bekappen vs ijzers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bekappen vs ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:27

Voor degene die hun paarden laten bekappen, na hoeveel weken gaan jullie naar de smid?

Ik heb onlangs mijn paard van de ijzers en nu loopt hij blootsvoets. Hij loopt nog steeds prima, maar ik vind zijn hoeven zo kort geworden, ik schrik er gewoon van. Alhoewel heb ik het idee dat hij niet gevoelig loopt, hij is helemaal regelmatig, slijten ze sneller dan ze groeien.

Hij loopt op de straal, en ik weet inmiddels dat dat juist goed is.

Weten jullie of er spul bestaat om de hoeven sterker te maken, dus dat ze minder slijten. Hij moet elke dag een heel klein stukje over het harde, maar ik rijd ook in de bossen en over het zand schijnen ze ook te slijten. Ook breken er steeds hele kleine stukjes af.

Nu heb ik over 3 weken een afspraak bij de smid, maar hij kan er echt niks afhalen. Is 8 weken te vlot?

Anoniem

Re: bekappen vs ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:32

Hier staat de Tinker permanent zonder ijzers, en mijn Haflinger vanaf eind augustus tot maart ongeveer zonder. Zomers rijd ik meer dus voor haar is het met ijzers wat veiliger, idd omdat zij net iets te hard slijt, en ik niet heel erg wil opletten of haar hoeven niet te kort zijn. Feitelijk kan ze ook zomers zonder, maar ik voel me veiliger zo

De smid is sinds afhalen ijzers in augustus nu niet meer geweest. Ze slijten het mooi gelijkmatig natuurlijk af. Ik rijd trouwens wekelijks, hoofdzakelijk asfalt en wat bermen (gras dus). Ik bel hem als ik het nodig vind om bij te kappen, maar meestal eigenlijk omdat de straal nodig bijgesneden moet worden, en beetje rond vijlen.

In de zomer komt ie verder om de 8 weken om de ijzers te verwisselen, meestal neemt hij dan om de keer de Tinker mee (die dus om de 16 weken bekapt wordt). Is meer ter controle ook, en hij is er toch. Meestal is het enkel het afronden van de hoef dan.

Tegen brokkelhoeven etc. helpt Biotine (supplement) voeren ook goed, maar duurt langer voor je resultaten ziet, maar werkt wel echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:36

Hij heeft met ijzers nooit brokkelhoeven gehad, nooit 1 stukje er af en heel hard van hoorn. Nu heb ik het idee dat het hoorn vrij zacht is, dus kwetsbaar, als hij zich stoot is er al een stukje stuk, steekt het omhoog en breekt dan vanzelf af.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:39

Als je paard niet gevoelig loopt zijn de hoeven niet extreem kort.
Kan je beschrijven hoe kort ze zijn? Steekt de hoefwand nog een stukje uit of is hij gelijk met de zool?

Als er stukjes afbrokkelen kan dat komen door de nagelgaatjes in de hoefwand (die is plaatselijk verzwakt) maar het kan ook komen doordat de hoefwand langer is dan de zool. De hoefwand is niet gemaakt om te dragen, zodra hij te lang is gaat hij brokkelen om de goede lengte te krijgen.
Als je de hoefwand gelijk is aan de zool zullen de meeste mensen denken dat de hoef veel te kort is, maar dat is echt niet zo.

De hoeven zijn ook zwakker geworden door de ijzers. Denk aan je eigen voeten. Die kunnen nu waarschijnlijk geen 10 km lopen zonder schoenen, dan liggen je voeten binnen korte tijd open. Maar ga je ze trainen door steeds iets langer op blote voeten te lopen dan krijg je eelt. Bij hoeven werkt dat precies zo. In begin slijten ze snel, maar dat zou vanzelf beter worden. Je moet het alleen wel langzaam opbouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:10

russel schreef:
Ik heb onlangs mijn paard van de ijzers en nu loopt hij blootsvoets.

Citaat:
Nu heb ik over 3 weken een afspraak bij de smid, maar hij kan er echt niks afhalen. Is 8 weken te vlot?

Waarom vraag je naar de bekende weg Is dit serieus of zit je te zieken?
Een paard dat van ijzers gaat naar blootsvoets en bereden wordt heeft minimaal wekelijks aandacht nodig, juist om te voorkomen dat er stukjes gaan omkrullen en/of afbreken

Steek je 'licht' eens op bij hoefnatuurlijk.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:20

Huertecilla schreef:

Waarom vraag je naar de bekende weg Is dit serieus of zit je te zieken?

Echt een reaktie van jouw, niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:28

Anouar15 schreef:
Als je paard niet gevoelig loopt zijn de hoeven niet extreem kort.
Kan je beschrijven hoe kort ze zijn? Steekt de hoefwand nog een stukje uit of is hij gelijk met de zool?

Als er stukjes afbrokkelen kan dat komen door de nagelgaatjes in de hoefwand (die is plaatselijk verzwakt) maar het kan ook komen doordat de hoefwand langer is dan de zool. De hoefwand is niet gemaakt om te dragen, zodra hij te lang is gaat hij brokkelen om de goede lengte te krijgen.
Als je de hoefwand gelijk is aan de zool zullen de meeste mensen denken dat de hoef veel te kort is, maar dat is echt niet zo.

De hoeven zijn ook zwakker geworden door de ijzers. Denk aan je eigen voeten. Die kunnen nu waarschijnlijk geen 10 km lopen zonder schoenen, dan liggen je voeten binnen korte tijd open. Maar ga je ze trainen door steeds iets langer op blote voeten te lopen dan krijg je eelt. Bij hoeven werkt dat precies zo. In begin slijten ze snel, maar dat zou vanzelf beter worden. Je moet het alleen wel langzaam opbouwen.

Ik loop alleen op zand en door het weer zijn de paden nat, dus vrij zacht. idd is de hoef tot aan de nagelgaten afgebrokkeld en versleten.

Mijn paard is tradioneel bekapt en ik heb door de problemen die ik heb gelezen van ettelijke mensen, de uitzonderingen daar gelaten, de mensen met de kijk erop, niet de behoefte mijn paard natuurlijk te bekappen en geenzins zelf er bezig mee te zijn. Daar heb ik een abonnement voor bij een ervaren smid. Ik hoop idd dat de hoef zich in hardheid gaat herstellen.

Ik vraag mij af of ik de hoorn nu moet behandelen met hoefvet waar verzorgende bestandelen in zitten zodat hij taaier wordt. Hard is misschien ook kwetsbaar, of juist er niets op smeren. De wei is natuurlijk ook nat waardoor de hoorn een groot gedeelte van de dag nat is, dus zachter. Heeft het dan zin om te teren?

Volgens mij is de hoefwand gelijk met de zool, als hij op het droge en harde grond loopt zie je een afdruk van de ronding van de hoef en de straal. Eigenlijk zien zijn hoeven er netjes uit, het afslijten gaat ook heel regelmatig.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:32

Bij Clip bekappen we ze zelf (lees: zo nu en dan eens wat bijvijlen) Hij heeft altijd voor op ijzers gestaan, in het begin moest de hoefsmid wat vaker komen maar nu kunnen we het zelf bijhouden. Er bestaat inderdaad spul wat de hoeven hard maakt, wij hebben het ook op stal.. ben alleen de naam kwijt. Het is in elk geval paarsachtig spul en je mag er ook niet aanzitten met je handen. Zal als ik het niet vergeet zo eens even kijken wat de naam is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:45

Ben heel benieuwd hoe dat spul heet. Ik hoop nl dat ik zijn hoeven zo kan houden dat hij door de smid even gecontroleerd kan worden, wat bijvijlen. Zijn achterhoeven zijn nl wel wat gegroeid en die moeten bijgewerkt worden. Dat is iets dat ik zeker niet zelf wil gaan doen. De voorhoeven idd misschien wat bijgevijld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:53

Mijn paard loopt al enige jaren op blote voeten, merk wel dat door de verhuizing de slijtage veel minder is (minder verharding) en zal dus inderdaad de smid eerder dan ik gewend was moeten bellen.
Die opgekrulde randjes vijl ik zelf weg om verdere schade te voorkomen, maar verder niet heel veel, daar heb ik de smid voor
Ik probeer nu wel buiten wat bewuster af en toe verharding op te zoeken, zodat ze toch beter slijt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:58

Mijn pony's staan blootvoets en gaan zo ongeveer om de 8 maanden naar de smid. (Dan worden ze dus echt bekapt) tussendoor af en toe bijvijlen.

De smid komt wekelijks bij ons op stal dus als ze gevijld moeten worden dan vraag ik dat eventjes, 2 minuten later is het weer gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:01

Ik snap dat ik op den duur niet om de 8 weken meer hoef? Hoe zit het met de achterhoeven van jullie paarden? Ik heb het idee dat die minder hard slijten dan de voorhoeven en als jullie de voorhoeven wat bijvijlen, hoe met de achterhoeven? Die zijn nl wel keihard bij mijn paard en ik durf daar niet aan te prutsen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:05

merel is in augustus van haar ijzers af gehaald. ze kon met ijzers makkelijk 17 weken.. twas maar ff voor het moeten dat ze verwisseld werden. maar ze ging veranderen van stal en dus andere smid. de ijzers werden glad en ze gleed steeds uit als ze stal uit wilde. sinds augustus is ze nietnaar de smid geweest. morgen komt er weer een nieuwe smid, bram de langen, dus ben beniewd wat hij er van gaat maken. ze moeten wat bijgevijld worden en de straal moet ff gedaan worden, maar verder heeft ze nooit geen last gehad van scheuren of wat dan ook.

maar willem moest om de 5 weken wel toendie zonder ijzers stond. steeds weer die scheuren, vooral achter(terwijl hij altijd blootvoets liep). ik heb hem op ijzers gezet en ik haal hem er niet meer af.. hij heeft al 2 jaar geen scheur meer gehad. en krijg steeds complimenten wat een goede hoeven hij heeft en dat ze wensen dat elk paard zulke had.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:36

russel schreef:
Ik snap dat ik op den duur niet om de 8 weken meer hoef? Hoe zit het met de achterhoeven van jullie paarden? Ik heb het idee dat die minder hard slijten dan de voorhoeven en als jullie de voorhoeven wat bijvijlen, hoe met de achterhoeven? Die zijn nl wel keihard bij mijn paard en ik durf daar niet aan te prutsen.

Hangt allemaal af van de kwaliteit van de hoeven, de eigen stand en wat je ermee doet. Die acht weken kun je op zich gewoon loslaten, smid bellen als je denkt dat er wat nodig is.
Achterhoeven doe ik ook weinig aan. Ook daar eventuele omgekrulde stukjes wegvijlen, verder niet. Ze heeft hele nette achterhoeven en draagt er ook goed mee, zodat ze netjes slijten. Meestal hoeft daar niet veel vanaf gehaald te worden door de smid. Alleen heeft ze soms van die brokken zool die eruit komen, dan heeft de smid er wat te knippen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:51

Niet vetten, tenzij je het idee hebt dat de hoeven echt te zacht worden doordat hij constant in het vocht staat.

Dat je een afdruk van de straal ziet is eigenlijk prima, zou het niet zo kunnen zijn dat je denkt dat het te hard slijt omdat de hoeven met ijzers eigenlijk aan de lange kant waren om de nagels ergens kwijt te kunnen?

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:28

Waarom heb je het paard van de ijzers gehaald?? (misschien had je dat al vermeld maar heb ik het over het hoofd gezien)

Een paard zijn hoeven slijten niet alleen maar door de straat maar ook door het zand. Maakt niet uit of het droog of nat is.
Mijn paarden staan beide voor en achter op ijzers. Iedere 6 weken komt de smid langs om ze opnieuw te bekappen en te beslaan. Dus 8 weken is helemaal niet vlot. Ik vind het zelfs te lang duren.
Als ik het zo hoor zijn jou paard zijn hoeven prima in orde. Met ijzers om had je geen problemen. Er bestaat dan ook niet een spul om ze sterker te maken waardoor ze minder snel slijten. Alle hoeven slijten en zonder ijzers gaat dat gewoon veel sneller. Zeker als je naar buiten gaat.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:40

Ik zou geen vet op de hoeven smeren omdat het zand waar hij in loopt al nat genoeg is en de hoeven dan alleen maar slapper worden.

Je kan wel de kroonrand masseren met een (hoef)vet dat laurier bevat. Laurier zorgt voor een goede hoornaanmaak en door te masseren stumileer je de bloedsomloop waardoor afvalstoffen makkelijker weg gaan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:59

Kenzo schreef:
Waarom heb je het paard van de ijzers gehaald?? (misschien had je dat al vermeld maar heb ik het over het hoofd gezien)

Een paard zijn hoeven slijten niet alleen maar door de straat maar ook door het zand. Maakt niet uit of het droog of nat is.
Mijn paarden staan beide voor en achter op ijzers. Iedere 6 weken komt de smid langs om ze opnieuw te bekappen en te beslaan. Dus 8 weken is helemaal niet vlot. Ik vind het zelfs te lang duren.
Als ik het zo hoor zijn jou paard zijn hoeven prima in orde. Met ijzers om had je geen problemen. Er bestaat dan ook niet een spul om ze sterker te maken waardoor ze minder snel slijten. Alle hoeven slijten en zonder ijzers gaat dat gewoon veel sneller. Zeker als je naar buiten gaat.

Waarom staan jouw paard wel op ijzers?
De hoornkwaliteit van de hoef valt over het algemeen echt wel te beinvloeden hoor....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:00

Anouar15 schreef:
Ik zou geen vet op de hoeven smeren omdat het zand waar hij in loopt al nat genoeg is en de hoeven dan alleen maar slapper worden.

Vet sluit de hoeven af voor vocht. Vocht zorgt er juist voor dat de hoef week wordt.
Dus als je het idee hebt dat de hoef te week is door een overschot aan vocht kan het verstandig zijn om de hoef door het vet als het ware af te sluiten voor het vocht

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:03

Zo kan je het natuurlijk ook bekijken. Dat ik daar niet aan gedacht heb.
Ik denk bij invetten meteen aan natte hoeven invetten om ze vochtiger te maken, maar het kan natuurlijk ook andersom.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:09

Onze hoefsmid adviseerd 14 weken bij bekappen.
Maar dat verschilt per paard

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:14

Keratex hoofhardener helpt om het scheuren/brokkelen te stoppen en de hoeven harder te maken. (zie Jordens Hippo).
Mijn paard is in augustus van de ijzers gekomen. Het is dan altijd zo dat ze echt gaan brokkelen tot aan de nagelgaten. In de eerste periode kwamen er wel brokkeltjes, maar die heb ik toen steeds zelf wat weggevijld op advies van de smid. Begin november is hij bekapt en nu ziet het er goed uit. Hij loopt zonder ijzers veel beter dan met (glijdt niet meer), dus ik vind het een verademing.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:23

Mijn paard staat nu sinds een klein jaartje op blote voeten. Heeft maar een paar maandjes op ijzers gestaan. Mijn huidige smid vond t onzin om m te beslaan omdat ie perfecte kei harde hoeven heeft. Ook voor de wagen loopt ie zonder ijzers. Hij slijt zijn hoeven niet te kort en hij hoeft bijna niet naar de smid. De smid is wel elke 8 weken op stal en kijkt dan even naar m maar door zelf met vijlen t bij te houden haalt ie nu een heel klein randje er af zo'n 1 keer in de 4 maanden. De smid vind ijzers ook een noodzakelijk kwaad anders waren ze er wel mee geboren dus als je paard ze niet nodig heeft lekker op zijn blote voetjes laten lopen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:55

ik heb de rest even niet gelezen maar hoe harder de hoeven slijten hoe harder ze uiteindelijk zullen gaan groeien en hoe harder ze zullen worden. Bouw het wel op!

Zelf bekap ik om de week.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:58

Kenzo schreef:
Alle hoeven slijten en zonder ijzers gaat dat gewoon veel sneller. Zeker als je naar buiten gaat.

Nee hoor, ik rij elke dag over het asfalt en tuurlijk slijten de hoeven maar ze groeien ook hard. Bovendien slijten ze na een rit van 20 km over asfalt echt maar amper hoor en ik galoppeer ook over het asfalt!

Juist het voorkomen van slijtage aan de hoeven is slecht, de groei wordt vertraagd, de doorbloeding etc.