HELP pony heeft mok en mag niet naar binnen..wat nu te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

s_uzanne

HELP pony heeft mok en mag niet naar binnen..wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:27

help! ik weet niet meer wat ik moet doen. mijn pony heeft mok en dat is nu aan alle 4 dr beentjes en bij dr voorbenen erger dan bij de achterbenen. ik lease haar dus kan wel veel over haar te zeggen maar uiteindelijk is de echte eigenaar (manege in dit geval) de gene die bepaald of ze binnen mag blijven of dat er een DA bij moet komen.
ze mag niet op stal komen te staan van de eigenaar. die vind dat onzin en vind dat ze nog wel makkelijk in t land kan (DAG EN NACHT) ookal heeft ze mok want volgens hem is het land droog genoeg.. (bij de hele drinkbak is het kledder en er ligge op sommige plekkene cht plassen en om van dat land naar stal te moeten EN weer terug, moet je door een heel pad met EEN EN AL blubber) oftewel het is veel te nat buiten maar dat wil hij maar niet geloven. wat moet ik nu doen? ik heb al heel vaak hem proberen over te halen maar hij wil maar niet luisteren iemand enig idee wat ik nu kan doen??

ondertussen was ik dr benen 1x in de week met betadineschampoo en smeer ik het in met levertraanzalf (ik ben er vorige week vrijdag achter gekomen en toen was het alleen nog 2 voorbenen een klein beetje maar nu is het dus bij alle 4 dr benen en bij dr voorbenen best al grote plekken)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:35

Als de benen nat zijn met modder zou ik ze even afspuiten en goed afdrogen. Je kan speciale zalf kopen tegen mok bij de ruitersportzaak, egyptische zalf heet het geloof ik.

Dat is het enige wat je zelf kan doen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:43

egyptische zalf is voor rotstraal dacht ik

je hebt wel speciale mok zalf maar goed reinigen met betadine shampoo en daarna flink drogen met een handoek echt hard ! daarna vaseline tegen het scheuren kom je al een heel end ,

dagelijks met soda goed schoonmaken hard drogen en insmeren met vaseline of liever nog uierzalf kun je ook nog proberen , dat is wat ik normaal doe
(is al weer paar jaartjes terug ..)

begrijp dat je maar 1 x per week komt ?

mijn paardjes staan alle 4 ook gewoon buiten en bij de waterbak wil je met laarzen niet lopen (ben je je laars kwijt) maar er zijn ook droge stukken waar de pardjes gaan staan dat het beestje buiten staat is zo erg niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:49

Stom, ik wist wel dat egyptische zalf voor rotstraal is. Maar waarom ik het hier geschreven heb

Mijn paard staat ook in de modder. Maar modder is minder schadelijk dan urine en mest.
En bovendien bewegen ze buiten meer wat beter is voor de bloedsomloop en een goede bloedsomloop voert sneller afvalstoffen af.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:01

ik kom elke dag maar ik dacht dat het niet goed was om haar been elke dag te wassen met betadineschampoo

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:00

Ik zou het been alleen zelf natmaken als hij al nat is van de modder. Dan kan je beter de modder eraf spoelen en de benen goed afdrogen.

En ik zou idd niet vaker dan een keer per week wassen. Hoe minder water hoe beter.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:21

Even goed schoon en droog maken en dan insmeren met gewone witte vaseline wat je overal wel kunt kopen....Houd iig het vocht tegen.

Bij mij eigen paard smeer ik er dan elke dag gewone uierzalf op, laten intrekken en dan weer met vaseline insmeren.

ellepel

Re: HELP pony heeft mok en mag niet naar binnen..wat nu te d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:17

hydrocortiderm halen bij de dierenarts, die levertraan zalf die je nu hebt werkt duidelijk niet dus zou ik wat anders proberen..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:45

Zeker GEEN egyptische zalf gebruiken!Is voor rotstraal en is eigenlijk zuur

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:54

Wat je ook erop kan spuiten is Acederm, lekker vettig en helpt ook tegen mok (staat op het flesje). Heb ik een aantal jaar geleden bij mijn haf gebruikt en hielp goed. Voor het opspuiten de benen zo droog mogelijk maken met een handdoek.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:19

goed droog maken en zinkzalf er op doen, heb ik heel goede ervaringen mee

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:25

De kootholtes goed uitscheren of knippen en dik insmeren met Sudocreme (je weet wel, van die babybillencreme). Ik heb werkelijk elk middeltje al gebruikt, maar gewone sudo werkt bij ons het beste en is het goedkoopst!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:40

Inderdaad sudocreme, is goed vet (dus waterafstotend) en blijft ook heel lang op de huid zitten. Ik smeer het bij mijn paard rond de ogen, ivm zonnebrand en dan zit het er 24 uur later nog.

Zorg er wel voor dat je schone handen hebt bij het opsmeren! Anders besmet je de sudocreme met de mokinfectie en dan besmet je je pony elke keer opnieuw.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:05