Paard wilt (durft?) zijn stal niet in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hilde66

Paard wilt (durft?) zijn stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:44

Ik rijd een erg lief paard, allemaal leuk en aardig alleen wilt hij zijn stal niet meer in.
De eigenaresse heeft het paard nog geen jaar en weet niet veel van zijn verleden.
Toen hij kwam racete hij ook al zijn stal in. Het is best wel een lange tijd over geweest maar nu doet hij het weer. Hij gaat alleen zijn stal in als er iemand achter staat. Diegene hoeft meestal maar een klein beetje zijn arm omhoog doen en dan springt/gallopeerd hij zijn stal in.
De stal uit gaat meestal wel goed. Hij gaat wel wat harder stappen maar ook niet eens altijd.
Hij heeft wel een keer (misschien ook wel vaker?) zijn heupen gestoten toen hij de stal in liep.

Nauwe doorgangen vindt hij sowieso eng, dus niet alleen bij zijn stal. Trailer laden gaat ook niet erg gemakkelijk doordat hij vaak zijn hoofd stoot als hij van de trailer af loopt.

Wij willen het graag horen als jullie tips hebben.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:46

Ik denk dat hij het eng vind om door een nauwe opening te moeten. Dat hebben paarden wel vaker. Zorg er voor dat je de staldeur gewoon goed open hebt staan en wees voorzichtig met het instappen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:51

Dat dier heeft gewoon engtevrees. Veel paarden hebben dit. Zo'n paard moet je recht de stal in laten lopen en niet met een bocht. Ook moet de doorgang voldoende ruim zijn. Probeer er aan te werken dat het paard gecontroleerd de stal in en uit loopt. Ongecontroleerd levert vaak alleen maar meer problemen op aangezien je grote kans hebt dat het paard opnieuw de heup stoot.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:04

Ja, komt meestal voort uit een keer hum heup stoten. Ze gaan dan wilder de stal in en stoten hem daardoor eerder.
Je zou schuimrubber rollers kunnen maken in de deurposten, zodat als hij zich, als hij zich stoot, in elk geval geen pijn doet.
Verder kun je proberen hem in de deuropening te voeren. Gewoon met etenstijd, eerst eruit halen en dan zijn emmer in de stal zodat hij met zijn hoofd naar binnen moet. De volgende dag houd je de emmer vast en loop je langzaam achteruit, tot hij met zijn voorhand binnen staat. de volgende dag tot hij met zijn achterhand in de deuropening staat. Als de emmer leeg is, maar hij naar binnen. Daarna nog een paar dagen achteruit lopen met de emmer tot hij helemaal binnen staat en het voer in zijn voerbak kiepen.
Dit werkt bij de meeste paarden. Het si ook belangrijk om niet pal voor het paard te klopen met het binnen zetten en ook niet alleen naar binnen laten gaan. Naast het hoofd blijven, mee de pas versnellen en touw laten vieren als het moet, maar trek niet het hoofd om, want dan wijkt juist zijn achterhand weer!!!

hilde66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:07

Anne_GTI schreef:
Dat dier heeft gewoon engtevrees. Veel paarden hebben dit. Zo'n paard moet je recht de stal in laten lopen en niet met een bocht. Ook moet de doorgang voldoende ruim zijn. Probeer er aan te werken dat het paard gecontroleerd de stal in en uit loopt. Ongecontroleerd levert vaak alleen maar meer problemen op aangezien je grote kans hebt dat het paard opnieuw de heup stoot.

Ja dat snap ik . Maar hoe wil je het paard gecontroleerd de stal in en uit laten lopen?
We zijn al blij dat ie nu tenministe nog zijn stal in gaat. Maar hij neemt echt een reuze sprong en dan heeft rustig praten of druk op het halstertouw echt geen nut.
En het zou ook wel prettig zijn als wij weer heelhuids de stal uit komen, en hij niet uit blinde paniek op ons springt .

teddybe4r

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:10

wij hebben ook eens zo'n paard op stal gehad.

Onze oplossing was: een oude jas over het hoofd.
Dit ging bij ons prima. het werkte ook voor de trailer
Natuurlijk moet ie wel wennen aan de jas, dat is ook eng. Maar misschien heb je hier iets aan

hilde66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:10

Lusitana schreef:
Verder kun je proberen hem in de deuropening te voeren. Gewoon met etenstijd, eerst eruit halen en dan zijn emmer in de stal zodat hij met zijn hoofd naar binnen moet. De volgende dag houd je de emmer vast en loop je langzaam achteruit, tot hij met zijn voorhand binnen staat. de volgende dag tot hij met zijn achterhand in de deuropening staat. Als de emmer leeg is, maar hij naar binnen. Daarna nog een paar dagen achteruit lopen met de emmer tot hij helemaal binnen staat en het voer in zijn voerbak kiepen.

Dank je wel .
Dit is denk ik wel het proberen waard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:17

hilde66 schreef:
Ja dat snap ik . Maar hoe wil je het paard gecontroleerd de stal in en uit laten lopen?
We zijn al blij dat ie nu tenministe nog zijn stal in gaat. Maar hij neemt echt een reuze sprong en dan heeft rustig praten of druk op het halstertouw echt geen nut.
En het zou ook wel prettig zijn als wij weer heelhuids de stal uit komen, en hij niet uit blinde paniek op ons springt .

Allereerst van een zacht halstertouw een extra lus maken over de neus; geeft toch een stuk meer controle. Misschien is het ook slim om het paard een tijdje in een andere box te zetten waar ie meer ruimte heeft. Zorg ook dat overgangen van in en uit de stal goed verlicht zijn. Soms wil een vreemde nog weleens uitkomst bieden die niks van de historie van het paard kent maar wel duidelijk is tov het paard. Het kan zijn dat gewoon kordaat doorpakken al een heel stuk helpt. Ik zou proberen om het op te lossen zonder (dreiging van) geweld. Wel kan je bv. voordat je de stal uitloopt het paard even afleiden met een beetje brok oid en vervolgens gelijk als ie nog daarmee bezig is proberen het paard de box uit te leiden.

Als ie je wel voorbij komt springen grijp je in door even in de spier voor de schouder te knijpen. Zorg dat ie schuin achter je loopt en laat je niet verrassen.

Maar vooral: Altijd recht de stal in en uit.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:17

Wij hadden op stal ook een paard dat dit deed en die deden we altijd achteruit de stal in.. dat ging prima.. vooruit maakte hij ookaltijd een MEGA sprong en ging ook alleen als er iemand achter hem ging staan..

Op dit moment heb ik op stal ook een paard staan die Engtevrees heeft.. en die gaat wel haar eigen stal in en met veel geduld ook de binnebox maar we moeten haar niet puchen maar het haar zelf uit laten zoeken en dan gaat ze wel SNEL naar binnen.... Ik zou het achteruit eens proberen voor de stal.. en voor de andere zaken zou ik zeggen RUST dat werkt vaak het best... en voeren wil indd ook wel eens werken