langs de weg in het donker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

langs de weg in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:53

ik zit vaak op school tot een uur of 4 of 5, en tegen de tijd dat ik dan bij mn pony ben is het al donker.
nu kan ik dus maar 2 of hooguit 3 keer per week met dr wandelen en is ze de keren dat ik met dr kan wandelen echt mega hyper actief!
nu wil ik wel elke dag met dr gaan wandelen zodat ze echt dr energie elke dag kwijt kan maar dan moet dat dus in het donker gebeuren. ik moet dan sowiezo het eerste stuk langs een vrij drukke weg, over het fietspad waar geen lantaarnpalen staan, ik zie zelf dus al niet erg veel maar mensen zien mij al helemaal niet

ik heb een reflecterend vestje voor mijzelf en voor mn pony een reflecterende band om dr buik, voor dr borst en voor om dr voorbeentjes, is het nu veilig om in het donker te gaan wandelen? ik zie geen andere oplossing meer om mn pony weer een beetje rustig te krijgen..

(ps. het gaat om een mini van zo'n 85 cm hoog, maar zelfs die kunnen flink druk en sterk zijn!)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:59

Ik zou ook zo'n fietslampje om je arm en been binden, die naar voor geel licht stralen en naar achter rood, die kun je ook nog op knipperen zetten dan ben je helemaal zichtbaar
Ik weet niet of je een hoofdstelletje hebt voor de mini maar als ze zo fel is, zou ik dat wel even aandoen met het touw door het bit, zodat je iets meer te vertellen hebt. Als zij de weg op crosst zonder jou is zij nl echt wel moeilijk te zien, zeker omdat het een kleine pony is.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:02

ja hoofdstelletje en longeerlijn heb ik er sowiezo al aan want met een halstertje is ze niet meer te houden maar die lampjes is inderdaad wel een goed plan, die heb ik ook nog wel liggen

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:04

Jezelf en je pony helemaal behangen met lampjes, zijn overal te krijgen dus dat moet geen probleem zijn. Die lichtgevende vestjes zijn zoooo ontzettend slecht te zien in het donker en erg laat, dus als je een auto hebt die een beetje hard rijdt, ben je de pineut. Niets aan toeval overlaten, maar er zo bijlopen dat ze aan het begin van de straat denken: Zeg, wat is dat voor kerstboom op de weg! Dan weet je zeker dat je gezien wordt!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:09

zorg vooral dat de benen van je pony en van jezelf goed reflecterend zijn, want vanuit de auto is dat het enige dat je ziet op een stikdonkere weg: de koplampen schijnen, als het goed is, naar rechtsonder

Suomi

Re: langs de weg in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:16

Je bent in ieder geval al goed op weg door reflecterende hesjes en bandjes te dragen. Zelf gebruiken wij inderdaad ook nog eens van die fietslampjes voor om je arm. Meestal nemen we zelfs nog een zaklamp mee, zodat je ook echt naar een auto kunt 'seinen' dat je langs de weg loopt. Reken maar dat ze je dan opmerken!

Ik ben het er trouwens niet helemaal eens met de stelling dat lichtgevende hesjes super slecht te zien zijn. Natuurlijk verschilt dat per hesje, maar sommige hesjes zijn al vanaf een kilometer afstand goed te zien. Het ligt er dus maar net aan wat voor hesje je hebt. Maar je kunt natuurlijk zelf uitproberen of jouw hesje goed zichtbaar is, vraag gewoon eens of iemand met een auto langs je wilt rijden/je tegemoet wilt rijden als je met je pony gaat wandelen en dan hoor je wel of je goed zichtbaar bent!

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:20

ik ga sowiezo van die fietslampjes omdoen.. alleen die zijn voor op mn fiets dus moet nog even kijken hoe ik die aan mezelf vast ga krijgen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:21

Ik heb een reflecterend vestje van Kitt met ingebouwde (rode) knipperlichtjes:

Afbeelding

Ik wandel ermee naast mijn paard en ik zit ermee op mijn paard, bij schemer en in het stikkedonker, en heb al verschillende keren van medeweggebruikers te horen gekregen dat ik al van veraf zeer goed zichtbaar ben. Dat ding straalt enorm uit, ik zie de weerschijn zelfs op de vacht van mijn paard als ik ernaast loop en ook op verkeersborden en paaltjes langs de weg kaatst het terug.

Nog meer reflecterend spul van Kitt staat hier: http://www.kitt.eu.com/hi_vis_gear.htm

De Tailguard heb ik ook, maar die werkt niet echt bij paarden die hun staart hoog dragen.

Verder heb ik om iedere enkel een bandje van datzelfde spul met knipperlichtjes(voor een euro bij de Action). Mijn paard heeft om beide achterbenen een reflecterende beschermer en ik heb een reflecterende uitrijdeken (felgeel). Als ik nu nog niet zichtbaar ben, dan weet ik het ook niet meer.

Zo'n lampje met wit naar voren en rood naar achteren had ik vroeger. Maar ik had altijd ruzie met de sluitingen en heb nog geen lampje gevonden dat echt praktisch is. Maar blijkbaar voldoet dat 'flikkervestje' prima.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:23

bij mij op stal heeft bijna iedereen zo'n hesje als hierboven staan, als ik van stal naar huis rijd met de auto, kom ik altijd wel een paard tegen en het enige dat ik zie van alle lampjes en bandjes zijn de beenbeschermers, alles wat daarboven zit, zie ik echt niet en ik ben bepaald niet visueel gehandicapt

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:24

dat "flikkervestje" lijkt me ook goed ja! reflecterende uitrijdekens in minimaatje ben ik helaas nog niet tege gekomen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:26

smurf schreef:
bij mij op stal heeft bijna iedereen zo'n hesje als hierboven staan, als ik van stal naar huis rijd met de auto, kom ik altijd wel een paard tegen en het enige dat ik zie van alle lampjes en bandjes zijn de beenbeschermers, alles wat daarboven zit, zie ik echt niet en ik ben bepaald niet visueel gehandicapt

Toch typisch dan dat tegemoetkomende automobilisten hun raampje opendraaien als ze me voorbijrijden en mij complimenteren met mijn zichtbaarheid.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:30

Met fietslampjes bedoel ik niet van die lampjes die je op je fiets moet klikken, maar van die bandjes met een lampje die je om je arm kunt binden.

Verder zijn van die reflecterende beenbeschermers (wij hebben ze bij de paardendrogist gekocht, ze zijn ook in ponymaat verkrijgbaar!) voor je paard inderdaad erg goed te zien in het donker. Zeker als je paard ze zowel voor als achter draagt! Wij hebben inderdaad ook een reflecterende uitrijdeken voor ons paard, maar zelf vind ik dat je die niet zo heel goed ziet als iemand je paard van voor of achteren nadert. Als iemand je van opzij nadert (denk aan kruispunten, t-splitsingen e.d.), zie je zo'n deken wel weer goed. Maar ik vraag me af of je zo'n reflecterende deken wel in mini-formaat hebt..?

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:32

Ik rij veel (lees: altijd) buiten 's avonds en heb een hele kudde fietslampjes. Verder reflecterende beenbeschermers en hesjes.

Die fietslampjes hebben vaak een 'clipje' aan de achterkant, de kunt het dan makkelijk vastzetten aan bijv. het randje van je laars, de neusriem (van een endurancehoofdstel, dat wel), etc.

Verder heb ik een elastisch bandje met lichtjes (voor hardlopers om arm/been) wat ik bovenin de staart doe..

Verder hebben we eens hoofdlamp en heeft mijn cap een axtra bandje aan de achterkant, waar ook nog eens een fietslichtje aangaat.

Ik krijg ook regelmatig een complimentje over m'n zichtbaarheid.

Beter over-verlicht dan slecht verlicht - mensen (automobilisten) kijken soms echt heel slecht en verlichting maakt dan heel veel uit.

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:33

smurf schreef:
Nee, dat kan. De bundels van koplampen staan niet omhoog gericht, maar naar voren en rechts. Dit ivm verblinding van tegenliggers.
Het is daarom ook altijd verstandig om retroreflecterend materiaal aan bijv de benen aan te brengen.

Fantabulouss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:53

er zijn ook reflecterende dekens te koop die niet eens duur hoeven te zijn...en gebruik veel lampjes en idd een vestje voor jezelf...dan moet je tog wel zichtbaar zijn lijkt me

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:03

die knipperlicht vestjes zijn ook bij agradi verkrijgbaar!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:11

Je zou voor je mini wel zo'n reflecterend zadeldekje kunnen kopen, die omdoen met een dekensingel en zo heb je toch een soort van dekentje

Verder heel veel lampjes bandjes met lichtjes e.d. kopen en omdoen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:15

Hilli schreef:
Verder hebben we eens hoofdlamp en heeft mijn cap een axtra bandje aan de achterkant, waar ook nog eens een fietslichtje aangaat.

Zo'n helmlamp wil ik ook nog gaan kopen, maar meer voor mezelf. Dat ik iets meer zicht heb op onverlichte weggetjes in het buitengebied. Mijn paard heeft overigens minder moeite met zien in het donker dan ik.

Mijn reflecterende uitrijdeken valt een heel stuk over de staart en ook 'naar binnen', dat is aardig te zien van achteren.

Mijn paard is overigens aan het revalideren van een peesblessure. De DA heeft mij dringend geadviseerd (voorlopig) geen bescherming om de benen te doen i.v.m. warmte-afgifte. Nu doe ik het achter wel voor de zichtbaarheid (van voren zie ik zelf nog wel verkeer aankomen, van achteren heb ik er geen invloed op) maar reflectiemateriaal om de voorbenen is momenteel voor mij dus geen optie.

Voor de TS: als je even naar de Action gaat (als je die in de buurt hebt tenminste) en je schaft allemaal van die bandjes van een euro aan waarmee je jezelf en je paard behangt, dan ben je al een heel eind. En aangezien je vertelt dat je vooral wandelt (en er niet op zit) loop je op ooghoogte van andere verkeersdeelnemers. Dan ben je meestal wel goed zichtbaar.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:21

Volgens mij ben je zelfs verplicht om licht te voeren als je een paard leidt in het donker... Ik ben er in elk geval een keer op aangesproken door oom agent. Maja, ik heb wel vaker ruzie gehad over de optuiging van mn paard met oom agent, en hij heeft er wel vaker naast gezeten, dus het zou me nu ook niks verbazen...

En verder kun je natuurlijk als je zelf een beetje creatief bent, een dekentje maken op maat voor je mini, en die afzetten met reflecterend band. Automobilisten zien dat wel op een mini, want die blijven laag genoeg voor de koplampen

Groetjes, Lacuna

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:16

Ik ben ook gedwongen om door het donker naar de binnebak te gaan. Maar ik heb dus zo'n fluo ding voor mezelf, een uitrijdeken met van die reflecterende strepen op, een rood fietslampje dat ik aan m'n zadel hang (aan dat ringetje waar eventueel een staartriem doorkan).
en ik heb ook zoiets:
Afbeelding
maar das dan eerder practisch, omdat ik op de weide geen licht heb, maar op deze manier toch m'n handen vrij

Heel die combinatie ziet er niet uit, maar als ze me daardoor zien lopen en ik niet omver gereden wordt heb ik het er voor over

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:37

Ik heb in het donker liever geen lampen op m'n hoofd.
Als je ogen gewend zijn aan het donker zie je goed genoeg. Met een lamp lukt dat nooit!
En het donker is mooi!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:37

Ik rijd 1x per week een stuk over de weg om bij een bak te komen om in te rijden.
De ruiter heeft een reflectiehesje aan, lampje om haar arm en been. En ik fiets ernaast met lampen aan en ook een hesje.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:43

Ook ik moet iedere vrijdag naar les over de weg. Ik zit er welliswaar op, maar toch het is pikdonker op een landweggetje waar toch nog redelijk wat auto's rijden als je pech hebt.
Ik heb voor mn haf reflecterende 'bandages' alleen ze gaan er enkel omheen zegmaar En als ik er zelf op zit heb ik om mijn armen en benen van die speciale bandjes met kleine rode knipperlichtjes eraan. Als ik terugrijd van les, heb k mijn deken erop liggen, en achteraan de deken een rood lampje, en voor een witte

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:16

Bij Halfords zijn voor 15 euro ook van die reflecterende hesjes met lampjes te koop. Banden met klitteband voor aan je arm met knipperende lampjes hebben ze er ook en kosten 4,95.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:23

je hebt ook van die reflecterende dekentjes en dan hang je aan de staartflap een led lampje. en of dat goed te zien is