Stro/zaagsel of...???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Stro/zaagsel of...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:23

Zoals de titel al luid waar staat jullie paard op: en vooral WAAROM...

Ik ben zelf wel voor stro--> mits ze er niet te veel van eten natuurlijk

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:27

Stro.
1 keer zaagsel in de stal gehad, veearts moest komen, buikpijn van dat oliebol.
Ze eten er weinig van, mits ze weinig hooi hebben ofzo. Ik vind het sowieso veel mooier, ook omdat er nogal veel mensen in de stal komen blieken (bejaardentehuis) eehm. Je kunt je paard er ook handig mee droog wrijven. Makkelijk te mesten.
Eeh. Goedkoop.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:29

Schavelingen (zaagsel)...
Waarom? Omdat mn paard al haar stro zou opeten! Ze heeft een paar dagen op stro gestaan, en da's echt niet normaal hoeveel ze daarvan at. Van de schavelingen blijft ze af. Plus ik vind het persoonlijk gemakkelijker en schoner.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:29

Vlas of Biobase.
Geweldig makkelijk uit te mesten, blijft heel lang schoon en de vieze plasplekken zijn er makkelijk uit te halen.
Stro vind ik niks, word heel zwaar en je gooit er veel van weg als het vies is, en het neemt niet erg goed op.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:32

mokeej, en hoe duur is dat vlas of biobase dan??

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:34

Vlas! Superspul

(Bij ons is 1 pak vlas €4.50)

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:37

ik heb van die houtkrullen(net zoiets als zaagsel)
is makkelijk schoon te houden,maar wel duur!7 nog wat per pak (28kilo)ik gebruik 2 of 2 1/2 in de week.stro vind ik niks ze eten het op en het is moeilijk uit te mesten vind ik.maar ga binne kort vlas gebruiken omdat houtkrullen zo duur is

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:38

marrepar:waar haal je dat vlas weg dan(woon in gorredijk)
en hoeveel gebruik jij in de week???

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:38

Kijk hier even voor meer informatie: http://www.hempflax.com/adobe/BIOBASE-manual-NL.pdf

Tja dat is heel verschillend.
Wij hebben altijd van die grootverpakking van 20 liter, wij doen in een ruime box ongeveer anderhalve verpakking.
Ruw geschat komt dit dan ongeveer op €15.
Je doet er dan wel heel lang mee, zeker als je het netjes uitmest.

Voordeel vind ik ook dat het helemaal niet erg stoffig is, wat erg fijn is voor veulens en paarden die wat vatbaarder zijn voor bronchitis.

Anoniem

Re: Stro/zaagsel of...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:01

mijn paarden stonden vroeger op stro, sinds mijn rugklachten op zaagsel en ik wil niet anders meer. het is makkelijker mesten, 2x per dag met speciale vork de drolletjes eruit zeven en 1x per week/anderhalve week de hele box leeg, ook minder mest op je hoop en ik vind het ook schoner voor het paard zelf.
mijn paarden eten geen zaagsel, ik denk dat je ook voldoende hooi moet voeren en regelmatig buitenzetten/rijden om verveling tegen te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-05 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:02

vlas, omdat hij een strobed in 10 minuten helemaal tot het laatste sprietje op eet

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:29

Hier ook vlas, omdat ons paard stofallergie heeft en niet op stro kan. Houtkrullen vind ik veel te duur en heb je veel meer van nodig dan van vlas. Alleen de eerste keer is je box vullen vrij kostbaar, er gaan bij ons ongeveer 5 pakken van 6,50 euro in een lege box. Daarna alleen drollen eruit en 1 à 2 keer per week de natte plek en 1x per week ongeveer een pak bijstrooien. 2 Keer per jaar gaat de hele stal leeg..

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:01

Heneparade een vezelachtig product gemaakt van henepstro.
ze mogen er van eten zonder dat ze er koliek van krijgen.
het is stofvrij neemt 600 tot 800 procent vocht op van het eigen gewicht.
een maal perdag de drollen eruit de natte pisplekken weg halen en iets bij strooien en klaar is klara
voor een stal van 3 bij 3 m. strooi je de eerste keer 3 balen heneparade plus dat je er 25l. water over sproeid zodat het een beeje vochtig wordt en de pis gemakkelijker kan opnemen
ik heb mijn paarden ong. 35 er al 5 jaar opstaan, nooit 1 paard gehad met koliek door de heneparade, en ik ben met mijn 35 stallen binnen 1 uur klaar met mesten als we het met z'n tweeen doen dus dat is 14,5 stallen p/p
ideaal ik wil nooit meer wat anders en de stallen ruiken altijd fris en zien er schoon uit

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:57

Stro, kan hij gehele nacht een hapje eten (als het hooi op is)
Ik heb geen paard voor zaagsel en vlas, het is een ordinaire pureerder en ik vind stro ideaal daarvoor, lekker dik opstrooien, vindt het ook een mooier gezicht als je een stal binnenkijkt en je ziet je paard tot aan zijn knieën in het stro staan.

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:16

Rubberen matten. Zaagsel en stro vreet ze op en iets anders wil ik niet meer gaan proberen

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:20

Stro. Maar volgens mij eet ie het nu. Want doe er best veel in, en vind weinig terug.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:12

Marrepar schreef:
Vlas! Superspul

(Bij ons is 1 pak vlas €4.50)

Jaa.. echt super!! Het neemt erg goed vocht op en is lekker makkelijk met uitmesten. Alleen ik heb gehoord dat het nog weleens wilt bevriezen in de winter. Gelukkig woon ik in het zuiden, waar het niet zo vaak vriest

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:44

Ophelia schreef:
Hier ook vlas, omdat ons paard stofallergie heeft en niet op stro kan. Houtkrullen vind ik veel te duur en heb je veel meer van nodig dan van vlas. Alleen de eerste keer is je box vullen vrij kostbaar, er gaan bij ons ongeveer 5 pakken van 6,50 euro in een lege box. Daarna alleen drollen eruit en 1 à 2 keer per week de natte plek en 1x per week ongeveer een pak bijstrooien. 2 Keer per jaar gaat de hele stal leeg..

wij hadden een pony met stof alergie en vlas werd erg afgeraden omdat daar nog veel stof bij vrijkomt vooral bij het opstrooien.
nu gebruiken we ekker zaagsel pony is ondertussen allang verkocht maar goed

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:49

Stro. Goedkoop en mijn paard kan er wat van eten als ie zin heeft.

In het begin at ie zijn hele stal leeg, toen heeft ie een krap half jaar op houtvezel gestaan, maar nu toch weer op stro.
Ik kan het nu lekker dik opstrooien, en dat is fijn. Wel moet je natuurlijk genoeg hooi bij voeren

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:47

Wat raar dat vlas wordt afgeraden i.v.m. stof. Volgens mij is zaagsel veel stoffiger. Wij gebruiken vlas en dat is juist helemaal niet stoffig. Voor de gezelligheid doen we er altijd een plakje stro overheen. Zo hebben de paarden toch nog wat te scharrelen in hun box. Wij zijn er erg tevreden over. Met stro at ons paard de hele box leeg en zaagsel wordt heel snel vies. Ook heb je met vlas een veel kleinere mesthoop.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:54

smurf schreef:
vlas, omdat hij een strobed in 10 minuten helemaal tot het laatste sprietje op eet

Verander 'hij' in 'zij' en je hebt mijn antwoord

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:59

Ik heb rapsodie (koolzaadstrooisel) in de stal en gooi daar een paar plakjes stro overheen zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. Bevalt ons super zo. We halen elke dag de natte plekken en de keutels eruit en dan wat bijstrooien. Zo staan ze altijd lekker droog en schoon.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:54

mijn wpner staan op stro.het is goedkoop, makkelijk aftevoeren en de paarden hebben de heledag wat te doen.
Amadeus staat op zaagsel en stro, omdat het makkelijker werkt en h zaagsel weinig opslagruimte in beslag neemt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:44

phannie schreef:
mijn paarden stonden vroeger op stro, sinds mijn rugklachten op zaagsel en ik wil niet anders meer. het is makkelijker mesten, 2x per dag met speciale vork de drolletjes eruit zeven en 1x per week/anderhalve week de hele box leeg, ook minder mest op je hoop en ik vind het ook schoner voor het paard zelf.
mijn paarden eten geen zaagsel, ik denk dat je ook voldoende hooi moet voeren en regelmatig buitenzetten/rijden om verveling tegen te gaan.

Hier precies dezelfde argumenten, alleen niet de rugklachten. Overigens krijgen onze paarden iedere dag een plakje stro bijgevoerd als ruwvoer. Verder krijgen de fokmerries rond de bevalling een strobed over de krullen heen, en als het veulen er eenmaal is maken we een hoekje met stro voor het veulen om in te liggen, rest van de stal ligt dus gewoon zaagsel. Veulens gaan ook altijd in het stro-hoekje liggen, vinden ze toch het fijnste liggen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:41

Citaat:
wij hadden een pony met stof alergie en vlas werd erg afgeraden omdat daar nog veel stof bij vrijkomt vooral bij het opstrooien.
nu gebruiken we ekker zaagsel pony is ondertussen allang verkocht maar goed

Dan zou ik wel eens willen weten wie je dat afgeraden heeft.
Vlas en Hennepparade zijn oorspronkelijk gemaakt voor kleine knaagdieren zoals ratten, die snel last van hun longen hebben.