vraag over kalk strooien

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

vraag over kalk strooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:11

hoi,

Vorig jaar april heb ik een aardemonster van de wei laten testen op zuurtegraad. De wei bleek toen 5,3 Ph te zijn. En ik heb begrepen dat 6 het beste is voor een paardenwei.
Dus wil ik nu in januari kalk stooien. Maar hoeveel moet je strooien, welk merk ? Met welk weer ( enigzins droge wei ?) ? Etc.
Graag tips gevraagd dus.

Schijnt dat een goede zuurtegraad van de wei ook goed werkt tegen onkruid, daar hoop ik dan maar op, zucht.

Groetjes,

Maris

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:13

zou even informeren bij bijv. agrifirm of welkoop of iets dergelijks(iig zo'n landbouwwinkel) of bij een loonwerker. Dan weet je precies hoe het zit.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:23

wat voor bodem is het? Is het zandgrond of klei? Voor zandgronden zijn lage pH's namelijk vrij normaal.

Als je ineens kalk gaat uitstrooien krijg je een enorme pH verandering met alle gevolgen van dien. De beestjes in de ondergrond kunnen zo'n schommeling niet aan en gaan dood en de grond wordt daardoor alleen maar nog slechter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:17

ik denk dat je het het beste kan laten doen door een loonwerker. als jij met je papiertje met je cijfertjes daar heen gaat dan zal hij jou zeggen hoeveel kalk en welke kalk er het verstandigste is om op jou land te strooien!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:53

zeeland is voor het overgrote deel klei ... Ik vraag me dit mbt kalk ook af omdat onze wei ook niet groeit ... of amper

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:47

Kalk strooi je bij voorkeur in september, evt vroeg in het voorjaar. Je kunt korrelkalk strooien, dat is handiger dan poeder, en het kan gewoon met de kunstmeststrooier. Voor verzuurd land (onder pH 4,8 gaat gras pas slechter groeien, dus pH 5,3 is nog niet zó erg) is een hogere gift nodig dan voor 'onderhoud'. Voor onderhoudsbekalking op klei is ongeveer 1000 kg per ha nodig. Dit wordt normaalgesproken eenmaal per 3-4 jaar gegeven, en dan dus 3000 kg! Je geeft dus niet snel teveel, en voor afsterven van bodemleven hoef je zeker niet bang te zijn.

Houd er bij kalk in het voorjaar strooien wel rekening mee dat je een maand tussenruimte moet hebben tussen kalkgift en stikstofgift (onafhankelijk of die stikstof uit kunstmest of dierlijke mest komt), en dat je éérst kalk en dan pas stikstof moet geven.

Bron

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:43

Ik zie dat je vraag al beantwoord is, dus ga een klein beetje off-topic…

Shadowflower, ik weet niet waar jij in Zeeland zit, maar ik (nja mijn pa) hoef geen kalk te strooien omdat we op krachtige klei zitten. Verder strooien wij verder wel kunstmest, gaat je gras ook goed van groeien, wellicht een idee?

Maris

Re: vraag over kalk strooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:26

Hoi,

Mijn buurman is loonwerker, maar die strooit dus hier nergens kalk ! Is niet nodig volgens hem.
MAAR op sommige plaatsen zie je wel een kalkberg liggen, die de boeren hier krijgen van het rijk ( vanwege de watersnoodramp in 53 ).
Bodem is hier idd klei, superzware klei.
Ik dacht dat je juist kalk moet strooien in januari/februari, vraag me neit waarom.

Maar het komt er wel op neer dat we zelf moeten strooien. buurman kan nu echt niet met een tractor de wei op, dan rijdt hij alles kapot.

Op zich valt 5,3 nog mee idd. Maar ik begreep dat hoe zuurder de bodem hoe meer kans op onkruid. En dat wordt elk jaar idd wel erger, wat we er ook aan doen. Distels zijn in opkomst samen met Jacobskruid en weegbree. en dan heb ik het nog maar helemaal niet over paardenbloemen ....

En als de bodem zuur is, bevat het gras neem ik aan ook weer minder calcium, terwijl paarden dat wel nodig hebben.

Groetjes,

Maris

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:28

Ik sta in kloetinge met mijn paard . De wei moet zoiezo bemest worden omdat de wei geel ziet op sommige stukken . Ook willen we een keer kalk ofzo er op strooien als de mest niet helpt omdat het gras gewoon van geen kanten groeit