bont onderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

bont onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:15

De wel bekende bont onderleggers....wie rijdt hier allemaal mee?

Ik heb er zelf wel mee gereden maar op advies van de fysiotherapeut heb ik hem er weer onder uit gehaald. omdat als je gewoon een goed passend zadel hebt je hulpen veel fijner aan komen en je zelf ook meer voelt. Dit is ook zo, ik merk het duidelijk met rijden. Dus wat is eigenlijk het nut van zo'n onderleggen als je gewoon een goed passend zadel hebt. Ze zijn dan ook niet echt goedkoop...dus waarom zou je ze er uberhaupt onderleggen. Je ziet er zo ontzettend veel mensen mee rijden, en nu ik dit hoorde had ik eigenlijk zo iets van...ja waarom eigenlijk?!....of is het meer iets van een rage ofzo.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:34

Ik heb hem omdat mijn jonge paard nog volop in de groei is , en daarom ga ik nou niet meteen een op maat gemaakt zadel kopen...
Dus voor mij is dat bontje gewoon voor het zadel zodat het iets kleiner is Maar daarna ga ik gewoon voor de gels van Action!

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:37

ik heb ook een jong paard met een 2e hands zadel.
wat overigens wel goed ligt.
op aanraden heb ik er juist een gekocht, schokobserberend.

verder denk ik dat het ook een beetje mode is

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:43

Ik heb het idee dat het een beetje hip is met zo'n bontje te rijden. Zadelmakers doen hun best een zo passend mogelijk zadel te maken waarbij je goed contact met je paard hebt en nu gaat iedereen er zo'n schaap tussen leggen . Ik heb zelf het liefst een dun zadeldekje met eventueel een actiongelpad. Maar zelfs dat laatste vind ik niet echt nodig bij een goed passend zadel!

Fantabulouss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:47

Het lijkt me idd een rage iedereen rijd ermee...
Ik heb er ook weleens mee gereden maar dan alleen op wedstrijden:)

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:11

Ik heb er wel 1, Ik ben nu nog mn paard aan het inrijden, en hij heeft een hele moeilijke maat, dus het zadel past wel goed, maar heb toch het idee, dat als ik er op zit, dat hij dan zakt. zodra hij uitgegroeid is laat ik ws een zadel op maat maken en heb ik het niet meer nodig. En ja mooi staat het natuurlijk ook wel vind ik

elady

Re: bont onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:20

We hadden hem eerst wegens medische redenen (dunne huid op de schoft en de dekjes (hoe goed je ze ook in de kamer trok) + dekens bleven schuren. Nu is dat goed genezen en gebruiken we ze op het dekje ipv eronder. Gewoon als rage

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:26

ik vind het gewoon mooi dus heb ik er ook eentje gekocht:) en naar mijn mening doet het ook geen kwaad duss waarom niet...

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:29

Ik heb zadel dat prima ligt op mijn paard dus waarom zal ik er een deel tussen gaan frommelen?

Ik ben nog duidelijk van dat ik mijn dekje voldoende in de kamer trek zodat hij niet strak trekt over de schoft en dat gaat niet meer met bontje.

Ik weet niet of het zo is maar ik denk doordat er nog een barriere tussen zit je minder makkelijk met een subtiele zithulp doorkomt.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:42

Nu ik weer een passend dressuurzadel heb, gebruik ik daarbij geen bontje.

Maar bij de jonge paarden die ik beleer heb ik niet allemaal passende zadels. Ja, ik heb een zadel met brede kamer, een medium en een wat smallere.
Maar ze zijn niet aangemeten bij die paarden en naar mijn idee kan ik er dan beter een bontje onder leggen om het zadel bij benadering passend te krijgen.

Met springen heb ik er vaak een bontje onder om fouten van mij op te kunnen vangen. Natuurlijk doe ik mijn best om goed te zitten en goed terecht te komen, maar er zijn nou eenmaal momenten dat een sprong eens niet goed uitkomt en dan geeft een bontje wat meer bescherming voor de rug dan alleen het 'blote' zadel op een dekje.

Rytm

Re: bont onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:45

Het is idd een rage denk ik ja. Ik vind het zelf trouwens ook heel mooi hoor, daar niet van. Maar ik ga niet zoveel geld betalen voor iets wat ik eigenlijk niet nodig heb.

Alleen op een van de jonge paarden rij ik met wel eentje eronder, omdat dat zadel niet helemaal 100% ligt. Voor mijn gevoel dan. En dan vind ik het toch een safe idee om er eentje onder te hebben liggen.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:17

ik heb er gewoon een kinderdekbedje onderliggen veel goedkoper en het werkt hetzelfde

ik gebruik hem omdat mijn pony soms erg last van zijn rug heeft

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:30

Ik heb er ook eentje, maar die van mij is geen halve, maar gaat ook langs zweetbladen en dus gaat er geen sjabrak meer onder. Het is voor de rug van mijn gevoelige paard beter en hij loopt echt veel meer ontspannen dan wanneer ik met sjabrak en gelpad rij....

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:30

Perla schreef:
ik vind het gewoon mooi dus heb ik er ook eentje gekocht:) en naar mijn mening doet het ook geen kwaad duss waarom niet...

het kan ook geen kwaad, maar zoals skipper ook al zegt De hulpen komen naar mijn idee minder goed aan. Je hebt een beter contact met het paard als je er zo min mogelijk tussen hebt liggen. Daarnaast heeft mijn paard KS, dus ook een zeer gevoelige rug, toch gaat het bij mij
beter zonder bontje dan met. de wendingen en overgangen rijd ik nu nog meer met mijn zit, omdat dit beter overkomt nu.
en ik denk als je een goed passend zadel hebt, en je zelf goed zit het bontje ook weinig effect heeft, behalve dan dat het zacht is voor op de rug. (maar goed veel mensen hebben het bontje ook over hun sjabrakjes en dan werkt dat ook niet meer.)

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:48

k heb er ook eentje, omdat ik het mooi vind..

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:19

Ik rijd owv rugproblemen (bij mezelf dan) met een aangepast zadel. Dat past perfect op mijn eigen paardenbeest (is op haar rug gemaakt), en past ook wel op mijn bijrijds... maar voor alle zekerheid leg ik er nog een schaap tussen. Vind het trouwens gewoon mooi ook.

Kyrahw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:34

ik heb er eentje op mn ijslander liggen omdat het prettiger is voor haar. ik heb er verder niet een shabrakje onder ofzo dus alleen het bontje.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:07

Ik heb een tijdje met een bontonderlegger gereden. maar omdat het ook goed gaat zonder heb ik hem er weer onderuit gehaald.

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:32

Ik heb wel zo'n hele idd, en dan niet zo'n halve. Maar dan rij ik alleen daarmee en niet en sjabrak, en onderlegger.