn vriendin en vader deed ze nooit iets. Mij kon ze niet luchten. Ik ben ervan overtuigd dat het soms gewoon niet klikt met het ene paard en bij andere juist wel. En persoonlijk laat ik mijn keuze daar wel van afhangen...

Manon

Re: Karakter of omdat ik vreemd ben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:42

Ik denk niet dat je het van 1x zien kunt beoordelen of het bijten puur naar jou gericht was, dus in het karakter of van angst bijvoorbeeld.
Maar ik vind het een logische keus dat je die niet hebt genomen, zou ik ook niet gedaan hebben.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:57

Mijn merrie doet dat ook naar vreemden, en dan vooral naar mannen, ze laat zich ook niet zomaar door iedereen uit de wei halen, ze heeft zelfs wel eens iemand uit de wei gejagen. Bij dit paard is het een combinatie van eenkennigheid en dominantie. Voor ik haar ging rijden deed ze het bij mij ook, toen ik eenmaal haar vertrouwen had gewonnen werd het een schat van een paard.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:05

Het hangt er ook een beetje vanaf of het écht bijten is of meer happen. Ik ken eigenlijk geen paarden die echt bijten wanneer het niet klikt. Happers ken ik daarentegen genoeg!

Sily

Re: Karakter of omdat ik vreemd ben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:51

Ik heb drie paardjes, waarvan de haflinger behoorlijk 1kennig is, de andere twee zijn pas beginnend
Maar alledrie zullen ze niet bijten, soms klikt het niet met een ander persoon en dan kan de haf wel behoorlijk vervelend worden, niet stilstaan, huppelen, wegdraaien etc.
Maar bijten doet ze gelukkig niet, maar weet niet wat zij zou doen als mensen haar gedrag niet zouden accepteren.
Misschien dat als ze idd gedwongen wordt om toch echt bezig te zijn met een ander persoon dat ze het wel zou kunnen doen.
Maar aan haar gedrag is wel te zien wat ze wel en niet fijn vind en daar stoppen de meeste mensen dan ook bij en wandelen door naar een "lief" paard

Misschien dat dit paard normaal niet zo ver gaat, misschien wel, misschien alleen naar vreemden, deed ze ook zo tegen de eigenaar of alleen naar jou toe?

Het kan natuurlijk altijd een keer niet klikken, kan ook dat ze de volgende keer superbraaf is en gewoon moest wennen.
Als je haar heel erg leuk vond zou ik anders nog eens een keer kijken, misschien dat ze ook gewoon een keer haar dag niet had en het hierdoor net een stukje erger werd.

Wat zei de eigenaar ervan?