verplicht kandidaat-instructeur vóór basisinstructeur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

verplicht kandidaat-instructeur vóór basisinstructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 08:15

heyhey,

Ik was aan het rondsnuffelen voor wat informatie over instructeursopleidingen.
nu heeft de KNHS meerdere opleidingen, oa. kandidaat-instructeur en basisinstructeur. Nu is mij niet duidelijk of je eerst kandidaatinstructeur moet zijn voordat je de basisinstructeurscursus mag volgen.

Het zou raar zijn als dit zo was, wat voor basisinstructeur hoef je geen 18 te zien, en geen wedstrijdpunten te hebben.

Hebben mensen ervaring met de basisinstructeursopleiding. Hoe beviel die, hoe moeilijk/gemakkelijk vond je het, was het het geld waard, kun je er nu ook echt wat mee e.d..

Heb ik ook goed begrepen dat je dus geen wedstrijdervaring hoeft te hebben en geen eigen paard?
Weet iemand iets over kledingsvoorschriften?

Heel erg bedankt!

Sim

Re: verplicht kandidaat-instructeur vóór basisinstructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:25

Je hoeft niet eerst de kandidaat cursus te doen. Je kunt zo de basis doen en na het halen van je examen mag je les geven op B/L niveau.

Ik heb de cursus ook gedaan en vond het niet moeilijk. Je hoeft geen eigen paard c.q. wedstrijdervaring te hebben. Tis wel meegenomen als je enig lesgeef ervaring hebt, maar ook dat is geen vereiste.

Wij moesten om de beurt 1 of 2 combinaties meenemen waar les aan gegeven werd door de medecursisten. Als je wel een eigen paard hebt mocht je die meenemen en zelf rijden.

Kleding: normale nette rijkleding en rijlaarzen (geen chaps!) tijdens de cursusavonden.
Tijdens je praktijkexamen moet je in vol wedstrijdtenue (incl. cap) les geven in dressuur en springen.

Met mijn diploma geef ik nu les op een manege bij mij in de buurt. Je kunt er dus wel iets mee, maar makkelijk is het niet om een baantje te vinden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:11

Nee voor basisinstructeur (ponyclubinstructeur) hoef je niet de kandidaat te doen.
De kandidaat (1e fase dus) is de voorloper voor de 2e en 3e fase, daarom noemen ze de 1e fase kandidaatinstructeur.

Of je er iets mee kunt hangt af van het aanbod van de instructeurs in de regio. De meeste mensen die ik ken deden het nl. omdat ze al les gaven op een ponyclub. Voor privelessen zoeken mensen vaak iemand die de 3e fase heeft afgerond of zelf min. Z heeft gereden. Als die er veel zijn in de regio ben je dus afhankelijk van de contacten die je zelf al hebt. Dat is mijn ervaring tenminste.

Maar er staat volgens mij meer op het juryleden/instructeursubforum onderaan.