karoliena schreef:@ Ibbel: Hoe werkt dat precies een handpaard meenemen dan met mennen. Misschien dat hij dan wel netjes blijft meelopen inderdaad.
Ik heb zelf vroeger wel eens een veulen meegenomen als handpaard, maar dat was gewoon achter de kar aan. De eigenaar van het veulen zat achterop en hield het veulen aan het touw, en dat liep braaf achter de kar aan te hobbelen. In jouw geval lijkt me dat geen goed plan, als-ie op de rem gaat wordt degene die hem vasthoudt gewoon van de kar getrokken
.
Wat de boeren vroeger deden was (meestal met 2 van die zware knollen voor de ploeg) dan links of rechts het veulen gewoon aan het tuig vastzetten - ik denk haast gewoon aan het schoftje of aan het gareel. Die boeren deden vroeger niet zo moeilijk. 
Ik zou denk ik in jouw geval als-ie zo stakerig is gewoon een losse halsriem nemen en daar je jonge paard aan vastzetten. Gaat-ie staken dan wordt-ie vanzelf meegetrokken, en je kan hem vanf de bok ook nog meteen een tikje op z'n billen geven. Met een losse halsriem loop je dan niet het risico dat-ie het tuig scheeftrekt. Zet je hem aan het schoftje vast dan heb je dat misschien wel.
En idd, vraag of-ie quadrisol kan krijgen, een uurtje van te voren, als je zoiets gaat doen. Dat helpt misschien ook.