Hoe leer ik het best mijn shetlander op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindsy

Hoe leer ik het best mijn shetlander op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 14:47

Hoi iedereen,
ik heb een shetland merrietje van 4jaar oud. ze kent al wel wat basis, zoals een kopstukje, zadeltje, ze kan in de kar lopen, en ik heb er al gaan opzitten.
maar nu zou ik haar toch graag gaan rijden. Hoe begin ik hier het beste aan?
Door eens te gaan wandelen, als ik erop zit? dat iemand der vast houd?
of..
Ik durf niet goed mijn benen tegen der te zetten..
Wie heeft er goede raad voor mij?? alvast bedankt mede bokkers!
Afbeelding

Freggel

Re: Hoe leer ik het best mijn shetlander op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:37

Als je het al niet weet niet aan beginnen en zorgen dat je het samen met iemand doet die er verstand van heeft.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:24

Hoi,

Leuk dat je je shet wilt gaan inrijden. Maar ik kan een beetje uit je verhaal opmaken dat je een beetje bang bent om de shet in te gaan rijden (het erop zitten) en dat je niet precies weet hoe. Misschien is het dan een beter idee om eerst iemand zoeken die je wilt helpen, nog goed op je shetlander past en die ervaring heeft met inrijden/jonge ponies. Dan laat je haar rijden en dan kun jij haar erbij helpen.

Heb je de shetlander al eens gelongeerd? Ik denk dat het erg belangrijk is dat je dat eerst kunt. Als je het haar nog moet aanleren, kun je het beste een cirkel afzetten met strobalen en een helper haar laten vasthouden en begeleiden. Als ze het snapt kun je haar zonder helper longeren. Met het longeren is het erg belangrijk dat je duidelijke (en altijd dezelfde) stemcommando's geeft. Leer haar de commando's stap, drrrraf, gaaalop en hoooo. Als ze aan de longe goed naar jouw stemcommando's luisterd is dit heel makkelijk voor onder het zadel.

Zodra ze de commando's snapt kun je haar longeren en er iemand op laten zitten. Gebruik hierbij ook je stemcommando's. Als je wilt gaan draven geef degene die erop zit het commando drrrraf en tegelijkertijd kuitdruk. Gaat ze draven beloon je haar en rijd je door. Doet ze het niet probeer het dan nog eens overnieuw en laat dan de de pony in draf gaan met de longeerzweep (tegelijk met de berijders stem- en kuithulp). Als ze het niet doet geef haar dan niet of d'r donder, want ze zal het in het begin nog niet snappen. Als de pony doet wat je vraagt moet je haar goed belonen. Zo moet je dit gaan uitbouwen. Als het zo goed gaat en ze reageert goed op jouw hulpen kun je los gaan rijden. Dan kun je zelf een zweepje meenemen om haar een tikje achter je kuit te geven als ze niet goed op je beenhulp reageert. Houdt er rekening mee dat ze nog moet leren om haar balans goed te bewaren. Rijd dus in het begin veel rechte lijnen en diagonalen. Maak de 'training' ook niet te lang, zorg dat ze het leuk blijft vinden. Heel veel succes met het beleren van je shet!!!

lindsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:00

ja hoor, Ze is al aan de longe geweest, en ook terwijl er een kindje opzat. Ik heb er geen bang voor, en ik heb al wel jonge paarden, die verkeerd geleerd waren, tegoei geleerd.Maar ik weet niet goed hoe ik haar moet leren op de benen te reageren.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:09

lindsy schreef:
ja hoor, Ze is al aan de longe geweest, en ook terwijl er een kindje opzat. Ik heb er geen bang voor, en ik heb al wel jonge paarden, die verkeerd geleerd waren, tegoei geleerd.Maar ik weet niet goed hoe ik haar moet leren op de benen te reageren.

Ooooh dan heb ik het verkeerd begrepen Dan zou ik eerst de stemcommando's goed aanleren aan de longe. En dan een helper laten longeren en jij erop. Het leren te reageren op je been doe je als volgt (heb het even gekopieerd):

Als je wilt gaan draven geef degene die erop zit het commando drrrraf en tegelijkertijd kuitdruk. Gaat ze draven beloon je haar en rijd je door. Doet ze het niet probeer het dan nog eens overnieuw en laat dan de de pony in draf gaan met de longeerzweep (tegelijk met de berijders stem- en kuithulp). Als ze het niet doet geef haar dan niet of d'r donder, want ze zal het in het begin nog niet snappen. Als de pony doet wat je vraagt moet je haar goed belonen. Zo moet je dit gaan uitbouwen. Als het zo goed gaat en ze reageert goed op jouw hulpen kun je los gaan rijden.

Zorg wel dat je je been er niet vanaf gaat houden! Sluit gewoon rustig je been aan. Succes!!!

jessy1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:41

ok:)

moet ik dan maar proberen Ik heb der nog niet zo lang, en ik moet haar nog wat leren aanvoelen.
mvg lindsy

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:47

MSN-taal is niet toegestaan op bokt!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:01

Luuz schreef:

Ik zie hier niet echt MSN-taal hoor

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:10

Ow, sorry, geen msn taal, maar dit is echt geen goed nederlands.

lindsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:28

hmm... ik zal dus blijkbaar op mijn zus haar account daarstraks had ik dus getypt.

Davitamon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:37

Luuz schreef:

one liners ook niet

lindsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 13:43

slotje

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:50

gewoon rijden en gaan met die banaan;) zo beleer ik altijd jonge paarden gewoon doen of je al op een Z paard rijd ( nou ja wel basis oefeningen doen en iets voorzichteger) je been eraan en het stemcommando geven