Te fanatiek?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gilraen

Te fanatiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:39

Hoi hoi,
ik vroeg mij af of je ook te fanatiek kan trainen. Ik rij 3 à 4 dagen paard in de week, waarvan 2 à 3 op mijn verzorgpaard. Met dit paard rij ik 2x in de week dressuurmatig en als ik nog een keer extra rij gewoon springen of iets anders.

Nu wordt er van mij gezegd dat ik wel heel fanatiek bezig ben(zet het paard een uur lang hard aan het werk) met dat paardje, en van mijn lesgenoten op de manege krijg ik te horen dat ik te fanatiek zou zijn. En dat als ik zo doe dat ik dan maar een Anky had moeten worden. Is dit mogelijk? En zo ja wat kan ik eraan doen. En is het redelijk als mensen dit tegen je zeggen?

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:42

Je paard een uur aan het werk zetten is niet te fanatiek Hangt er vanaf wat voor pony, en 2x in de week je pony aan het werk zetten is niet teveel hoor, mijn pony word ongeveer 3 keer in de week een uur aan het werk gezet (wel losrijden enzo) En de andere dagen springen of beetje rondhobblen....

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:42

Als ik dit zo lees denk ik dat zij een beetje jaloers zijn.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:43

Iedereen heeft zijn eigen doelen met rijden. Waarschijnlijk ben jij net wat fanatieker dan je lesgenootjes en krijg je daardoor betere resultaten en kunnen ze dat niet hebben. Lijkt me eerder hun probleem dan jou probleem.

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:43

Ik rij haar zo fanatiek, en haar eigenaresse volgens mij ook wel redelijk. Maar het is een 5-jarige Florestan I*Calvados merrie. Is het dan niet schadelijk? Please help, want ik word er een beetje wanhopig van

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:46

oke, maar dan zit ik nog met het stal"probleem" want ik weet echt niet wat goed is op dat gebied voor een 5-jarige merrie

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:47

Ja kan prima,

shron_silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:05

Een uur lang je paard hard aan het werk zetten is mischien niet te veel voor je paard, maar je kunt het beter rustig op bouwen.. eerst 10 min. stappen.. dan rustig draven.. en het laatste kwartier even het paard hart aan het werk zetten.. Mischien is dat een oplossing om te proberen?

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:12

Ik rij haar ook eerst warm, en dan zet ik haar een uurtje aan het werk, en dan weer droogstappen. Dat is hoe ik het dan het prettigste vind

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:15

Valt volgens mij best mee hoor! Als je haar maar lekker opwarmd enz..

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:16

ligt eraan wat je onder hard werken verstaat. ik heb soms wel eens gewoon staptraining, moet zeggen dat dat ook flink intensief kan zijn. terwijl als ik wel draf en galop er tussen doe ik soms niet eens zo intensief bezig ben.

als je in dat uurt tussendoor ook ff stukjes rustig aan doet, ff lang 5 min en dan weer oppakken, dan is er helemaal nix aan de hand. goed loswerken en uit laten stappen neem ik aan dat je dat wel doet.

ik vind niet dat je TE fanatiek bent. je bent gewoon lekker bezig met je hobbie. kaat ze lekker praten. nix van aantrekken.

is iedereen met een eigen paard die zelfs meer dan 4keer in de week rijd ook een anky wanabee? ze zijn gewoon jaloers dat ze niet zo'n leuk verzorgpaard hebben waar ze goed mee kunnen rijden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:23

ligt heel erg aan het paard, Een uur lang echt aan het werk en oefeningen die ik nooit dat heeft ook geen zin volgens mij.

Ik rijd ewl vaak ongeveer een uur maar dan rijd ik twee sessies van een kwartiertje oefeningen en tussendoor veel stappen en de ontspanning weer opzoeken.

Ieder heeft zijn eigen manier van rijden en trainen. Op een manege rijd je vaak een uur in de les dat is wel een vaste tijd. MAar ik rijd mijn paarden zo lang al ik nodig vind. D eene dag lekker ontsoannen en tot ze lekker los en goed door het lijf lopen ongeveer 30 minuuten. De andere dag rijd ik langer omdat ik iets nieuws weil elren of een oefening wil verbeteren.

Dus de tijd zegt me niet zo veel ale je maar "nuttig" rijdt, Als mijn paard fijn oloopt goed zijn best doet en netjes wil meewerken dan ben ik vaak met 3/4 uur echt wel klaar en ga ik er niet nog een extra kwartier op zitten.

ik bepal dus niet : ik ga een uur rijden, maar ik bedenkt me ik wil vandaag aan twee of drie oefeningen gaan werken.

dus fanatiek ja dat wel als je tekelens echt en vol uur op het paard wil zitten , en alleen maar wil draven en galloperen zonder duidelijk doel. Dat is gewoon juist niet erg nuttig

maar wat is er mis met fanatiek aks je goed wil trainen en goe wil leren rijden ?? Niks hoor meid ga maar lekker rijden meid en geniet er van!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:51

Als je het paard een dag later kan rijden zonder dat je merkt dat je de dag ervoor flink hebt gereden, dan kun je er redelijk zeker van zijn dat je niet te fanatiek bent. Het paard geeft zelf aan wat het kan hebben.

Pollewoppy

Re: Te fanatiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:32

Ik denk ook niet dat je te fanatiek bent.
Zeker ook even terugkijkend op je foto's.

Als je kijkt naar foto's op het ponykamp, daar werd ze mager, viel ze in. Toen moest ze hard werken en dat was haar aan te zien
Laatst zag ik foto's van jou wedstrijd twee weken terug ofzo? Daarop kon ik duidelijk zien dat ze er een stuk beter uitzag dan van de zomer.

Ik denk ook dat je Ivana inmiddels zo goed kent dat je het wel aan merkt wanneer je teveel van haar vraagt. Je gaat het dan hoogst waarschijnlijk ook wel weer aan haar zien.

Ze is nu vijf jaar, goed volgroeid dus het kan geen kwaad.
Hoewel ik zelf nooit een uur lang fanatiek rijd (zoals jij zegt eerst losstappen en dan een uur rijden.) Als ik er een uur op zit, zit het losrijden daar wel bij in. Goed is ook goed vind.

Hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.