Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e.d

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lorr_

Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:59

Hallo,

mijn pony wordt juli 2006 3 jaar.
Nou was mijn vraag wanneer ik kan beginnen met longeren met bit en zadel, en er voor het eerst op kan enzo.
Ik heb er geen haast bij, maar wil wel graag weten bij welke leeftijd je het beste kunt beginnen..

Alle reacties en tips zijn van harte welkom!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:21

Dat is echt per paard verschillend, de ene is vroegrijp en de andere kan een jaartje ontwikkelingstijd nog goed gebruiken.

Lorr_

Re: Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:24

maar zou ik haad nu al kunnen proberen aan de longe te zetten gewoon met halster?
een bitje los in met hoofdtelletje even vind ze geen probleeem

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:14

Wij laten onze 2 jarige in april inrijden.
*hij word in april ook 3*
Veel mensen die ik ken longeren hun twenters nu al. Die paarden worden in maart 3.
Ik zal de link van dit topic even in ons twentertopic zetten. Aangezien jij nog niet bij ons kan posten, dan kunnen hun, hun ervaringen met jou delen

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:24

Hier zijn al een heleboel topic's over:

Ik ben begonnen met rijden toen ze 3 jaar was.
Ik reed toen 3 keer per week een minuut of 10 a 15
en ik longeerde 1 a 2 keer per week

nu rijd ik 3 a 4 soms zelfs 5 keer per week een half uurtje met dit weer moet ik iets vaker rijden omdat ze zzzzoooo fris is met dit weer
ze is nu 3 jaar en 9 maanden.

succes met inrijden

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:24

DunDijk? hoe bedoel je met die link in jullie twentertopic zetten? waar kan ik hun antwoorden dan op mijn vraag lezen?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:26

ik zelf zou kiezen voor 3 jaar ongeveer.
en dan lekker rustig aan opbouwen.
Je hebt de tijd..
en als hij/zijn mak is is het ook nog wel eens goed ze een zomer ofzo op het land te zetten en dan weer voorzichtig oppakken.
waar ik veel ben (dressuur africhtingsstal) doen ze het met eigen paarden wel vaak zo..
Heel rustig aan.
Maar als ze paarden van anderen krijgen om te beleren moet het vaak sneller.
De meeste mensen willen niet al te veel kosten maken dus kunnen ze niet rustig 3 maand staan.
Dan moeten ze vaak als het kan binnen een maand of een paar weken mak zijn (ligt natuurlijk wel een beetje aan hoe mak ze hem willen hebben)
Maar vaak zie ik de paarden waar je de tijd er voor neemd toch vrolijker zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:27

Van de lente een keer.
Is hij dan lichamelijk of geestelijk nog niet klaar, wacht je tot de herfst.
En zonodig wacht je tot volgend voorjaar

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:51

Ik heb nu een hengstveulen van 8 maanden toen t mooi weer was borstelde ik hem en leerde ik hem netjes zijn hoefjes op te tillen(niet om uit te krabbe)Verder gaf ik hem eten en liep een stukje langs de wei was ong. in totaal 3 kwartier met hem bezig en ging hij de wei weer op....nu in de winter haal ik hem uit de wei geef ik hem biks borstel hem niet loop soms een rondje van misschien 5 minuutje en weer de wei op...Thats All....

Nu is mijn vraag wanneer zou ik meer met hem doen als hij hoe oud is....bijv even losgooien/longeren zeg maar wat....als hij 2 jaar is? heb er verder geen haast mee maar ben benieuwd...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:53

Ik vind 3 kwartier bezig zijn met zo'n jonkie al heel veel te lang
Persoonlijk zou ik daar mee stoppen.
En dan de rest pas gaan doen als hij min. 3 is

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:57

onder t eten een borstel er overhalen een stukje wandelen.....in totaal 3 kwartier teveel?????het is een echt aandachts oorgel....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:58

persoonlijk vind ik dat wel

minuut of 10, is vaak meer dan genoeg voor een jonkie
De meeste worden er ook stront vervelend van, jij hebt dan echt mazzel als het niet zo is

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:01

hahaha nou blijkbaar..... als hij me aan ziet komen staat hij al bij de uitgang.....en drammerig word hij nooit.... in de zomer onder t eten was hij schoon liep een stukje en stond weer tussen ze vriendjes

als hij op de wei staat heeftie het erg naar zijn zin maar de aandacht die hij van mij krijgt vind hij alleen maar fijn....en binnen 10 min heeft hij ze voer nog niet op

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:10

Longeren zou ikniet doen.. tenminste.. niet voor haar derde.. Veel mensen onderschatten dit.. maar longeren is zwaarder voor een paardje dan rijden. Mijn haf is met 3,5 ingereden.. heb ik laten doen.. Prom was er klar voor, die stond maar wat in de wei.. en vond het heerlijk om wat anders te mogen doen dan een wnadelingetje... Een ander paard dat ik ken was er met die leeftijd nog helemaal niet voor klaar, en die wachten dan ook nog een jaartje

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:07

runningkawa schreef:
Ik vind 3 kwartier bezig zijn met zo'n jonkie al heel veel te lang
Persoonlijk zou ik daar mee stoppen.
En dan de rest pas gaan doen als hij min. 3 is

ja das ook mijn methode.
Ik heb m als veulentje wel eens een paar minutjes aan touwtje gehad en flink geknuffeld, of een x een voetje op tillen.
En toen met 6 maand op de wei gedaan.
Nou kom ik z'n 2 x per maand ff kijken.
Geef m een knuffel en laat m lekker spelen met z'n vriendje.
Anders word hij veelste vrij straks en ziet mij als soortgenoot.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:37

Tilly ik zou ook niet te veel longeren van te voren, een paar keer dat ze weten waar ze mee bezig zijn en je stemcommando's kennen (en zadeltje erop etc.) is prima en dat kennen ze snel. Zoals Kawa al zei is longeren belastender dan rijden dus voor de rest gewoon onder het zadel wat leren.
Ik weet niet wat voor ras je hebt (sommige rassen zijn erg laat rijp) dus kijk goed naar je pony maar bijv. van het voorjaar zadel- en ruitermak maken (gas, rem en stuur erop), een halfjaar terug op de wei gedurende de zomer en dan in de herfst terug oppakken lijkt me prima.
Is je pony nog erg onvolwassen en denk je dat hij nog een eind moet groeien dan bijv. het najaar zadelmak en in het voorjaar terug oppakken.

Dat is wat ik aan zou raden.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:11

Ik heb er voor gekozen. Mijn paard in te laten met 3 jaar en een paar maanden. Laat ze eerst nog lekker klein zijn..

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:01

toen winston een jaarling was deed ik m al "longeren" gewoon een rondje links om en een rondje rechtsom 1x een week ofzo.toen ie 2 was heb ik ook geintroduseerd met het zadel en het hoofdstel, zodat ie dat ook al een keertje mee heeft gemaakt.zadel een keer er op leggen hoodstel een halster er overheen en een stukje wandelen,dat soort dingen.ingerden heb ik m pas toen hij 3,5 jaar oud was, moet zeggen dat tijdens het zadelmak maken het zadel ed en het longeren geen probleem waren, omdat ie al wist wat het was, dus dat was minder stress voor hem.

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 00:04

ik heb ook nog nix gedaan.. ben alleen benieuwd.. wil nix overhaasten ofzo.
wil zelf ook het beste voor mn pony, heb er zelf geen haast mee..
maar je hoort zoveel leeftijden van alla kanten, er hier zitten toch de meeste paardenkenners met redelijk veel verstand!

kan ik zeg maar wel in het land der halster om doen, en dan de longe eraan om te kijken of ze zelf een rondje loopt of er uberhaubt aan wil lopen o.i.d?? of raden jullie dat ook af?
bedankt voor de reacties iig allemaal!!

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:08

nee, hoor waarom zou dat niet kunnen? gewoon een rond linksom en asl dat gaat een rondje rechts om en klaar, braaf paard.belonen en over een paar dagen nog een keer doen.Die 5 min lijd ie niets mee

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:10

tja, ik hou daar niet zo van.
vind het zelfs grote onzin .. of nou ja ik zie er het nut niet van..
op die leeftijd moeten ze kunnen spelen ook al zou hij er lichamelijk niets aan over houden.

ieder zo zijn mening.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:16

ik begin het liefst vroeg. op dit moment heb ik er één op te voeden die nogal tweezijdig is. ze is 2,5 jaar, en superaanhankelijk en speels. aan de andere kant wil ze graag leren, en een nieuw commando leren vindt ze superinteressant. ze heeft al een keer aan de longe gelopen, en een paar keer een bitje ingehad. verder doen we veel aan stemcommando's, consequent zijn en vooral leren wat wel en niet mag. aan de fiets lopen vindt ze erg leuk, dat doen we dan ook regelmatig.
verder is het alleen maar spelen en wandelen. ik leer haar alles ook spelenderwijs, en ik doe niet moeilijk als ze is afgeleid oid.

vandaag stond ze in de stal met mijn paard, die ik aan het afzadelen was. ik heb toen voor de grap het zadel van mijn paard er op gelegd. ze vond het wel best, keek niet op of om. zadel was veeeel te groot, paardje is een meter, rijpaard is 1,52 meter
het heeft er een paar seconden opgelegen, toen ze geen reactie gaf was ik zó trots!
ze is ook al volledig verkeersmak, dat vind ik erg belangrijk. van veulen af aan regelmatig langs de weg gewandeld, maar ze is nooit ergens bang van geweest. erg fijn om mee te werken dus. voorlopig komt er niet veel bij, we gaan een beetje longeren (15 minuten per week ongeveer), puur om de commando's te leren. daarnaast gaan we oefenen met het bitje (dat doe ik gewoon op stal of in de wei om en dan laat ik het even zitten, de teugels komen later wel).

als ze 4,5/ 5 jaar is wil ik haar wel gaan inrijden. ze is nu ongeveer een meter hoog, dus het is nog even afwachten of ik erop ga passen. dat is ook de reden dat ik wacht to ze ongeveer 5 jaar is. naar verhouding zal ik vrij zwaar zijn, en de wervelkolom is pas uitgegroeid als een paard 6 is, dus ik wil haar niet verpesten.

vroeg beginnen vind ik dus erg belangrijk, verkeersmak maken ed horen ook bij het inrijden, en als een paard alles ineens moet gaan leren als hij of zij 3-4 jaar is dan komt dat als een donderslag aan heldere hemel. op jonge leeftijd kunnen ze nog veel opnemen, vooral het geestelijke aspect is dan belangrijk. mijn pony raakt nooit ergens van in de stress, ze is nergens bang voor. als ze later wordt ingereden hebben we daar alleen maar profijt van.

natuurlijk moet het beestje wel paard kunnen zijn. als je vroeg begint kan je alles over een langere tijd verspreiden, zodat het paardje ook de kans krijgt om zich als paard te ontwikkelen. mijn paardje gaat regelmatig naar een megagroot weiland, met een hele kudde shets, en daar heeft ze dan de tijd van haar leven. als ik haar roep, komt ze wel keurig netjes bij me. verder staat ze bij mijn paard in de loopstal, met uitloop op de paddock.

dus: vroeg opvoeden is belangrijk, maar vraag niet teveel. alles verspreiden, en je paardje het leertempo laten bepalen. je merkt vanzelf als je te snel wilt. en zorgen dat er veel interactie is met andere paarden, en dat het dier zich lekker kan uitleven. het liefst met zijn baasje erbij, jij moet tenslotte ook deel uitmaken van de kudde!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:47

Ik heb een paardje van 3,5 jaar. Hij wordt in januari ingereden en dan beginnen ze ook met longeren.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 07:30

Minimaal 3. Voor mij grenst het rijden en longeren altijd minimaal 3.
Zadel mag er wel eens op liggen en bitje wel eens in, maar gewoon kort en belonen. Daar zal hij/zij geen belasting ondervinden.

Voor de rest ben ik het wel eens met merrieveulen behalve het punt nu al longeren. Ik verspreid het met mijn nu nog twenter ook, maar dan pas het longeergedeelte van 3 en fietsen doe ik niet.

@ TeQuiero1
Ik vind dat je veelste lang bezig bent met je veulen net wat RK zegt. Het is nog een peuter die kan zich niet zo lang concentreren, maar start geen topics dat hij vervelend word, want dit is vaak wel het geval van er teveel mee bezig zijn (ik zeg niet dat dit gebeurd, maar ik zeg wel dat dit vaak gebeurd)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:13

Tillie_ schreef:
kan ik zeg maar wel in het land der halster om doen, en dan de longe eraan om te kijken of ze zelf een rondje loopt of er uberhaubt aan wil lopen o.i.d?? of raden jullie dat ook af?
bedankt voor de reacties iig allemaal!!

Ik zou zeker niet in het land voor het eerst proberen er een longe aan te knopen! Die ruimte is gewoon veel te groot en daarnaast is de wei misschien wel ongelijk en/of glad.

Zoals hier al door verschillende mensen is gezegd is longeren behoorlijk belastend voor paarden en voor jonge paarden dus zeker niet geschikt.

Het is echt voldoende als je paard de basisdingen kent zoals halster om en meelopen, voeten geven en hij het toestaat dat je hem overal aanraakt (denk b.v. aan de oren en neus).

Als het goed is heb je nog een heel paardenleven lang om van je paard te genieten dus geef hem lekker de tijd en laat je niet verleiden om teveel met hem te doen.