Hoe in beweging krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Hoe in beweging krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:15

Eerst even goed lezen aub anders trekt iedereen te snel zijn conclusie.

Mijn paardje van 1.5 jaar heeft bijna altijd rotstraal. Hij is hier dus heel gevoelig voor, de grootste reden dat hij daar gevoelig voor is, is omdat zijn hoeven heel ongezond zijn en meneer de luiheid zelfde is, waardoor alles dus alleen nog maar erger word.

Nu word hij dus speciaal bekapt zodat de straal meer ruimte heeft waardoor het hoefbeen beter kan werken. Daarnaast heeft hij dus elke dag redelijk veel beweging voorgeschreven gekregen. Nu dus het probleem op een paar sprintjes per dag na beweegt meneer gewoon echt niet.

Hij moet dus bewegen zodat de kwaliteit van zn hoeven beter word. Maar hij beweegt dus gewoon simpelweg te weinig.

Het hooi verdelen we in allemaal kleine plukjes door de hele bak heen zodat hij in ieder geval iets moet bewegen om te kunnen eten maar het liefst staat hij de hele tijd stil, hij is nog net niet te lui om te eten.

Als ik mijn oudere paard losgooi zet ik hem er al steeds bij in hoop dat hij de lol ervan zou gaan inzien en uit zichzelf zou gaan meerennen. Dat doet hij een rondje en dan gaat hij gewoon in de hoek van de bak staan want dan is hij het zat.

Hem in zijn eentje in de bak zetten en opjagen heeft ook totaal geen effect. Hij loopt van je weg en gaat daar dan weer stilstaan totdat je bij hem bent en gaat dan in een sukkelstap weer de andere kant op.

Het komt er dus op neer dat nu de enigste manier van bewegen is door constant achter hem aan te rennen. Hij ziet de lol er wel van in maar wij nadat we de bak een paar keer rond geweest zijn niet meer.

Iemand tips om deze luie meneer aan de beweging te krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:17

Een (of meerdere) paarden van 1,5 erbij zetten
Die gaan wel klooien met z'n 2en

en de hele dag buiten, zo min mogelijk op stal, hoe goed je schoon maakt, die is toch altijd vies.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:20

Hij staat samen met mn andere hengst 24 uur per dag buiten. Ze spelen inderdaad wel eens samen. Vooral de oudere hengst wil graag spelen maar doordat hij het dus vertikt om te gaan bewegen is hij het of na een rond samen dollen zat of hij is moe na twee rondjes. We zitten dus zeg maar echt in een visiele cirkel (weet net hoe je het schrijft). De oudste is zelf regelmatig teleurgesteld dat de jongste niet wil spelen of even lekker wil scheuren.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 07:59

ergens in de groepsopvang zetten. Als hij het daar nog niet zou doen zou ik me afvragen of het paard wel helemaal gezond is.

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:13

mischien n stapmolen ofzo... (wel duur maar werkt wel neem k aan!)

ellepel

Re: Hoe in beweging krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:40

whehehe...zet er een merrie bij..

gaat ie vast wel achteraan

nee grapje( alhoewel t misschien wel werkt)
maar heb je al geproberd om met bijvoorbeeld een plastic zak aan de longeerzweep te gaan ritselen??
door t gekke lawaai gaan ze vaak beter lopen.

verder zou t inderdaad moeilijk zijn, ik denkd at hij toch iets van pijn aan zijn voeten heeft en daardoor minimaal wil bewegen...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:43

Helemaal mee eens. Ik heb er nog eens over na zitten denken en ik denk dat je op zoek moet naar het probleem!! Waarom vertoond hij dat gedrag???

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:01

Omdat hij zere voeten heeft beweegt hij weinig. Omdat hij weinig beweegt heeft hij geen conditie.

Ik denk dat je hem eerst in een betere conditie moet zien te krijgen. Wandelen aan de hand (waarom zou je hem opjagen, gewoon stappen is net zo goed beweging, goed voor het hoefmechanisme en bouwt ook conditie op) of naast de fiets lijkt me een goed idee, of (je rijdt aangespannen meen ik) mee met de kar als handpaard. Vroeger werden op het platteland de veulens ook naast hun moeders-in-het-span geknoopt (los aan de buitenkant dus) en meegenomen.

Op die manier krijgt hij én beweging én conditie.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:02

Dat idee van ellepel werkte bij ivy in ieder geval wel in de tijd dat zij niet wilde lopen.
Misschien met hem gaan fietsen? wandelen op de weg?
ik noem maar wat hoor en dan gewoon vincent meenemen en onderweg belonen als hij netjes mee loopt met je.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:01

En bij het loszetten iemand anders even vragen om te helpen dat er aan twee kanten iemand staat en hij dus niet af kan remmen (ik weet niet hoe groot je terrein is)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:15

Bedankt voor alle reacties. Plastixc zakken en zo is hij niet van onder de indruk en gaat hij niet voor lopen.

De oorzaak waarom hij niet beweest is dus gewoon bekend.

Hij heeft pijn aan zn voeten en wil niet bewegen, maar als hij dus niet wil bewegen word die pijn alleen erger.

Stappen aan het halster doet hij een paar rondjes en gaat dan in staking en is bijna niet meer in beweging te krijgen.

Buiten wandelen hebben we een paar keer geprobeerd maar meneer gaat in staking en het liefst midden op een weg.

Stapmolen kan ik nergens kwijt.

@ Ibbel: Hoe werkt dat precies een handpaard meenemen dan met mennen. Misschien dat hij dan wel netjes blijft meelopen inderdaad.

Losgooien doen we altijd al met 2 mensen anders is het helemaal niet te doen.

Het is echt vervelend. Hij heeft gewoon niks aan conditie maar die valt ook bijna niet op te bouwen zo.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:24

doe je verder nix aan de rotstraal dan?? ik moet van mijn smid in de weer met soda en egyptische zalf en dat werkt goed. willen heeft ook vrijwel altijd rotstraal aan zijn achtervoeten. nou heb ik het probleem niet datie niet wil lopen(ja heb ik wel, maar dat is omdatie lui is, niet van de pijn)

ik weet dat hoefschoenen eigenlijk niet bedoeld zijn voor dit soort problemen.. maar kan je nietiets als dat proberen??

ik weet het ook niet.. noem maar wat...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:26

Ja de rotstraal behandelen we nu met chloor. Dat is een van de weinige dingen die we nog niet geporbeerd hebben dus hopenlijk helpt het.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:29

chloor??? das super agressief :S is maar tehopen dan dat het niet erger wordt.
en egyptische zalf hielp niet?? helpt bij mij vrijwel meteen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:35

Nee heb alle zalfjes en spuitbussen geprobeerd hij heeft het al ruim een jaar. Het lijkt te helpen, de chloor, het doet hem ook geen zeer.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:21

Als hij met wandelen niet verder wil lopen neem je toch gewoon een kort zweepje mee?
Niet om hem echt te slaan, maar even voorwaarts tikken, loopt hij verder? belonen!

En misschien kan je wat pijnstillers aan de dierenarts vragen? overleg het eens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:26

Ik denk neit dat dat gezond is voor zo'n jong paard.. Misschien dat hij niet wil bewegen OMDAT ie pijn heeft. Heb je al een algehele check-up laten doen door een DA?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:31

karoliena schreef:
@ Ibbel: Hoe werkt dat precies een handpaard meenemen dan met mennen. Misschien dat hij dan wel netjes blijft meelopen inderdaad.

Ik heb zelf vroeger wel eens een veulen meegenomen als handpaard, maar dat was gewoon achter de kar aan. De eigenaar van het veulen zat achterop en hield het veulen aan het touw, en dat liep braaf achter de kar aan te hobbelen. In jouw geval lijkt me dat geen goed plan, als-ie op de rem gaat wordt degene die hem vasthoudt gewoon van de kar getrokken .

Wat de boeren vroeger deden was (meestal met 2 van die zware knollen voor de ploeg) dan links of rechts het veulen gewoon aan het tuig vastzetten - ik denk haast gewoon aan het schoftje of aan het gareel. Die boeren deden vroeger niet zo moeilijk.

Ik zou denk ik in jouw geval als-ie zo stakerig is gewoon een losse halsriem nemen en daar je jonge paard aan vastzetten. Gaat-ie staken dan wordt-ie vanzelf meegetrokken, en je kan hem vanf de bok ook nog meteen een tikje op z'n billen geven. Met een losse halsriem loop je dan niet het risico dat-ie het tuig scheeftrekt. Zet je hem aan het schoftje vast dan heb je dat misschien wel.

En idd, vraag of-ie quadrisol kan krijgen, een uurtje van te voren, als je zoiets gaat doen. Dat helpt misschien ook.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 12:43

Hij is verder kerngezond op zn hoeven na, dus daar zit het probleem niet.

Een zweepje meenemen doe ik altijd maar heeft weinig effect. Hij negeert de zweep volkomen. Nu ben ik een keer midden op de weg zo radeloos geweest. De auto's rijden daar ruim 80 km per uur en meneer stond net na een rare bocht stil en wilde niet vooruit. Paar keer een tik gegeven. Maar darvan is hij echt niet onder de indruk ik heb hem half in elkaar moeten slaan met de zweep om hem vooruit te krijgen. Misschien zielig maar dat is beter dan plat gereden te worden.

Hij is dus heerlijk aan het puberen wat de situatie nog moeilijker maakt.

@ Fellor: Hij wil ook vaak niet omdat hij pijn heeft. Sosm ook gewoon uit dwarsigheid maar meestal omdat hij pijn heeft maar hij zal toch moeten. Met stilstaan word hij niet beter.

Ik hoop ook heel erg dat de chloor wel helpt en zn rotstraal wat weg gaat zodat hij weer beter kan lopen. Hopen dat het dan ook niet terug komt zodat we hem in beweging kunnen krijgen.

Sily

Re: Hoe in beweging krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:19

Ik denk toch dat je door het stakerige heen mot en op de straat met hem zal gaan wandelen, mijn paard had geen rotstraal maar zat er wel tegenaan, en zij beweegt juist altijd erg veel

Maar hoefsmid raadde me aan veel buiten op de weg te gaan wandelen, had ook een goede reden die ik nu dus ondertussen kwijt ben.

Wandel je met zijn tweeen?
Misschien handig om iemand mee te nemen die een klein tikje op de billen kan geven, of die even zacht met de achterkant van een bezem aan kan porren, meestale paarden vinden die stekels helemala niets, en natuurlijk flink belonen als hij dan doorloopt.

Het lijkt me een rotiets...zoals je zegt een visuele cirkel waar je op deze manier niet uit komt.
Succes ermee

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 13:21

Ja het is echt vervelend zo. Je wilt zorgen dat je paard gezond word maar het maakt het zelf bijna onmogelijk. Dat van die bezem gaan we eens uitproberen. Een zweep maakt geen indruk misschien een bezem dan inderdaad wel. Ga het straks even proberen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:21

Ik krijg wel een beetje het gevoel dat-ie de situatie misbruikt en nu geleerd heeft dat-ie als hij maar dwars gaat liggen z'n zin krijgt, nl dat hij niet hoeft te 'werken'.

Je zult denk ik - voor z'n eigen bestwil - ook strenger moeten zijn.

Ik heb ervaring met bevangen paarden die ook moesten lopen en niet wilden. Toch er doorheen gewerkt en ook dwang gebruikt - touw of longe achterlangs werkt bv soms ook goed - om het voor elkaar te krijgen - voor hun eigen bestwil.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 13:23

Ja met een longeerlijn kan ik inderdaad ook nog proberen. Het is gewoon heel erg vervelend dat een zweep geen indruk maakt. Maakt het allemaal nog iets ingewikkelder

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:27

Mijn jaarling wil alleen ook niet graag lopen. Ze staat te dringen als ik de andere mee neem, maar haar alleen mee nemen als ik klaar ben met de andere vind ze niet leuk. Ze gaat af en toe mee als handpaard, vooral met ff een rondje langs de weg uitstappen(naast de wagen of onder het rijden). Dat vind ze wel leuk

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:54

Dat van het touw achterlangs of die longeerlijn vind ik ook een goed idee.
En als je gewoon eens een vitaminespuit erin gooit? misschien krijgt hij daar wat meer pit van? misschien zit hij in een winterdipje? ja ik weet niet het is maar een idee.
En haver voeren? werkt dat?

Misschien zoals Ibbel zegt maakt hij wel misbruik van de situatie, hij dentk misschien van als ik maar niet loop hoef ik niet te werken, want dan geef ik gewoon de indruk dat het zeer doet.
Als hij nou maar eens begreep dat het lopen juist goed voor hem is.
Zoals ik al eerdre heb gezegd, kun je niet met de da overleggen over een eventuele pijnstiller? zodat hij misschien die pijn wat minder of niet voelt zodat hij gaat lopen en dat dan de rotstraal wat kan genezen en dat hij dan op een gegeven moment beter gaat lopen uit zichzelf omdat het geen pijn meer doet?

Want als hij eigenlijk altijd al rotstraal heeft dan heeft hij dus eigenlijk nooit fijn mee gelopen, omdat het altijd zeer deed.
Hij weet dus eigenlijk helemaal niet wat het is om zonder rotstraal te staan.