Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

russel schreef:Ik heb onlangs mijn paard van de ijzers en nu loopt hij blootsvoets.
Citaat:Nu heb ik over 3 weken een afspraak bij de smid, maar hij kan er echt niks afhalen. Is 8 weken te vlot?
Is dit serieus of zit je te zieken?
Huertecilla schreef:
Waarom vraag je naar de bekende wegIs dit serieus of zit je te zieken?
Echt een reaktie van jouw, niet? Anouar15 schreef:Als je paard niet gevoelig loopt zijn de hoeven niet extreem kort.
Kan je beschrijven hoe kort ze zijn? Steekt de hoefwand nog een stukje uit of is hij gelijk met de zool?
Als er stukjes afbrokkelen kan dat komen door de nagelgaatjes in de hoefwand (die is plaatselijk verzwakt) maar het kan ook komen doordat de hoefwand langer is dan de zool. De hoefwand is niet gemaakt om te dragen, zodra hij te lang is gaat hij brokkelen om de goede lengte te krijgen.
Als je de hoefwand gelijk is aan de zool zullen de meeste mensen denken dat de hoef veel te kort is, maar dat is echt niet zo.
De hoeven zijn ook zwakker geworden door de ijzers. Denk aan je eigen voeten. Die kunnen nu waarschijnlijk geen 10 km lopen zonder schoenen, dan liggen je voeten binnen korte tijd open. Maar ga je ze trainen door steeds iets langer op blote voeten te lopen dan krijg je eelt. Bij hoeven werkt dat precies zo. In begin slijten ze snel, maar dat zou vanzelf beter worden. Je moet het alleen wel langzaam opbouwen.
russel schreef:Ik snap dat ik op den duur niet om de 8 weken meer hoef? Hoe zit het met de achterhoeven van jullie paarden? Ik heb het idee dat die minder hard slijten dan de voorhoeven en als jullie de voorhoeven wat bijvijlen, hoe met de achterhoeven? Die zijn nl wel keihard bij mijn paard en ik durf daar niet aan te prutsen.
Kenzo schreef:Waarom heb je het paard van de ijzers gehaald?? (misschien had je dat al vermeld maar heb ik het over het hoofd gezien)
Een paard zijn hoeven slijten niet alleen maar door de straat maar ook door het zand. Maakt niet uit of het droog of nat is.
Mijn paarden staan beide voor en achter op ijzers. Iedere 6 weken komt de smid langs om ze opnieuw te bekappen en te beslaan. Dus 8 weken is helemaal niet vlot. Ik vind het zelfs te lang duren.
Als ik het zo hoor zijn jou paard zijn hoeven prima in orde. Met ijzers om had je geen problemen. Er bestaat dan ook niet een spul om ze sterker te maken waardoor ze minder snel slijten. Alle hoeven slijten en zonder ijzers gaat dat gewoon veel sneller. Zeker als je naar buiten gaat.
Anouar15 schreef:Ik zou geen vet op de hoeven smeren omdat het zand waar hij in loopt al nat genoeg is en de hoeven dan alleen maar slapper worden.

dus als je paard ze niet nodig heeft lekker op zijn blote voetjes laten lopen. Kenzo schreef:Alle hoeven slijten en zonder ijzers gaat dat gewoon veel sneller. Zeker als je naar buiten gaat.