Geen een zadel past

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nemesis

Geen een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:11

Hoi hoi,
Ik zit met een probleem....
Ben op zoek naar een nieuw zadel en heb er nu ongeveer 15 geprobeert, maar ze gaan allemaal naar links hangen ???
Bij het zadel waar ik nu 3 jaar mee gereden heb, heb ik er geen last van.
Nu zijn we er achter gekomen dat de kamer van "mijn" oude zadel smaller is dan de zadels die ik geprobeert heb. Dus ik terug naar de ruitersportzaak, maar die zeiden dat er geen zadels meer verkrijgbaar zijn met een smallere kamer.
Het zadel waarmee ik altijd gereden heb is meer dan 15 jaar oud.
Wie weet wat ik hiermee kan doen?
Alvast bedankt!
Groetjes Thamar

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:12

Zit je zelf wel recht dan?

nemesis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:15

Margreet schreef:
Zit je zelf wel recht dan?

Ja, daar twijfelde ik in het begin dus ook aan en heb er dus expres andere mensen op laten rijden (op de dezelfde zadels en op het paard waarmee ik rijd) en die hadden hetzelfde probleem.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:21

je kan een zadel met een flair sisteem proberen....ik weet niet of je paard scheef is? met dat flair sisteem kunnen ze de kussens met lucht vullen totdat het recht zit.

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:22

Probeer eens een boomloos zadel... Wie weet is dat wat voor je. er zijn van diverse merken testzadels te verkrijgen.
Succes ermee, het is een lastig probleem.

droebel

Re: Geen een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:47

Als alles naar links licht dan is je paard scheef. Dan kan je nog zoveel zadels passen, maar alles zal zo gaan liggen. ik zou eerst wat doen aan het scheve van je paard en dan pas gaan kijken voor een ander zadel. desnoods een geheel op je paard aangepast zadel.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:29

Ja, scheef paard was ook het eerste waar ik aan dacht Heb precies hetzelfde gehad met mijn pony.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:23

weet niet hoe smal je huidige zadel is maar er zijn zowel 2e hands als nieuw zadels met een smalle smalle boom te verkrijgen
weet niet welke ruitersport zaak je geweest bent

verder ga ik mee met bovenstaande laat er eens iemand naar kijken of die niet scheef is voor het geval de boommmaat niet het probleem is

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:39

Mocht je echt niets kunnen vinden kunnen je altijd een zadel op maat laten maken, bijvoorbeeld bij Daaleman.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:46

Wat is er mis met je huidige zadel van slechts 15 jaar oud? Als dat goed past is er toch geen vuiltje aan de lucht? Zadels gaan een leven lang mee, ik heb er hier ook van meer dan 25 jaar oud liggen.

Daarnaast ga ik wél mee met het advies van anderen: laat nakijken of je paard niet scheef is (en of je huidige zadel óók niet scheef is, en het scheve in je paard veroorzaakt, want dan moet het wél vervangen worden!)

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:48

Misschien moet je iemand aan huis laten komen.
Die dan een zadel op maat maakt speciaal voor je paard.
Ik weet zo geen adres of telefoon nummer maar via i-net zou je er altijd wel 1 kunnen vinden.
Succes

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:13

Lijkt mij inderdaad eerder dat het paard een beetje scheef is. Enne zit jijzelf ook wel helemaal recht. Weet je zeker dat je op beide beugels en beide zitbeenknobbels evenveel 'druk' geeft?

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:39

Laat eens een goede zadelmaker meekijken,
die heeft ook zadels met smallere bomen en kan waarschijnlijk ook wel een zadel aanpassen dat het wel goed ligt.

in elk geval kan hij je beter adviseren dan wij allemaal bij elkaar

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:52

Klinkt alsof je paard scheef is , en je huidige zadel ook.

Heb je een scheef paard dan wil een recht zadel naar 1 kant schuiven.

Is je zadel ook scheef , dan lijkt het er recht op te liggen.

Leg je er dan een nieuw en recht zadel op dan hangt die scheef.

De vraag is nu eigenlijk wt de oorzaak is van die scheefheid ?

Begon je met een scheef paard waardoor je zadel ook scheef is geworden ,
zit je zelf scheef waardoor zadel en paard scheef worden ,
heb je een scheef zadel gekocht waardoor je paard a-symmetrisch ontwikkeld is en een recht zadel nu schuift....?

Je kunt het beste het probleem opzoeken , een paarden-fysio erbij halen om je paard na te kijken , en een goede zadelmaker.

Ik zou zelf niet willen dat mijn paard scheef is , blijft je doorrijden met een scheef zadel dan krijgt de zwakkere kant ook niet de ruimte om zich te ontwikkelen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:37

vriendin van me had het zelfde probleem, maar haar merrie wa snog in de groei. Ene keer was ze aan de ene kant scheef, en een paar maanden later aan de andere kant.
zadels waren dus ook altijd bagger, lag die het ene moment goed, paar maanden later was afgelopen, en lag die weer knudde.
Ze heeft nu een barefoot en dat gaat echt super! (zit ook gewoon echt super lekker, vind ik dan)
misschien meot je dat is proberen!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:57

Van ieder nieuw zadel zijn de kussens te versmallen. Het is wat werk dus de meeste winkeliers cq zadelmakers zullen hier niet aan beginnen.
Ik doe dit regelmatig voor zowel winkeliers als partikulieren dus heb ervaring met de mogelijkheden.
Zoek een zdelmaker die zadelmaker is en geen verkoper!!

smiley

Re: Geen een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:59

Ja het is echt vervelend, hoop dat je er wat op vindt. Ze zal inderdaad zelf wel scheef zijn aangezien je dekens ook vaak naar links zakken. Echt lastig allemaal, wacht je nu tot ze er een met een smalle kamer hebben bij het Drunens Ruiterhuis?

nemesis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:14

An_J schreef:
Lijkt mij inderdaad eerder dat het paard een beetje scheef is. Enne zit jijzelf ook wel helemaal recht. Weet je zeker dat je op beide beugels en beide zitbeenknobbels evenveel 'druk' geeft?

Je hebt gelijk!!!
Het probleem ligt idd bij mijzelf. Heb vandaag iemand laten kijken toen ik aan het rijden was. Ik zit dus meer op links.
Dus ik weet nu waar ik aan moet werken.

SORRY!!!

Bedankt voor al jullie reacties iig!

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:53

nemesis schreef:
Ja, daar twijfelde ik in het begin dus ook aan en heb er dus expres andere mensen op laten rijden (op de dezelfde zadels en op het paard waarmee ik rijd) en die hadden hetzelfde probleem.

Als anderen het ook voelen ligt het dus echt (misschien gedeeltelijk) ook aan je paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:52

nemesis schreef:

Je hebt gelijk!!!
Het probleem ligt idd bij mijzelf. Heb vandaag iemand laten kijken toen ik aan het rijden was. Ik zit dus meer op links.
Dus ik weet nu waar ik aan moet werken.

SORRY!!!

Bedankt voor al jullie reacties iig!

Mooi toch dat je nu het probleem hebt gevonden
Dan weet je ook hoe je op kan lossen.