Muilkorf tegen dekens bijten zielig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aramat

Muilkorf tegen dekens bijten zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 12:15

Gamble staat 's zomers in een grote wei met 2 ruinen, sinds een maandje staan ze de ene dag in een zandbak en de andere dag in een modder weitje. Probleem is daar dat er niks/weinig te eten is voor hem en hij dus gaat spelen en klieren met die andere paarden, ze hebben allemaal dekens op en nou heeft Gamble vorige week een deken kapot getrokken. Daarom mag hij van de eigenaar van dat paard en van de stalhouder niet meer bij die 2 ruinen. Op zich wel begrijpelijk, maar nu staat ie dus in zn eentje op een klein stukje steen/wei en verveelt ie zich helemaal. Ik wil niet dat ie alleen staat, hij kan over het hek wel contact hebben met die andere paarden maar toch, een paard hoort te kunnen spelen. Er is 1 haf die geen deken op heeft dus daar zou ie misschien bij kunnen, probleem is alleen dat zijn stukje waar ie nu staat te klein is voor 2 paarden en de staleigenaar een beetje moeilijk doet over een groter stuk afzetten. Ook is het nog niet zeker hoe lang die haf op deze stal blijft staan dus dat zou misschien alleen een tijdelijke oplossing zijn.
Nou zat ik dus te denken aan een muilkorf zodat ie wel bij die andere paarden kan maar niet in de dekens kan bijten. Probleem is dan wel dat ie dus ook niet echt kan spelen, ze staan altijd over en weer te happen naar elkaar. Lijkt me erg frustrerend voor hem..
Dus vroeg me af wat jullie ervan vinden. Het zou dus alleen voor die 5 uurtjes in de paddock zijn en op stal gaat ie natuurlijk af.
Zou deze dan goed zijn of is dat alleen tegen het bijten in eigen deken en kan ie dan nog steeds in andere dekens bijten? Die dichte muilkorf vind ik er helemaal zo zielig uitzien..
Afbeelding

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:48

Doe maar niet. Als je paard altijd speelt en dat kan dan opeens niet meer....dat is niet zo leuk voor hem en ook niet voor zijn makkers. Bovendien is hij door dat ding sociaal gezien gehandicapt in de groep, hoe klein die groep ook is. Vraag aan de eigenaren van de weide vriendjes, of je zo'n anti-bijt product op de dekens mag smeren, misschien helpt dat wel.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:59

Mijn paard is ook dekensloper, al sloopt hij alleen zijn eigen dekens. Hij heeft de afgelopen jaren met zo'n kap op gelopen en hij kon er alles mee, incl spelen etc met andere paarden. Maar paarden zijn slim en gaan allerlei manieren verzinnen om alsnog dingen te kunnen doen die ze ook zouden doen zonder die kap. Maar omdat het moeilijker is is het wel een stuk minder.

Het enige nadeel is dat die riempjes snel los gaan en je hele constructies moet verzinnen om het aan je halster vast te maken.

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:02

Hee Tamaar,
Probeer een greenguard, dat ding wat troy in de zomer wel is om heeft voor in het gras, daarmee kunnen ze nog wel sociale dingen doen, en drinken en een klein beetje eten, maar een deken stuk bijten lukt daar echt niet mee.
Ik weet niet of beest die van Troy past, anders kan je het ff proberen!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:03

Zou ik niet doen als hij met andere paarden staat, kan ie niet eens meer terug happen en spelen.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:19

Een paard op mn vorige stal had ook zo'n kap en die kon er ook gewoon mee spelen, maar ik weet dus niet of die ook in dekens kon bijten. Die greenguard zat ik ook al aan te denken maar das meteen weer een stuk duurder en daar kan ie evenveel/weinig mee spelen dan met zo'n kap toch?

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 10:38

Meer mensen die ervaring hebben met zo'n kap?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:46

Ik zou gewoon zorgen dat ze wat te eten hebben als ze buiten staan

Verder geen ervaring met de kap.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:51

Ik heb geen ervaring met zo'n kap, maar wat mij onder m'n haar schiet:
Het zijn ruinen, en die willen nog wel eens lekker lomp spelen. Als jouw paard een kap opheeft en een ander paard gaat daar aan hangen, dan zou dat wel eens een paar tanden kunnen gaan kosten... Lijkt me geen prettige gedachte. (ik heb hierbij in gedachten hoe onze ruinen elkaar toe kunnen takelen; die mogen dus net eens een halster om als ze samen spelen, want dat gaat gewoon te onbenullig...)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:55

Ik heb geen ervaring met de kap maar meestal is het zo dat paarden niet opzettelijk de deken kapot maken maar dat ie gewoon in de weg zit met spelen Paarden happen in elkaars benen en billen en als daar toevallig een deken tussen zit, tja daar zijn de meeste dekens niet tegen bestand.

Als er geen 'blote' paarden zijn waaar je paard samen mee kan staan zou je het gewoon eens kunnen proberen. Alhoewel het gevaar bestaat dat de bijtkap tijdens het spelen verwijderd wordt door z'n vrienden....

En wat Wendytje zegt, leg wat hooi, pilonnen en/of wilgentakken buiten. Succes.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:57

Dat bedoel ik Sonja. Vaak pakken ze elkaar gewoon al bij het halster vast in een pitbullgreep.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:59

Yep, dat doen die van ons dus ook. En als ze dat met dekens doen, dan is dat helaas pindakaas. Zit ik niet zo mee. Ik heb wel van die scheurvaste regendekens trouwens, dat scheelt heeeeel veel scheuren!

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:03

ellenlouise schreef:
Ik heb geen ervaring met de kap maar meestal is het zo dat paarden niet opzettelijk de deken kapot maken maar dat ie gewoon in de weg zit met spelen Paarden happen in elkaars benen en billen en als daar toevallig een deken tussen zit, tja daar zijn de meeste dekens niet tegen bestand.

Dat is ook zo, maar mijn paard vind het dan nog een leuk spelletje om de deken vast te houden als t andere paard weg loopt, zodat het nog verder kapot gaat. Jammer dat ik m dat niet af kan leren, dan was er geen probleem geweest. Als ik dit zo allemaal hoor dan ist idd beter om m niet zo'n kap op te doen en nog iets anders te bedenken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:05

Ik heb van die regendekens van Harrys Horse met zo'n soort van bijenraatmotiefje. ALS ze daar al wat aan kapot krijgen, dan gaat de scheur niet verder. Misschien is dat een idee?

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:11

Sonja schreef:
Ik heb van die regendekens van Harrys Horse met zo'n soort van bijenraatmotiefje. ALS ze daar al wat aan kapot krijgen, dan gaat de scheur niet verder. Misschien is dat een idee?

Ik denk van niet.. de eigenaresse van t paard waarvan de deken kapot is gegaan heeft ondertussen al een nieuwe deken gekocht en wil dat wij die betalen.. dus denk niet dat ze nog een andere deken gaat kopen, zij vind het wel best dat mijn paard nu niet meer bij haar paard staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:14

Ik bedoelde 'm ook eigenlijk andersom... Niet dat ZIJ 'm aan zou schaffen, maar JIJ. 't Is immers JOUW paard dat de boel sloopt....

Ik heb een 'speeldeken' voor anderen als die met een van onze paarden naar buiten gaan, die ze dan over hun eigen deken heen kunnen doen. Gewoon een oude deken van een van onze eigen paarden. Laat ze daar maar aan trekken, no prob.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:16

Ik zou niet zomaar betalen hoor. Dat is nu eenmaal het risico van een paard houden, en toon maar eens aan dat jouw paard de schuldige is....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:23

Ach kom, niet zo kleinzielig. Hier ben je gewoon voor verzekerd...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:25

Ook voor de verzekering moet je het aan kunnen tonen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:28

Als je paarden houdt, moet je er rekening mee houden dat hij dingen sloopt, van jezelf of van een ander. Spullen van jezelf kun je ook niet op je eigen verzekering verhalen, dus als hij wat stuk maakt van een ander moet jij daar toch verantwoording voor nemen (mits aangetoond dat hij het heeft gedaan) .
Als je paard zijn eigen deken stukmaakt en je een mondkap zielig vind, kun je hem ook een hekwerk om de hals binden. Dat zou ik dan weer erg zielig vinden. Tegen het slopen van de dekens van stal- en weidegenoten helpt dat hekwerk ook niet. Dan is de optie: muilkorf om, of alleen op een paddock zetten.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:33

Cassidy schreef:
Dan is de optie: muilkorf om, of alleen op een paddock zetten.

Precies, en daarom heb ik dit topic geopend. Hij staat nu alleen en ik wil weten wat anderen van een muilkorf vinden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:42

Een muilkorf beperkt je paard in zijn mimiek naar anderen toe. Gevolg is dat hij wel gebeten kan worden, maar niet terug kan bijten. Als hij over het hek al met andere paarden loopt te klieren (en dat noem ik geen spelen hoor) dan zou ik hem gewoon zonder muilkorf apart zetten, contact over een draadje moet dan voldoende zijn. Aan een muilkorf zou ik zo snel niet beginnen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:47

ik kende een paard die kon nog net zo goed met die kap dekens slopen hoe die het deed weet ik niet, maar die was er heel handig in. maar die deed het bij zijn eigen dekens.

dat idee van een ouwe deken uitlenen als ze met je paard staan is ook wel goed. zo'n kap is goed alstie alleen staat.. maar als je met andere paarden te maken heb dan krijg je volgens mij de grootste ongelukken.

willem pakt als hij een paard leuk vind altijd het halster vast of de manen. en die laatie niet meer los als het ff kan. of hij gaat samen met een ander aan een pion zitten trekken. willem zou die kap geweldig vinden willem loopt ook met prullenbakken en kratten te paraderen, dus die zou die kap zo vast gepakt hebben. ik denk niet dat je dat zou willen, volgens mij kan je daar nare dingen mee doen.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 14:10

Als ik t zo lees in zo'n kap idd geen goed idee. Ik heb de stalhouder vandaag weer gevraagd om wat anders te denken, en hij zou een stuk wei af gaan zetten waar ie samen met die haf in kan. Is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing omdat die haf nog maar kort op onze stal blijft, maar beter dan niks.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:18

In hoeverre beter dan niets? Als een paard over een hek contact heeft met andere paarden, is het toch goed?