Een paardje wat panisch word bij het zien van de zweep...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Een paardje wat panisch word bij het zien van de zweep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:31

De titel zegt het al... mijn mini wordt panisch wanneer hij een zweepje ziet kwam ik vandaag achter... echter kent hij de zweep niet van bij mij. Ik had er nu 1 van iemand gekregen en was met een vriend bij de paardjes. Ik wilde dat zweepje laten zien... stond heel ver van hem af, maar hij sloeg meteen op hol, maar dan ook echt op hol.

Is het perse zo dat wanneer een paardje dit doet hij met een zweep te maken heeft gehad? Hij is normaal best wel nieuwsgierig en niet echt heel bang voor voorwerpen. Ik legde toen de zweep op de grond... daarna kwam hij wel... even snuffelen eraan.. maar meteen toen ik 'm oppakte was hij weer weg.

Ik vraag dit omdat ik merk dat mijn paardje veranderd. Ik heb hier al meerdere topics over geopend waarin het ging om zijn gedrag en of ik hem zou laten castreren omdat ik hem niet meer aan kan en hij agressief is naar mij toe (naar anderen mensen weet ik niet want ben er altijd alleen).

We hebben het toen uitgebreid over opvoeding gehad, maar meer en meer begin ik te denken dat er iets met hem is gebeurd waardoor hij zo vreemd doet.

Voor een deel is het hormonen... hij heeft gisteren geprobeerd zijn weidemaatje (ruin) meerdere malen te dekken (dacht dat het in het voorjaar op z'n ergst was, maar hij is nu al vreselijk).

Verder zeggen mensen constant die er wandelen dat hij de laatste dagen alsmaar in de stal staat en ze hem niet meer in de wei zien. Hij stond eerst juist nooit op stal en liep met die ander mee (die dus nog wel in de wei blijft).

CKdamour

Re: Een paardje wat panisch word bij het zien van de zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:32

Ik weet overigens dat hij zijn eerste levensjaar op een stal met merries stond en de eigenaar hem opsloot in een stal zonder licht. Hij mocht 10 minuten / kwartier naar buiten per dag om te rennen en dan gingen de deuren weer dicht.

Daarna hebben ze hem ergens heen gebracht en een verhaal opgehangen dat ze hem tijdelijk niet konden huisvesten en ze zouden hem komen halen. dat hebben ze nooit gedaan en zo ben ik weer aan hem gekomen.

--------------

de andere shet die erbij staat is officieel (aangezien ze er amper naar om kijkt) van een ander meisje.. dat beestje is 80 cm maar daar gaan ze op rijden (meisje is 14 ). Deze is de laatste tijd heel erg schuw.

Ik weet alleen dat ze er na school komt met een hoop vriendinnen. Ik heb haar gevraagd of ze met dei van mij ook dingen doet maar ze zegt van niet.

Meer en meer krijg ik de indruk dat het minder aan zijn hengst zijn licht, wat ik dacht. en meer dat er wat dingen voor zijn gevallen of misschien nog steeds.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 16:40

geen antwoorden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:53

nou........

denk dat hij inderdaad gped op zijn donder gehad heeft met een zweep anders was ie er niet zo bang voor lijkt me.

hij kan er wel aan wennen, rustig aan opbouwen, leg de zweep idd op de grond ,zo kan hij er zelf aan snuffelen, later kun je hem ermee gaan "aaien " met een beetje geduld komt t wel goed!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:57

Hoe gaat het nu met zijn gedrag buiten het zweepprobleem om? Is zijn gedrag verbeterd? Als je hem niet gaat gebruiken voor het dekken zou ik hem zonder meer laten castreren. Dit zal ook bevordelijk zijn voor zijn agressief gedrag!!!

Je geeft al aan dat je weet dat hij niet netjes behandelt is. Het kan heel goed zijn dan hij geslagen is met de zweep. Maar zover ik begrepen heb rij je er niet op...toch? Heb je verder een zweep nodig? Als je er geen nodig hebt zou ik er verder weinig ernergie in stoppen.

Komt hij wel regelmatig 'in contact' met zwepen dan zou ik proberen hem er aan te laten wennen. Leg de eerste keren dat je hem poets de zweep bij je neer en laat hem eraan ruiken, doe er verder niks mee. Elke keer ga je een stapje verder, til de zweep eens op en leg hem neer enz. Probeer uiteindelijk dat je hem kunt aanraken (aaien) met de zweep, maar dit kan veel training en tijd kosten hoor! Als je paardje bang wordt leg je de zweep gelijk neer, negeer je hem en ga je verder met poetsen. Als het goed gaat beloon je hem. Succes!!!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:46

Delphi.. nee zijn gedrag word met de dag erger.
Ik rijd er inderdaad niet op maar aangezien zoveel mensen zeiden dat ik maar eens wat harder moest worden voor hem heb ik van iemand een zweepje geleend om eens te kijken hoe hij daarop reageerd.. wist nog niet of ik het ging gebruiken, maar gewoon eens even kijken.

Ik ben alleen bang dat er nu dingen gebeuren aangezien die andere ook ineens heel bang is. Als ik eraan kom rent hij weg en hij duwt ook tegen me aan tijdens het wandelen... met halster omdoen doet hij agressief.. terwijl dat dus echt een beestje is (was) waar je een kindje van 5 mee over straat kunt laten lopen.

Wat betreft die van mij.. ik heb geprobeerd harder voor hem te zijn met wandelen toen hij weer op me wilde springen maar het werd van kwaad tot erger totdat hij bijna in de sloot lag.. om zich heen ging slaan en met zijn hoef helemaal langs zijn neus zodat hij vast kwam in het halstertouw... het was een complete ramp en dacht echt dat ik hem niet meer heel mee naar huis zou kunnen nemen.
Dat was dus op het moment dat er een merrie langs kwam.

In principe ging dit topic dus niet echt over wel of geen zweep maar meer zo van:

1. hij vertoont een tijd agressief gedrag
2. hij is bang voor de zweep die hij bij mij en de vorige eigenaar nooit heeft gezien (misschien hooguit bij de mensen waar hij is geboren dan). Waarbij ik me dus afvroeg.. is het altijd zo dat wanneer hij er bang voor is dat betekent dat hij dat ding kent.
3. Die andere is ineens ook zo bang als wat.
4. harder aanpakken werkt ook niet
5. ik heb geen overzicht op wat er gebeurd als ik er niet ben, maar wanneer die meisjes er zijn en ik hoor van andere mensen dat ze op die kleine rijden (en daar is ie absoluut niet voor bedoeld en zeker niet voor meiden van 14 en rond de 1.73).

Ik heb gevraagd of ze wat met hem doen en ze zeggen van niet.
Ze komen nooit op hetzelfde tijdstip dus ik kan niet onverwachts gaan controleren.
De wei is van hun dus zeggen dat ze maar vertrekken is ook geen optie.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:06

Misschien niet terecht , maar ik verdenk ook die meiden ervan , net als jij volgens mij doet

Dat is de meest logische verklaring en dit gebeurd ZO ontzettend vaak...paardenmiepjes die een paard wel even zullen verzorgen , rijden en manieren leren. Als er toch verder niemand in de buurt is die toezicht houdt of van wie die pony is , dan voelen ze het al snel als hun verantwoordelijkheid om dat arme dier ook wat aandacht te geven en er wat mee te gaan doen. Zeker als er meerdere meiden tegelijk komen : die kunnen toch niet allemaal met de ene pony bezig zijn...?

Ik wil mijn pony never nooit op een stal hebben staan waar jonge meiden rondlopen en ook bij mijn pony kunnen.

Je hebt grote kans dat zij het nodig vinden om jou pony ook even "op te voeden" en dat hij daarom niet lekker in zijn vel zit.

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik direct een ander plekje zoeken waar er niet allerlei meiden over de vloer komen , en hem laten castreren als je er niet mee wilt gaan fokken / als het geen echt goede hengst is.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:17

Castreren gaat zowiezo gebeuren.

Ik durf de verdenking amper uit te spreken maar na de vorige topics...
iedereen die mij vertelde dat het aan de opvoeding lag.
Ik ben misschien geen doorgewinterde paardenopvoeder maar zo weinig verstand heb ik er ook weer niet van... bovendien had ik in de zomervakantie een super band met hem opgebouwd zoals je op een foto in mijn profiel kan zien. Hij ging liggen en kon er alles mee doen.

Na de zomervakantie is pas haar shet erbij gekomen. Daarvoor stond hij met een ander paard en kwam zij er nooit.
Ze komt er nu langs op de terug weg wanneer ze van school komt. Dan ben ik nog les aan het geven op de basisschool dus ik ben daar nooit bij.

Heb ook een tijdje zijn halster mee naar huis genomen maar zij heeft nu zelf 2 halsters dus die kan ze ook omdoen bij hem en hem meenemen.

Ik had de wei gehuurd samen met sando hier op bokt. Haar paardje met artrose stond erbij maar die moest naar een rusthuis en die van mij kon niet alleen staan.
Ma vroeg dochter: wil je een shetje erbij?
Dochter: hmm. ja is goed hoor. (lekker enthousiast).
Ik heb de wei en stal in ruil voor de verzorging dus ik geef de paardjes elke dag eten.. zij 'speelt' er alleen mee.

Wat betreft een ander plekje zoeken.. heb om allerlei redenen die ook te maken hadden met deze wei geprobeerd een ander plekje te zoeken maar er is hier gewoon geen plaats. Als ik er toen niet uit was gekomen was hij nu verkocht geweest.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:25

Citaat:
Meer en meer krijg ik de indruk dat het minder aan zijn hengst zijn licht, wat ik dacht. en meer dat er wat dingen voor zijn gevallen of misschien nog steeds.

Ik bedoel dus LIGT. sjongejonge.. gelukkig maak ik deze fouten nooit voor de klas

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:55

Tja , dan zul je ermee moeten leren leven , of toch een andere oplossing zoeken.

Het lijkt mij het meest voor de hand liggend dat die meiden ermee rommelen.