peesblessure

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:39

Mijn paard heeft een peesblessure gehad ze hebben een scan gemaakt en inprincipe is alles weer goed.Maar als ik aan het rijden ben moet ik steeds denken oh als er maar niets gebeurd.Ik vind dit heel vervelend want zo kan ik eigenlijk niet lekker rijden.Hoelang heeft het bij jullie geduurd dat je er niet constant aan dacht.En is het ook wel weer eens fout gegaan.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:59

heeft er niemand hier ervaring mee

Flirt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:12

mijn paard heeft 2 zomers geleden een peesblessure gehad, en die was vrij ernstig. Tuurlijk ben ik nog steeds voorzichtig maar je moet gewoon doen wat je zelf wilt. Mijn paard mag eigenlijk niet meer springen en rennen op het strand. Nou heb de eerste 7 maanden gedaan wat de da zei. maar heb daarna wel gesprongen en hij vond het heerlijk. je moet je gewoon niet al te druk maken. Als de blessure terug komt na 1 x gek doen dan weet je tenminste dat het gewoon. niet goed zit. Dus doe gewoon wat je zelf het beste lijkt. Maar denk wel na over wat je paard allemaal leuk vind. Zet hem niet in een hokje omdat je bang ben voor blessures, dan krijg je ze juist!!!

doom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:24

lando_girl schreef:
mijn paard heeft 2 zomers geleden een peesblessure gehad, en die was vrij ernstig. Tuurlijk ben ik nog steeds voorzichtig maar je moet gewoon doen wat je zelf wilt. Mijn paard mag eigenlijk niet meer springen en rennen op het strand. Nou heb de eerste 7 maanden gedaan wat de da zei. maar heb daarna wel gesprongen en hij vond het heerlijk. je moet je gewoon niet al te druk maken. Als de blessure terug komt na 1 x gek doen dan weet je tenminste dat het gewoon. niet goed zit. Dus doe gewoon wat je zelf het beste lijkt. Maar denk wel na over wat je paard allemaal leuk vind. Zet hem niet in een hokje omdat je bang ben voor blessures, dan krijg je ze juist!!!

ik ben het hier niet helemaal mee eens....
tuurlijk moet je de dingen doen die voor je paard ook leuk zijn ik heb zelf een arabiertje die zulke dingen al gauw kunnen hebben nou ik heb momenteel alle drie de pezen wel een keertje gehad in het linker been...
mijn pony is gek op springen maar als ik fanatiek met hem spring merk ik het de volgende dagen al gauw aan zijn pees en moet ik weer rustig aan doen...!!!

wat ik adviseer:
bouw het rustig op ook al vind je het te langzaam gaan dus ook al vind je het niet leuk.. wees niet te gehaast als je pees scheurt ben je verder van huis..
veel buitenritten maken op het fietspad dit versterkt de pees alleen maar elke dag een minuutje langer rijden en zo veel mogelijk stappen in het begin en langzaam weer op bouwen zo kom je al gauw een eind maar neem de tijd er voor !!!!
als je het zo aan doet en elke dag aan de pees voelt vertrouw je het niet niet rijden maar stappen op de harde grond en koelpack erop gewoon eventjes laten staan...
de pees heeft een flinke zwik gemaakt en moet rustig aan kunne versterken dus nogmaals niet te gehaast!!!
wees voorzichtig met springen ik zou het pas na een maand of drie a vier weer doen en lage sprongen en vooral niet te lang springen daarna weer goed uitlopen op de harde grond...!!

mijn pony heeft hele slechte benen en uit het niets komt die pees weer op!
dit is bij mijn pony de beste manier van opbouwen en denk ook niet dat er niet echt een snellere manier voor is gewoon die pees de tijd geven langzaam beginnen.
en zoals de da zegt GOED IS GOED!!!
groetjes dominique

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:11

Dat duurt heel lang helaas. Bij ieder struikeltje denk je "oh sh|t, als het maar niet weer mis is..." terwijl je bij een ander paard waarschijnlijk gewoon zou denken "Joh, let eens op waar je loopt!"
Als de DA heeft gezegd dat het weer ok is, dan gewoon lekker gaan rijden. Volg je eigen gevoel een beetje. Het slijt echt, maar dat duurt helaas lang en helemaal over gaat het nooit...
Een paar keer op een ander paard rijden, dat écht niks mankeert, kan wel helpen om je eigen gevoel van normaal met een paard werken weer een beetje terug te krijgen, zonder steeds dat nare stemmetje in je achterhoofd.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:15

bedankt gelukkig ben ik niet de enigste die genauwd is.Van die icepack is een goed idee nu doe ik elke x koud water maar daar worden mijn vingers net icepackjes van.Maar hoelang zou ik die er op kunnen laten zitten

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:26

Kwartiertje. En doe er iets tussen, niet rechtstreeks op de huid, anders heb je kans op vriesblaren.

gewoonIsa

Re: peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:12

Je bent echt niet de enige! Mijn paard is vanaf januari blessure vrij en ben vorige maand nog teruggeweest naar een kliniek om een scan te maken. Er was niks aan de hand, maar ik ben echt paranoia..maar het schijnt inderdaad te slijten. Ik durf hem nu namelijk ook al los te zetten in de bak (alleen als het een goede bodem is)

marjoleine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:18

Hoi, 1 van mijn vorige pony's heeft ook een pees gehad, en ik durfde ook nooit meer in een barrage kort te wenden enzo..Je blijft altijd voorzichtig (tenminste ik). Maar het schijnt wel zo te zijn dat als een pees eenmaal beschadigt is geweest, dat hij dan nooit meer op dezelfde plek kapot gaat.. Dat hoorde ik een keer.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:21

ja ik ben ook echt paranoia,met alles hoor.Goh er zijn er dus die durven te springen ik vind het al wat van me zelf dat ik buiten durf tegalopperen.Geven jullie je paarden nog iets om de pezen te versterken van bijv. paardendrogist oid.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:24

marjoleine schreef:
Maar het schijnt wel zo te zijn dat als een pees eenmaal beschadigt is geweest, dat hij dan nooit meer op dezelfde plek kapot gaat.. Dat hoorde ik een keer.

Jammer maar helaas, dat is niet waar

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:33

Mijn pony heeft een jaar en een maand geleden een zware peesontsteking gehad. Hier heeft ze nu nog last van. De klassieke geneeskunde was uitgewerkt en ik ben sinds enkele maanden met homeopathie begonnen. De eerste keer is ze opeens zo fel gebeterd, de laatste keer dat ie is geweest, heeft het geen effect gehad. Jammer, maar dat is homeopathie. Maar de homeopaat heeft me de hoop gegeven om er terug (rustig) op te kunnen rijden (ondanks haar 23 jaar!).
Dagelijks ga ik een kwartier tot een uur wandelen aan de hand (afhankelijk hoe ze zich voelt). Telkens ze een beetje glijdt of struikelt kijk ik 2 keer na of ze misschien mankt.
Het kan dus een verhaal van lange adem zijn. Een pees geneest heel traag, laat het dan ook rustig genezen. Als het geen pijn meer doet, zal je paard/pony ook wel aangeven dat ze het kan!