Waar word je paard ECHT warm van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Waar word je paard ECHT warm van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 08:27

Misschien beetje rare titel maar ik wist even niet hoe ik het anders moet vragen Ik heb vanmiddag les (1 uur) maar ik weet nu al hoe mijn haflinger gaat reageren op het weer. Het heeft hier gevroren en hij is altijd al behoorlijk bokkerig/rennerig met dit weer. Ik zou hem dus even een half uur/3 kwartier goed willen losrijden (ik heb een half uurtje les), zodat de meeste gekke sprongen en vandoor gaan pogingen eraf zijn. Ik kan hem niet longeren, aangezien ik geen bak heb en het dan voor de stal moet doen, maar als hij echt heel opgefokt is kan hij zich zo lostrekken, dus dat risico neem ik niet.. (misschien ook nog wel als het echt niet anders kan) Maar wie heeft er tips voor het los/warm rijden? Zodat hij echt even moe word..

Alvast bedankt

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:39

Als mijne met de achterhand erachter komt zweet hij snel .
En ik heb nog niet zo last van het koudere weer.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 08:49

Bedankt Maar ik denk niet echt dat dat heel goed gaat lukken omdat hij nog maar 3.5 is en ik hem nog bezig ben met over de rug lopen. Maar bedankt voor je reactie

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:52

Longeren vóór het rijden heeft als bijwerking dat hij op den duur alleen maar meer conditie krijgt, en er dus zeker niet moe meer van zal worden. Bovendien vind ik het niet erg fair tegenover een 3,5 jarig paard om hem eerst moe te rijden en dan te gaan lessen. Een half uur les is in principe meer dan voldoende zwaar voor een zo jong paard.
Ik raad je aan veel grondwerk te gaan doen (en ja, daar heb je niks aan vóór vanmiddag 1 uur) om een betere relatie met je paard te krijgen. En de aandacht die hij daarbij aan jou moet schenken zal ervoor moeten zorgen dat hij het niet meer in z'n hoofd haalt eigen ideeen uit te voeren, zoals lekker rennen en gek doen. Als hij zich bij het longeren zo makkelijk los kan rukken is er iets niet goed in jullie relatie op-de-grond.

Voor vandaag zou ik zeggen ga een uur eerder na de les en longeer hem daar, als dat mogelijk is, en hooguit 20 minuten, en geef hem dan tussen longeren en les nog ruim een half uur rustpauze, waarbij je rustig aan de hand blijft stappen met hem. Of ga, als dat kan, aan de hand wandelend naar les om hem los en ontspannen te krijgen.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:56

Een (uitrij)dekentje erop met rijden en na een tijdje eraf halen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 10:04

Nou, hij is soms zo dol, dat hij gewoon gaat trekken. Heeft volgens mij niks te maken met een relatie.. Maar ik rij gewoon altijd vast eventjes los.. Maar nu wou ik gewoon wat oefeningetjes waar hij los van word, want hierdoor word hij rustiger door. Ik ben echt niet van plan hem moe te gaan jagen hoor. M'n instructrice zei ook dat ik hem wel even goed los kon rijden voor die tijd, hij is echt niet snel moe en erg fris.

@ Kelloriejj, bedankt had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 10:05

Misschien is mijn titel wel heel erg raar dan.. sorry, maar ik bedoel dat hij gewoon lekker warm en los is en de eerste fratsen er wel ongeveer af zijn ..

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:13

ja ik ken dat gedrag wel
maar hij is nog jong en heerlijk speels zolang het niet gevaarlijk is probeer zijn gedrag volkomen te negeren.
dat doe ik bij die van mij ook.
en dat helpt
of ga een half uurtje met hem wandelen lekker stoom afblazen.
dat vinden ze heerlijk.
ik vind wel dat een jong paard lekker fris moet blijfen dat is fijn zo weet je ook dat hij zich lekker voelt.
maar grond werk is wel belangrijk hij moet wel respect hebben voor je.
en dat berijk je niet onder het zadel want als hij het op de grond niet doet dan doet hij het zeker niet als jij erop zit.
verder veel succes

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 14:20

dankje wel het ging heel goed hij heeft 1x een energie uitbarstig gehad.. Dit was op les.. Heb het gedrag van de instructrice moeten negeren en gewoon hup gelijk weer been en m'n knopje om zovan: Kom op doorrijden!