Help, paard walst over me heen!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

catootje

Help, paard walst over me heen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:27

Hallo,

Ik verzorg momenteel een aantal paarden en dan zet ik ze 's morgens ook in de paddock. Nu is een van die paarden nogal een druktemaker, en van de week walste hij gewoon over me heen! Nu was de eigenaar er gelukkig bij dus die heeft hem weer gevangen en in de paddock gezet, maar ik geloof niet dat ik hem de volgende keer nog weer durf te pakken. Het is niet eens zozeer dat hij wat wild is ofzo, maar hij heeft gewoon totaal geen respect voor je en het kan hem dan dus ook niks schelen dat je voor hem loopt. Hij heeft gewoon heel duidelijk door dat hij groter en sterker is.
Maar ja, wat kan ik hier aan doen? Ik weet zowieso niet of ik hem nog wel durf te pakken hoor, heb toch ook wel het idee dat een paard dat echt wel aanvoelt als je bang voor hem bent.....

Phrono

Re: Help, paard walst over me heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:05

Eens even flink boos worden! Verzorg je ze al lang? Sommige paarden testen je erg uit in het begin. Dit had ik ook, de haflingers die ik doe liepen zo met me weg.. Ik ben een paar keer flink boos geworden; met een boze stem 'ho' geroepen of even een rukje aan het halstertouw gegeven. Wanneer ik nu 'ho' roep als ze iets doen wat niet mag weten ze dat meteen en houden ze ook op. Een paard voelt het idd aan als je bang bent, misschien kan de eigenaar je de volgende keren er bij helpen?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:11

bij ons op de manege staat ook een paard dat de neiging heeft om zo over je heen te lopen zodra ze op stal mag
ik vond het daarna ook wel eng maar ja als er niemand anders is die het van je kan overnemen moet je wel
ik gebruik meestal het halstertouw om haar een beetje in bedwang te houden, zodra ze er vandoor wil krijgt ze een tik met het touw op d'r borst
hier voelt ze wel niks van maar door de zwaai van het touw schrikt ze toch een beetje terug
tegenwoordig gaat ze in ieder geval niet meer met me aan de haal
je kunt je ook groot maken door bijvoorbeeld je armen een stuk omhoog te doen
succes ermee verder

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:31

probeer ook al ben je bang heel zelfverzekerd over te komen. Praat duidelijk en streng tegen het paard.

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:34

Dat heb ik nou ook wel is
Heb ik ook en topic over gestart.
tegen al dat masse en spieren wat zich sterk maakt kan mijn kippekracht niet op...
Ik lees dus even met jou mee

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:35

Gewoon een zweep in je hand houden, het liefst een lange want dan kan je hem al een klap geven als tie maar de neiging maakt. FF streng zijn maar je krijgt er veel voor terug van hem al zou je dat niet denken. je moet gewon de baas worden. Wordt je dat niet, krijgt hij nooit respect voor je.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 15:43

Ik verzorg ze inderdaad nog maar net, en dit was de eerste keer dat ik hem buiten zette. De vorige keer heeft de eigenaar het gedaan en ook bij hem was hij heel erg druk, alleen heeft die eigenaar net wat meer overwicht op hem. Een zweep erbij helpt niet (zegt de eigenaar) daar wordt hij alleen maar drukker van.
Het enge ervan is dat hij gewoon totaal geen respect heeft. Ik bedoel een beetje een druk paard kan ik wel aan, maar deze ziet je gewoon niet en loopt gewoon over je heen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:55

met een zweep kan je altijd nog voor z'n hoofd langs zwiepen om m te laten remmen..
dus altijd handig om mee te nemen.
ik heb ook wel met zo'n paard (of naja, haflinger was het) te maken gehad die kreeg gewoon het halstertouw met een lus over de neus.
en de hengsten kregen een aanklik bitje aan het hoofdstel vast en dan nog moest je ze constant corrigeren.
maar ik weet niet of dat mag bij jou verzorgpaard en hoe het paard erop reageerd.
lijkt me op zich niet verantwoord om zoals het nu gaat het paard op het land te zetten zonder toezicht.
is het wel op gesloten terrein??

misschien heb je de mogelijkheid om in de bak ofzo te oefenen met het paard..
maar volgens mij moetie een keer op z'n d*nder krijgen van iemand met overwicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:59

Een hengstenketting over de neus kan heel wat verschil maken. Op het moment dat ie doordramt, direct een korte, maar krachtige ruk geven en vervolgens weer doorgaan alsof er niets aan de hand is.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:59

doe alsof je een ander paard bent, die pikken het ook niet als ze te dicht van achteren naderen.

Neem een zweep mee ga voor hem lopen en als ie te dicht nadert geef je een waarschuwing (maak een beweging met de zweep die lijkt op het zwaaien van de staart) en daarna een knal (boots een trap na). Dan snapt ie dat jij hoger in rang staat en dat walsen niet slim is!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:20

Arabesk schreef:
doe alsof je een ander paard bent, die pikken het ook niet als ze te dicht van achteren naderen.

Neem een zweep mee ga voor hem lopen en als ie te dicht nadert geef je een waarschuwing (maak een beweging met de zweep die lijkt op het zwaaien van de staart) en daarna een knal (boots een trap na). Dan snapt ie dat jij hoger in rang staat en dat walsen niet slim is!

voor zoiets moet je natuurlijk wel erg sterk in je schoenen staan.
kan me voorstellen dat niet iedereen dat zomaar even doet..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:23

loveblacky schreef:
Arabesk schreef:

voor zoiets moet je natuurlijk wel erg sterk in je schoenen staan.
kan me voorstellen dat niet iedereen dat zomaar even doet..

Dat is 1 ding. Punt 2 is dat je het paard natuurlijk wel vast moet kunnen blijven houden terwijl je dit doet. Daarom kies ik voor een lange hengstenketting, waarvan je het uiteinde tevens kunt gebruiken om hem een keer een zwiepert voor zijn kop te geven indien nodig.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:00

Ik had een tijd geleden ook zo'n 'probleempaard'
Paard walste over me heen,totaal geen respect.
Heb hem eens flink aangepakt,nu hoef ik nog maar een kleine druk te geven op zijn borst en hij gaat al naar achter
Alleen het bekende doucheprobleem is er nog wel maar hij luistert beter dan vroeger

Wat ik wil zeggen is dat je consequent moet zijn,en wees niet bang van extra streng te zijn

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:50

Hallo,

Ben weer geweest, en heb nu ook wat meer achtergrondinformatie over het paard. Zijn moeder is overleden bij zijn geboorte en hij is met de fles grootgebracht. Nu vonden die mensen het leuk om hem te leren tegen ze op te springen en hem zo de fles te geven! Ja, erg schattig bij een klein veulentje, maar ja hij bleef het natuurlijk doen, ook toen hij groter werd. Hij heeft dus nooit geleerd hoe hij met mensen om moet gaan en heeft geen opvoeding van zijn eigen moeder gehad.
Hij heeft dus totaal geen respect ( hij weet niet eens wat dat is...) en daar komt dus ook nog bij dat hij energie teveel heeft....
Maar ja, hoe leer je zo'n paard dan dat hij rustig naast je moet lopen?
Nogmaals, een zweep erbij helpt niet, daar wordt hij alleen maar drukker van...

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:56

misschien een tijd lang op een kudde gooien??? (voor de opvoeding)
zoiets?
of naar een africhtings stal doen??

klinkt niet echt leuk zoals hij nu is (geworden)

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:11

Mischien is het een idee om eerst met hem in de bak tegaan oefenen. Met bijv, touw om zijn neus. Leer hem jouw tevolgen in de bak zorg dat hij op je blijft letten zoniet en ruk aan het touw, laat hem dan ook een paar passen achterwaarts gaan. Steeds zorgen dat hij ook alert op je blijft dus niet alleen op de hoefslag blijven lopen maar ook voltes,gebroken lijnen, plotsomrdaaien. Zo leert hij dat hij jou moet volgen en je krijgt gelijk een betere band met hem. Net zo lang tot dat hij vanzelf stil gaat staan al je stil staat en pas gaat lopen zodra jij gaat lopen. Zorg dat je hem dan ook wel beloont zodra hij echt zijn best doet om jou tevolgen. Heb bij mijn paard gemerkt dat hij het op een gegeven moment ook leuk vond om allemaal oefening tedoen aan de hand en dus ook bij het poetsen ect. veel meer op mij bleef letten wat ik van hem verwachte.

Succes, oja en mischien is het beter om dan nu nog even de stalhouder hem naar buiten telaten brengen, en dit pas zelf met hem tegaan doen als je je zelf zekerder voelt en mischien een betere band (verstandhouding) met hem hebt.

Succes,

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:20

Wat wij doen:

Als een paard onrustig is, laat hem maar kleine rondjes om je heen lopen. Zorg in ieder geval voor dat zijn snelheid eruit gaat omdat hij constant de bocht moet maken.
Daarnaast kun je hem ook elke keer achteruit laten lopen. Daar hebben paarden ook een hekel aan.

MOcht hij dan nog niet luisteren, lijkt het me toch echt dat je hem wel eens behoorlijk mag bestraffen.
Het mag dan een tekortkoming in de opvoeding zijn geweest, maar dat zal hij toch op de een of andere manier moeten afleren.

Het lijkt me sterk dat het eerst fout moet gaan met jou voordat hij echt aangepakt gaat worden.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:57

wellicht is de aanpak van parelli wat voor je!